مقاله پژوهشی
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
ندا سلیمی؛ پریسا سلیمی
چکیده
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ...
بیشتر
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ارتباط درست و مؤثر با اربرانشان نیاز دارند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنهاست.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل در سال 1396 است که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. ابزار پژوهش در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در سه بعد کلامی، شنود و یازخورد است که روایی و پایایی آن در پژوهش رئیسی (1388) تأیید شده است.یافتهها یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای ارتباطی کتابداران در بعد کلامی و بازخورد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، به طوری که مهارتهای کلامی در رتبه اول و مهارتهای بازخوردی در رتبه دوم قرار دارد، ولی نمره بعد شنود کمی پایینتر بوده، به طوری که با کسب رتبه سوم مهارتهای ارتباطی، در سطح متوسط قرار دارد، پس باید، در جهت بهبود و ارتقای آن تا سطح مطلوب اقدامات مؤثر را اتخاذ کرد، که در این مقاله ارائه خواهد شد. همچنین بین هیچ کدام از ابعاد مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشدبحث و نتیجهگیری: در هر رشته آموزشی، سوابق آموزشی و تجربه دلیل بر افزایش مهارتهای ارتباطی کارکنان نیست و این مهارتها که برای پیشرفت و مؤفقیت کاری مورد نیاز است، باید آموزش داده شوند. به طوری که آموزش فنون ارتباطی، چشماندازهای ارتباطی و سبکهای ارتباطی مختلف از عوامل مؤثر در این زمینه هستند. افزون بر این، سبک مدیریتی در یک سازمان، همچون کتابخانه، تاثیر به سزایی در نحوه ارتباط کارکنان آن سازمان دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
اشتراک دانش
مژگان سادات موسویان؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی منسجم و تصویر کلی از رابطه اشتراک دانش، رهبری تحولآفرین و نوآوری است که این مؤلفهها نقش مهمی در توسعه پایدار سازمانی دارند.روششناسی پژوهش: این از نظر هدف بنیادی با رویکرد کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد، با استفاده از فراترکیب است که در این پژوهش 317 عنوان مقاله از نشریات معتبر علمی ...
بیشتر
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی منسجم و تصویر کلی از رابطه اشتراک دانش، رهبری تحولآفرین و نوآوری است که این مؤلفهها نقش مهمی در توسعه پایدار سازمانی دارند.روششناسی پژوهش: این از نظر هدف بنیادی با رویکرد کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد، با استفاده از فراترکیب است که در این پژوهش 317 عنوان مقاله از نشریات معتبر علمی در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی در بازده زمانی 10 سال بین 2010 تا 2021 بررسی شد. پس از سه مرحله پالایش، 18 عنوان مقاله انتخاب گردید. در این راستا، جهت تحقق هدف پژوهش از روش هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد.یافتهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2020، تعداد 122 کد باز استخراج شد. این کدها در پنج کد محوری، سه مقوله فرعی و یک مقوله اصلی مشخص گردید. اعتبار پایگاههای مورد جستجو و مجلات از طریق پایگاه استنادی وب آو ساینس استعلام شد همچنین پایایی و روایی پژوهش از طریق بازبینی در زمان کدگذاری، مورد تأیید خبرگان حوزه پژوهش و کفایت منابع مورد ارجاع قرار گرفت و کدهای احصا شده با مدلهای معتبر تطبیق داده شد به منظور اطمینان چندین بار کدگذاریها موردنظر مرور شد که منجر به تغییراتی در نحوه دستهبندی کدها و جابجایی برخی کدها شد و برای مرحله نهایی کدها و مدل احصا شده در اختیار خبرگان حوزه پژوهش قرار گرفت که در نهایت یافتههای پژوهش در قالب مدل نهایی پژوهش ارائه شد.بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتهها، عوامل مؤثر در اشتراک دانش و سبک رهبری تحولآفرین در ایجاد انگیزه برای نوآوری در سازمان اهمیت قابلتوجهی دارد و ایجاد نوآوری در سازمان منجر به توسعه پایدار سازمانی میشود.
مقاله پژوهشی
حسین ادبی فیروزجاه؛ مظفر چشمهسهرابی
چکیده
هدف: تحلیل استنادی یکی از روشهای مهم و معتبر برای ارزیابی عملکرد و فعالیتهای پژوهشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقالات مرتبط با بیماری کووید-19 در بازده زمانی سالهای 2020 تا 2021 است.روششناسی: در این پژوهش با روش تحلیل استنادی، وضعیت استنادی 3499 پیشینه مرتبط با بیماری کووید-19 مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس بین سالهای 2020 ...
بیشتر
هدف: تحلیل استنادی یکی از روشهای مهم و معتبر برای ارزیابی عملکرد و فعالیتهای پژوهشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقالات مرتبط با بیماری کووید-19 در بازده زمانی سالهای 2020 تا 2021 است.روششناسی: در این پژوهش با روش تحلیل استنادی، وضعیت استنادی 3499 پیشینه مرتبط با بیماری کووید-19 مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس بین سالهای 2020 تا 2021 مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اکسل استفاده شده است.یافتهها: از بین 3499 استناد صورت گرفته، پراستنادترین نویسنده، عبدالحمید و همکاران؛ پراستنادترین مقاله، Omega-3 fatty Acids for the primary و پراستنادترین موضوع یا کلیدواژهها مربوط به Polyunsaturated Fatty-Acids; Chronic Heart-Failure;… است و بیشترین نرخ استناد به مقالات هم مربوط به Acids بود. همچنین در بررسی وضعیت زبانی استنادها به مقالات، زبان انگلیسی بیشترین استناد را داشت و در مورد روند استناد بر اساس سال هم سال 2020 نسبت به 2021 استناد بیشتری داشت.بحث و نتیجهگیری: تحلیل استنادی یک روش کمی علمسنجی معتبر در بررسی وضعیت استناد به منابع است که با اطلاعات کتابشناختی کامل این کار به شکل صحیح و مناسب انجام میگیرد.
مقاله پژوهشی
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
عظیم کشاورز؛ فائزه دلقندی
چکیده
هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی و سنجش میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، با نگاهی جدید به کارکردهای اجتماعی کتابخانههای عمومی بهعنوان مراکز یادگیری مادامالعمر است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی است. سؤالات پرسشنامه براساس طیف پنج گزینهای ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی و سنجش میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، با نگاهی جدید به کارکردهای اجتماعی کتابخانههای عمومی بهعنوان مراکز یادگیری مادامالعمر است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی است. سؤالات پرسشنامه براساس طیف پنج گزینهای لیکرت طراحی شده است. جامعه پژوهش را 32 کتابخانه عمومی، 64 نفر کتابدار و 21529 نفر اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز تشکیل دادهاند و حجم نمونه براساس جدول مورگان شامل 32 کتابخانه، 55 نفر کتابدار و 377 نفر اعضای بالای 18 سال است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و آمارههای استنباطی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از نرمافزار اس. پی. اس. اس نسخه 24 استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که میزان آشنایی و آگاهی از منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران در بین کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز پایینتر از حد متوسط است. همچنین میزان امکانات، منابع و ظرفیتهای کنونی کتابخانههای عمومی در جهت پاسخگوی به نیازهای افراد جامعه در خصوص آموزش حقوق شهروندی از دیدگاه کتابداران و اعضای بالای 18 سال پایینتر از حد متوسط است. از دیدگاه کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، نقش کتابخانههای عمومی در ارتقا دادن سطح آگاهی حقوق شهروندی به صورت مادامالعمر در جامعه پایینتر از حد متوسط است. همچنین نقش و جایگاه کتابداران کتابخانههای عمومی از نظر حرفهای در آموزش و تسهیل یادگیریهای مادامالعمر از دیدگاه کتابداران بالاتر از حد متوسط و پایینتر از حد مطلوب و از دیدگاه اعضای کتابخانهها پایینتر از حد متوسط است.بحث و نتیجهگیری: این پژوهش جزو اولین پژوهشهایی است که به صورت اساسی به بررسی میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال در کتابخانههای عمومی پرداخته و نقش کتابخانههای عمومی در یادگیریهای مادامالعمر را بررسی مینماید.
مقاله پژوهشی
متن کاوی
آزاده نامداری؛ عبدالحسین فرجپهلو
چکیده
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر آن است که ضمن ارائه تعاریف و دیدگاهها و پیشینههای موجود در حوزةی ارتقای القای مطالعه و پیشینه پژوهشهای خارجی و داخلی وضعیت مطالعات را بررسی و با مطرح کردن پیشنهادهایی به ارتقا و پیشرفت القای مطالعه در این حوزه در کشور ایران کمک نماید.روششناسی پژوهش: این پژوهش با مرور نوشتارهای مختلف حوزة مطالعه انجام ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر آن است که ضمن ارائه تعاریف و دیدگاهها و پیشینههای موجود در حوزةی ارتقای القای مطالعه و پیشینه پژوهشهای خارجی و داخلی وضعیت مطالعات را بررسی و با مطرح کردن پیشنهادهایی به ارتقا و پیشرفت القای مطالعه در این حوزه در کشور ایران کمک نماید.روششناسی پژوهش: این پژوهش با مرور نوشتارهای مختلف حوزة مطالعه انجام شده است و مروری بودن آن نیز بیانگر این واقعیت است که با استفاده از شیوه مطالعات کتابخانهای ضمن ارزیابی وضعیت موجود کتابخوانی با استفاده از شیوه کتابخانهای و مرور نوشتارهای مختلف در منابع داخلی و خارجی شاخصها و توصیههای اجرایی از آن به دست خواهد آمد.یافتهها پژوهشهای حوزه مطالعه را میتوان به پیشینه مطالعه، مطالعات اولیه، جامعهشناسی مطالعه و مدیریت مواد مطالعة، مطالعه افراد خاص و مطالعه الکترونیکی تقسیم کرد. مطالعاتی که اطلاعات مطالعهای الکترونیکی را مورد بررسی قرار دادهاند و در سه دسته جای داد 1- مدیریت مطالعه شخصی افراد 2- مقایسه مدیریت مطالعه الکترونیکی چاپی با مکتوب 3- ابزارهای به کار رفته در مدیریت مطالعه، است. در تدوین این پژوهش ارتقای القای حس مطالعه بهکارگیری و نمود آن لحاظ گردیده است و به سرپرستان نهادهای ذیربط مطالعه و کتاب کمک میکند که در پیشبرد ارتقای القای حس مطالعه از ارتباط معقول و علت و معلولی در صعود ارتقای مطالعه در نهادهای مرتبط استفاده کنند.بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه میزان گرایش مردم به مطالعه و کتابخوانی برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی راهکارهای ارتقای آن بررسی، راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، راهکارهای ارتقای فرهنگ تأثیر مطالعه بر سایر یادگیریها در برنامه آموزشی و فرهنگسازی مطالعه را بررسی کرده است.
مرتضی کوکبی
چکیده
فهرستهای منابع در هر نوعی از آثار منتشر شده یا ارسالی برای انتشار، همواره یکی از معیارهای ارزیابی آثار بودهاند. از منظری خرد، یکی از معیارهای ارزیابی مقالات نشریات، یک یا دو مورد پرسش درباره میزان کهنگی منابع مورد استفاده در مقاله، در سیاهه ارسالی به داوران از سوی هر نشریه است. از منظری کلان، وجود سازمانهایی بینالمللی ...
بیشتر
فهرستهای منابع در هر نوعی از آثار منتشر شده یا ارسالی برای انتشار، همواره یکی از معیارهای ارزیابی آثار بودهاند. از منظری خرد، یکی از معیارهای ارزیابی مقالات نشریات، یک یا دو مورد پرسش درباره میزان کهنگی منابع مورد استفاده در مقاله، در سیاهه ارسالی به داوران از سوی هر نشریه است. از منظری کلان، وجود سازمانهایی بینالمللی مانند تامسون رویترز و دیگر سازمانها از جمله دانشگاههایی که عموماً با اتّکا به منابع، به ارزیابی دانشگاهها در سطح بینالمللی میپردازند نشان از اهمیت منابع دارد. رواج مفاهیمی مانند ISI که در برخی مواقع موضوع بحثهایی در میان دانشگاهیان و کارشناسان در ایران بود و نیز نسخه بومی آن یعنی ISC نیز دلیلی بر اهمیت فهرست منابع است. هدف پژوهش حاضر بررسی «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات» است تا از این رهگذر، نقاط ضعف و قوّت احتمالی این سرفصل را از منظر کهنگی منابع ارائه شده برای هر درس، درسهای همنوع و درسهای کل سرفصل روشن سازد. پژوهش حاضر را میتوان بهگونهای، از انواع تحلیل محتوا نامید، زیرا اتّکای آن صرفاً بر محتوای منابع هر درس در سرفصل «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات» است. جامعه پژوهش حاضر را تمامی منابع ارائه شده در این سرفصل تشکیل میدهند و آزمون آماری مورد استفاده در این نوشته، میانگین است. پژوهش حاضر نشان داد که اگرچه عمر منابع فارسی یک سال از عمر منابع انگلیسی کمتر است امّا در کل، هر دو گروه از منابع کهنه هستند. امّا مقایسۀ تعداد و میانگین منابع فارسی مربوط به رشته با تعداد و میانگین منابع انگلیسی مربوط به رشته وضعیّت نسبتاً مناسبی را نشان داد. مقایسۀ تعداد و میانگین کتابهای تألیفی فارسی با تعداد و میانگین کتابهای ترجمه فارسی نیز نسبت مناسبی را نشان میدهد.