نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران ایران.
2 کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، قم، ایران.
چکیده
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ارتباط درست و مؤثر با اربرانشان نیاز دارند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنهاست.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل در سال 1396 است که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. ابزار پژوهش در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در سه بعد کلامی، شنود و یازخورد است که روایی و پایایی آن در پژوهش رئیسی (1388) تأیید شده است.
یافتهها یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای ارتباطی کتابداران در بعد کلامی و بازخورد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، به طوری که مهارتهای کلامی در رتبه اول و مهارتهای بازخوردی در رتبه دوم قرار دارد، ولی نمره بعد شنود کمی پایینتر بوده، به طوری که با کسب رتبه سوم مهارتهای ارتباطی، در سطح متوسط قرار دارد، پس باید، در جهت بهبود و ارتقای آن تا سطح مطلوب اقدامات مؤثر را اتخاذ کرد، که در این مقاله ارائه خواهد شد. همچنین بین هیچ کدام از ابعاد مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد
بحث و نتیجهگیری: در هر رشته آموزشی، سوابق آموزشی و تجربه دلیل بر افزایش مهارتهای ارتباطی کارکنان نیست و این مهارتها که برای پیشرفت و مؤفقیت کاری مورد نیاز است، باید آموزش داده شوند. به طوری که آموزش فنون ارتباطی، چشماندازهای ارتباطی و سبکهای ارتباطی مختلف از عوامل مؤثر در این زمینه هستند. افزون بر این، سبک مدیریتی در یک سازمان، همچون کتابخانه، تاثیر به سزایی در نحوه ارتباط کارکنان آن سازمان دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Glance on Librarians' Communication Skills in Public Libraries of Ardabil City and Providing Solutions to Improve Them
نویسندگان [English]
- Neda Salimi 1
- Parisa Salimi 2
1 Msc, Department of Knowledge and Information Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Knowledge and Information Science, payame Noor University, Qom, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The librarians of Public Libraries deal with a wide range of people who differ in gender, age, social status, nationality, or race, Because the purpose of public libraries is to meet the information needs of users and satisfy them, the librarians of these libraries, need to communicate properly and effectively with their users in order to be able to provide library services and facilities effectively. Therefore the purpose of this study is to investigate librarians' communication skills that working in public libraries of Ardabil city and provide solutions to improve them.
Methodology: This is a survey study. The statistical population of the study is all librarians working in public libraries of Ardabil city in 1396 and the sampling approach is convenience or accidental. The research tool in this research is Barton's communication skills questionnaire in three dimensions: verbal, listening, and postural. The validity and reliability of this study was confirmed in the research paper (Raeissi, 2009).
Findings:The findings of this study indicated that communication skills of librarians in the verbal and feedback dimensions are above average, So that verbal communication skills are in the first place and feedback skills are in the second place, but the listening dimension is slightly lower than two former dimensions, so that it is in the third place and it's moderate. Therefore, effective measures should be taken to upgrade it to the desired level, which will be presented in this article. Also, there was no significant difference between any dimensions of communication skills and demographic characteristics, including level of education and field of study and this indicates that in any field of study, educational background and experience is not a reason to increase staff communication skills, and these skills, which are needed for career advancement and success, must be taught.
Conclusion: that training communication techniques, communication perspectives and different communication styles are effective factors in this field. In addition, the management style in an organization, such as the library, has a significant impact on how the employees of that organization communicate, which should be considered.
کلیدواژهها [English]
- Communication skills
- Librarians
- Public libraries
- Ardabil city
- solutions