نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی؛ کارشناس کتابخانههای عمومی، کردستان، ایران.
3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، پیشبینی میزان مطالعه از طریق هوش فرهنگی، عوامل اجتماعی و سبک زندگی اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است.
روش کار پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه پژوهش، کلیه اعضای فعال کتابخانههای عمومی در شهر سنندج، شامل 6411 نفر بودند که 381 نفر به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نرمافزار مورد استفاده Smart-PLS است.
یافتهها: متغیر هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و ضعیف، اما سبک زندگی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و متوسط دارد. بیشترین تأثیر مستقیم را به ترتیب اولویت سبک زندگی، هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه دارند و فرضیات این پژوهش نیز مورد تأیید واقع شدند.
بحث و نتیجهگیری: عوامل مختلفی میتوانند در امر مطالعه تأثیرگذار و باعث ارتقای فرهنگ مطالعه شوند. نتایج این پژوهش میتواند در برنامهریزیهای درازمدت نهادهای متولی گسترش فرهنگ مطالعه به ویژه نهاد کتابخانههای عمومی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Predictive power of study rate by Cultural Intelligence, Social factors and Life Style of Sanandaj Public Libraries users
نویسندگان [English]
- Faramarz Soheili 1
- Shabbo Rashiditabar 2
- Saleh Rahimi 3
1 Associated Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 MSc, Department of Knowledge and Information Science; Public library Expert, Kordestan, Iran.
3 Associated Professor, Department Of Knowledge and Information Science, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study was to predict the study rate by cultural intelligence, social factors and lifestyle in public library members in Sanandaj city.
Methodology: The research method was correlational survey. In this research, formal validity was applied. setting up the questionnaires, to review and comment on the questionnaires, they were presented to a few experts then their comments and corrections were made. 381 persons were selected by class-random sampling methods.Questionnaires were used to data gathering. Regression was used for data analysis.
Findings: research finding indicated that the predictive power of cultural intelligence and social factors for prediction of rate of studying was statistically significant, but there was no significance relationship between lifestyle and the rate of studying members in Sanandaj public libraries.Conclusion. The coefficients of variable regression of social factors showed that this variable can explain the variance of the variable of the study rate significantly.
Conclusion: Despite the importance of cultural intelligence topic, no observed and it was identified that cultural intelligence is needed skills to adapt to new situations and it confirms that people with high cultural intelligence has higher ability in studing, reading and problems solving.
کلیدواژهها [English]
- Cultural Intelligence
- Study Amount
- Lifestyle
- Social Factors
- Public Libraries of Sanandaj