نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایلام، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد اطلاعاتی والدین با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی پرداخته است.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به شیوه توصیفی-همبستگی به بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر ایلام تشکیل میدهند. با روش نمونهگیری طبقهای، تعداد 207 نفر از دانشآموزان انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در بعد سواد اطلاعاتی، پرسشنامه محمدی (1393) و در بعد پیشرفت تحصیلی، پرسشنامه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) است. جهت بررسی ارتباط متغیرهای پژوهش با کمک نرمافزار اس.پی. اس.اس. از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است.
یافتهها: نتایج به دست آمده نشان میدهد که بین سواد اطلاعاتی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر ایلام رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین بین جنسیت و میزان تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز رابطه معنیداری مشاهده نشد.
بحث و نتیجهگیری: بین ابعاد سواد اطلاعاتی والدین جنسیت و میزان تحصیلات آنها باعث پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نمیشود. بنابراین باید در پژوهشهای آتی به دنبال عوامل تأثیرگذار دیگری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
nvestigating the Relationship between Parents' Information Literacy and Achievement of Elementary School Students
نویسنده [English]
- Tahereh Roshani
Msc. Department of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Ilam Iran.
چکیده [English]
Purpose: This present study is investigation of the relationship between parents' information literacy and achievement of elementary school students.
Methodology: this study is of applied type which has studied the relationship between parents 'information literacy and students' achievement in a descriptive-correlational manner. The statistical population of this study consists of sixth grade elementary students in Ilam. By stratified sampling method, 207 students were selected. Data collection tools in the dimension of information literacy is Mohammadi Questionnaire (2014), and in the field of achievement, Hermans Achievement Questionnaire (1970). Correlation and regression tests were used to investigate the relationship between research variables with the help of SPSS software.
Findings: The results gained, show which is no significant relationship between parents' information literacy and achievement of sixth grade elementary students in Ilam. Also, no significant relationship was observed between parents 'gender and education level and students' achievement.
Conclusion: Between the dimensions of information literacy of parents, gender and their level of education do not cause students' achievement. Therefore, in future researches, other factors influencing students' achievement must be looking for.
کلیدواژهها [English]
- Information Literacy
- Achievement
- Information Needs Assessment
- Information Location
- Information Evaluation
- Effective Use of Information