نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت سیستم، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران.
2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت اجرایی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت موضوع دانش ضمنی در سازمان و ضرورت شناسایی و کاربست راهکارهای مناسب برای جریان یافتن این نوع دانش در سازمان و میان کارکنان، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر انتقال دانش ضمنی میان کارکنان سازمانها است. سازمان مورد مطالعه این پژوهش، فرمانداری ساوه و زرندیه است.
روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. در این پژوهش، تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی از طریق چهار بعد فرعی یادگیری گروهی، یادگیری مستمر، نظام تسهیم دانش و رهبری راهبردی بر متغیر انتقال دانش ضمنی مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداری فرمانداری ساوه و زرندیه به تعداد 140 نفر است. حجم نمونه 103 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده و بعد از بررسی نرمال بودن دادهها ا استفاده از آزمون رگرسیون و همبستگی تحلیل شدند.
یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده فرضیههای فرعی پژوهش تأیید شده و مشخص شد هر چهار مؤلفه فرعی مورد بررسی شامل یادگیری گروهی، یادگیری مستمر، نظام تسهیم دانش و رهبری راهبردی بر متغیر انتقال دانش ضمنی تأثیر مثبت و معنیداری دارند.
بحث و نتیجهگیری: با انجام این پژوهش نتیجه گرفته شد که با افزایش فرهنگ یادگیری در سازمان میزان انتقال دانش ضمنی میان کارکنان نیز افزایش مییابد و فرهنگ یادگیری سازمانی دارای اثر مثبت و معنیداری بر روی انتقال دانش ضمنی میباشند. بنابراین، به مدیران سازمانهایی که انتقال دانش ضمنی در آنها حائز اهمیت کلیدی است توصیه میشود ترویج و تقویت فرهنگ یادگیری سازمانی در میان کارکنان خود را در برنامههای سازمان قرار دهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examination the Effect of Organizational Learning Culture on Explicit Knowledge Transference (Case study: Employees of Saveh & Zarandieh Governorship)
نویسندگان [English]
- Mohammad Mahdi Mohtadi 1
- Maryam Naderi 2
1 Assistant Professor, Department of System Management, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of System Management, Imam Hossein University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: The present study was aimed to examine the effect of organizational learning culture on transferring explicit knowledge among the organization's employees.
Methodology: Research method was correlational descriptive. The statistical population of the research consisted of all official employees in Saveh and Zarandieh's governorships, i. e. 140 individuals from whom 103 individuals were selected. Data analysis was done using SPSS software.
Findings: Research results showed that with an increase in learning culture in an organization, there will be an increase in the level of transferring explicit knowledge among employees, and that organizational learning culture has a positive significant effect (0.95) on explicit knowledge transference.
Conclusion: It can be concluded that organizational learning culture has a direct positive significant effect on the transference of explicit knowledge. According this conclusion it has been suggested that managers should promotion Organizational Learning Culture in staff of their institute to achive the goals of knowledge management and Explicit Knowledge Transference among Employees. So It is suggested that more attention be paid to people with good taste, creativity and initiative in organizations, and to provide opportunities for increasing and transferring learning among the employees of the organization. Also support employees who have a calculated risk and allocate the necessary time to learn to employees who need more time for it.
کلیدواژهها [English]
- Learning Culture
- Knowledge Transference. Explicit Knowledge
- learning organization
Affairs, 7(2), doi: 10.4172/2167-0234.1000335
management misalignment: a taxonomy based on a 3D fuzzy methodology. Journal of Knowledge Management, 22(3), 538-566.