مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
مریم گلشنی؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشهها و بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیمگیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکلگیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانهای استفاده ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشهها و بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیمگیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکلگیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانهای استفاده شده است و براساس پیشینههای مرتبط با موضوع مورد مطالعه انجام گرفت. در این پژوهش ابتدا به بیان مفاهیم موردنظر در مورد اطلاعات و اطلاعات نامطمئن پرداخته شده و سپس بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و نقش آن در تصمیمگیری کاربران مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: در عصر کنونی سرعت انتشار آنلاین اطلاعات نامطمئن در تاریخ ارتباطات بیسابقه است. در دسترس نبودن یا فقدان منابع معتبر اطلاعاتی یکی از مهمترین چالشهای جوامع در قرن 21 است. این پدیده با ترکیبی از همهگیر بودن شبکههای اجتماعی، رسانههای آنلاین معتبر و ویژگیهای پردازش اطلاعات انسانی تقویت میشود. اطلاعات، اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب هرکدام میتوانند با توجه به وضعیت موجود و تفسیر گیرنده، وضعیت خاصی را برای افراد یا سازمان ایجاد کنند. منظور از اطلاعات نامطمئن در این پژوهش، دو مفهوم اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب است.بحث و نتیجهگیری: کارایی اطلاعات، به کیفیت ارتباط و مفید بودن اطلاعات بستگی دارد. در صورتی که شرایط برقراری ارتباط مؤثر و دریافت اطلاعات مفید برای جستجوگران یا کاربران اطلاعات رخ بدهد، منجر به تصمیمگیری درست کاربر در انتخاب اطلاعات کاربردی و موردنیاز وی خواهد شد که به تولید دانش ضمنی و برقراری چرخه دانش کمک به سزایی خواهد کرد
مقاله پژوهشی
وجیهه فلاحتی پایین دروازه؛ احمد شعبانی؛ سید علی سیادت
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت رابطه یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال 1396 که تعداد آنها 139 نفر بودند و از طریق ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت رابطه یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال 1396 که تعداد آنها 139 نفر بودند و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 111 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز و همکاران (2005)، رهبری چندگانه براساس نظریه باس و آولیو (1995) و عملکرد شغلی پاترسون (1990) جهت گردآوری دادهها استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ که در پرسشنامه یادگیری سازمانی 930/0، رهبری تحولی 955/0 و عملکرد شغلی پاترسون 856/0 بود، برای سنجش پایایی پرسشنامهها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: مدیران، کارکنان و کتابداران باید نگرش و دیدگاه خود درباره یادگیری سازمانی و رهبری تحولی را ارتقا داده و عملکرد خود و سازمان را ارتقا بخشند.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
ودود جوان امانی؛ حمید اکبری
چکیده
هدف: حرکت جریان جهانیشدن و شدت گرفتن رقابت در سطح بینالملل سبب میشود که شرکتهای تولیدکننده بیش از بیش به دنبال انتقال فناوری موفق به شرکتهای خود باشند. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل دانشی مؤثر بر طراحی و جذب فناوری در مراکز دانشبنیان و صنایع تولیدی و بررسی رابطه مدیریت دانش با انتقال موفق فناوری است.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: حرکت جریان جهانیشدن و شدت گرفتن رقابت در سطح بینالملل سبب میشود که شرکتهای تولیدکننده بیش از بیش به دنبال انتقال فناوری موفق به شرکتهای خود باشند. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل دانشی مؤثر بر طراحی و جذب فناوری در مراکز دانشبنیان و صنایع تولیدی و بررسی رابطه مدیریت دانش با انتقال موفق فناوری است.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. بهمنظور بررسی نتایج از یک نمونه 148 نفر از شرکتهای دانشبنیان شهر تهران استفاده و دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد. برای رواییسنجی از رواییسازه و تحلیل عاملی تأییدی و برای پایاییسنجی از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش و بررسی فرضیات از مدلسازی معادلات ساختاری (رویکرد حداقل مربعات جزئی) به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس و آموس شده است.یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین مدیریت دانش و انتقال موفق فناوری وجود دارد. همچنین مدیریت دانش از طریق توانمندی دانشی بهعنوان یک تغییر میانجیگر، اثر غیرمستقیم بر انتقال اثربخش فناوری دارد.بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدیریت دانش علاوهبر اثر مستقیم، اثر غیرمستقیم بر انتقال مؤثر فناوری نیز دارد. بنابراین، به شرکتهای دانشبنیان استان تهران پیشنهاد میشود که سیاستهای تسهیلکننده و حمایتکننده بهره ببرند و روابط قوی با صنایع و دیگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها برقرار نمایند.
مقاله پژوهشی
طاهره روشنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد اطلاعاتی والدین با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به شیوه توصیفی-همبستگی به بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر ایلام تشکیل ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد اطلاعاتی والدین با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به شیوه توصیفی-همبستگی به بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر ایلام تشکیل میدهند. با روش نمونهگیری طبقهای، تعداد 207 نفر از دانشآموزان انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در بعد سواد اطلاعاتی، پرسشنامه محمدی (1393) و در بعد پیشرفت تحصیلی، پرسشنامه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) است. جهت بررسی ارتباط متغیرهای پژوهش با کمک نرمافزار اس.پی. اس.اس. از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است.یافتهها: نتایج به دست آمده نشان میدهد که بین سواد اطلاعاتی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر ایلام رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین بین جنسیت و میزان تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز رابطه معنیداری مشاهده نشد.بحث و نتیجهگیری: بین ابعاد سواد اطلاعاتی والدین جنسیت و میزان تحصیلات آنها باعث پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نمیشود. بنابراین باید در پژوهشهای آتی به دنبال عوامل تأثیرگذار دیگری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود.
مقاله پژوهشی
منصور ترکیانتبار
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 552 نفر است. حجم نمونه با استفاده از ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 552 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 227 نفر برآورد گردید. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی (کالشون، 2011) و پرسشنامه مسئولیتپذیری کالیفرنیا (1987) استفاده شده است. پایایی هر یک از پرسشنامهها به ترتیب 78/. و 732/. برآورد شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس. 24 استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین رهبری اخلاقی و هر یک از ابعاد آن (انصاف، جهتگیری مردمی، هدایت اخلاقی، تسهیم قدرت و شفافیت نقش) با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رابطه وجود دارد.بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که رهبری اخلاقی بهعنوان یکی از سبکهای مدیریتی جهان امروز میتواند نقش مهم و اساس عملکرد نیروی انسانی بهویژه در بحث مسئولیتپذیری آنان داشته باشد که کتابخانههای دانشگاهی و نیروی انسانی شاغل در آنها از این قاعده مستثنا نیستند.
مقاله پژوهشی
محمدمهدی مهتدی؛ مریم نادری
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت موضوع دانش ضمنی در سازمان و ضرورت شناسایی و کاربست راهکارهای مناسب برای جریان یافتن این نوع دانش در سازمان و میان کارکنان، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر انتقال دانش ضمنی میان کارکنان سازمانها است. سازمان مورد مطالعه این پژوهش، فرمانداری ساوه و زرندیه است.روششناسی: روش ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت موضوع دانش ضمنی در سازمان و ضرورت شناسایی و کاربست راهکارهای مناسب برای جریان یافتن این نوع دانش در سازمان و میان کارکنان، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر انتقال دانش ضمنی میان کارکنان سازمانها است. سازمان مورد مطالعه این پژوهش، فرمانداری ساوه و زرندیه است.روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. در این پژوهش، تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی از طریق چهار بعد فرعی یادگیری گروهی، یادگیری مستمر، نظام تسهیم دانش و رهبری راهبردی بر متغیر انتقال دانش ضمنی مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداری فرمانداری ساوه و زرندیه به تعداد 140 نفر است. حجم نمونه 103 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده و بعد از بررسی نرمال بودن دادهها ا استفاده از آزمون رگرسیون و همبستگی تحلیل شدند.یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده فرضیههای فرعی پژوهش تأیید شده و مشخص شد هر چهار مؤلفه فرعی مورد بررسی شامل یادگیری گروهی، یادگیری مستمر، نظام تسهیم دانش و رهبری راهبردی بر متغیر انتقال دانش ضمنی تأثیر مثبت و معنیداری دارند.بحث و نتیجهگیری: با انجام این پژوهش نتیجه گرفته شد که با افزایش فرهنگ یادگیری در سازمان میزان انتقال دانش ضمنی میان کارکنان نیز افزایش مییابد و فرهنگ یادگیری سازمانی دارای اثر مثبت و معنیداری بر روی انتقال دانش ضمنی میباشند. بنابراین، به مدیران سازمانهایی که انتقال دانش ضمنی در آنها حائز اهمیت کلیدی است توصیه میشود ترویج و تقویت فرهنگ یادگیری سازمانی در میان کارکنان خود را در برنامههای سازمان قرار دهند.