مقاله پژوهشی
صفیه طهماسبی لیمونی
چکیده
هدف: سازمانها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایهریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیتهای نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانههای عمومی کشور است.روش کار پژوهش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) ...
بیشتر
هدف: سازمانها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایهریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیتهای نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانههای عمومی کشور است.روش کار پژوهش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان نهاد کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 15 نفر و در بخش کمی کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 6171 نفر هستند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری گلوله برفی و در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 362 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای (اس. پی. اس. اس) و اسمارت (پی. ال. اس)، استفاده شد.یافتهها: قابلیتهای نوآوری فناورانه دارای شش عامل اصلی آموزش و یادگیری، تحقیق و توسعه، مدیریت، منابع انسانی، تحلیل بازار و ساختار سازمانی است. همچنین قابلیتهای نوآوری فناورانه بر مدیریت دانش فردی تأثیر معناداری داشته است.بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند مدیران را در جهت برنامهریزی برای ارتقا و بهبود وضعیت قابلیتهای نوآوری فناورانه کارکنان در نهاد کتابخانههای عمومی از طریق شناسایی ابعاد آن کمک کرده و با بهبود قابلیتهای نوآوری فناورانه، زمینه را برای ارتقای دانش فردی کارکنان فراهم آورند.
مقاله پژوهشی
محسن اصغری آقگنبد؛ مهدی محمدی؛ جعفر عباداله عموقین
چکیده
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان وفاداری اعضای کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) شهرستان تبریز با توجه به دیدگاه سیستمی است.روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری آن را ۴۴۲۷ نفر از کل اعضایی که به عضویت کتابخانههای عمومی در آمدهاند. ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان وفاداری اعضای کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) شهرستان تبریز با توجه به دیدگاه سیستمی است.روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری آن را ۴۴۲۷ نفر از کل اعضایی که به عضویت کتابخانههای عمومی در آمدهاند. از بین ۴۴۲۷ نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جدول کرجسی و مورگان، تعداد 351 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی در حد فراوانی، نمودار، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی در حد آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون خی دو استفاده گردید.یافتهها: یافتهها نشان داد که زنان با 6/52 درصد تمدید عضویت در اکثریت هستند. بیشترین فراوانی اعضای تمدیدی با 62 درصد، مربوط به گروه سنی 19 تا 40 سال است. در مرتبه بعد گروه سنی 13 تا 18 سال با 19 درصد و گروه سنی 7- 12سال با 9 درصد در رتبه سوم جای گرفتند.بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که نرخ وفاداری کل اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان تبریز، 26 درصد بوده است.
Review Article,
حسن اشرفیریزی؛ زهرا کاظمپور
چکیده
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، ارائه مدل مفهومی پیشنهادی پاسخ به نیاز اطلاعاتی متخصصان میباشد.روش کار پژوهش: روش پژوهش، مروری روایتی بود. جهت شناسایی مدلهای اصلی رفتار اطلاعیابی از دیدگاه کیس استفاده شد که طبق نظر ایشان ۷ مدل بهعنوان پراستنادترین مدلهای رفتار اطلاعیابی شناخته میشوند. در عین حال تعدادی مدل جدید پراستفاده نیز ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، ارائه مدل مفهومی پیشنهادی پاسخ به نیاز اطلاعاتی متخصصان میباشد.روش کار پژوهش: روش پژوهش، مروری روایتی بود. جهت شناسایی مدلهای اصلی رفتار اطلاعیابی از دیدگاه کیس استفاده شد که طبق نظر ایشان ۷ مدل بهعنوان پراستنادترین مدلهای رفتار اطلاعیابی شناخته میشوند. در عین حال تعدادی مدل جدید پراستفاده نیز شناسایی و تحلیل شد. همچنین دانش و تجربه نویسندگان نیز در شناسایی عناصر، روابط بین عناصر و نیز طراحی نهایی مدل به کار گرفته شد.یافتهها: براساس مرور و تحلیل مفاهیم مرتبط با بازیابی اطلاعات و نیز پراستنادترین مدلهای رفتار اطلاعیابی و دانش و تجربه نویسندگان، مدل پاسخ به نیاز اطلاعاتی متخصصان با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی با ۲۸ عنصر طراحی شد. این مدل با عوامل تشکیلدهنده نیاز اطلاعاتی آغاز شده و با پایان جستجو و رضایت کاربر خاتمه مییابد. در عین حال از نقاط قوت مدلهای قبلی در طراحی آن استفاده شده است.بحث و نتیجهگیری: این مدل تلفیقی از مدلهای پراستناد رفتار اطلاعیابی و مسائل نظری و عملی بازیابی اطلاعات و نیز دانش و تجربه نویسندگان میباشد. این مدل میتواند به توصیف، پیشبینی و توضیح رفتار اطلاعیابی پژوهشگران بپردازد.
مقاله پژوهشی
فرامرز سهیلی؛ شبو رشیدیتبار؛ صالح رحیمی
چکیده
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، پیشبینی میزان مطالعه از طریق هوش فرهنگی، عوامل اجتماعی و سبک زندگی اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است.روش کار پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه پژوهش، کلیه اعضای فعال کتابخانههای عمومی در شهر سنندج، شامل 6411 نفر بودند که 381 نفر به روش تصادفی طبقهای بهعنوان ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، پیشبینی میزان مطالعه از طریق هوش فرهنگی، عوامل اجتماعی و سبک زندگی اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است.روش کار پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه پژوهش، کلیه اعضای فعال کتابخانههای عمومی در شهر سنندج، شامل 6411 نفر بودند که 381 نفر به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نرمافزار مورد استفاده Smart-PLS است.یافتهها: متغیر هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و ضعیف، اما سبک زندگی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و متوسط دارد. بیشترین تأثیر مستقیم را به ترتیب اولویت سبک زندگی، هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه دارند و فرضیات این پژوهش نیز مورد تأیید واقع شدند.بحث و نتیجهگیری: عوامل مختلفی میتوانند در امر مطالعه تأثیرگذار و باعث ارتقای فرهنگ مطالعه شوند. نتایج این پژوهش میتواند در برنامهریزیهای درازمدت نهادهای متولی گسترش فرهنگ مطالعه به ویژه نهاد کتابخانههای عمومی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
صالح رحیمی؛ سیروس اکبری؛ محمود مرادی
چکیده
هدف پژوهش:پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان درک و انتظارات کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در عصر فناوری صورت گرفته است.روش کار پژوهش: این پژوهش کاربردی بوده و به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری کلیۀ اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود که با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف پژوهش:پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان درک و انتظارات کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در عصر فناوری صورت گرفته است.روش کار پژوهش: این پژوهش کاربردی بوده و به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری کلیۀ اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران تعداد 377 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند.یافتهها: در عصر فناوری انتظار کاربران از ابعاد کارکنان و کتابداران و فناوری در سطح مطلوبی (بیشتر از متوسط) برآورده شده است. انتظارات کاربران در ابعاد منابع، نوآوری و کارآفرینی و خدمات مرجع در حد نامطلوب (کمتر از حد متوسط) و انتظارات از خدمات جانبی در حد متوسطی بوده است. مقایسۀ میانگین رتبهها نشان داد از نظر کاربران به ترتیب در ابعاد کتابداران و کارکنان و خدمات فناوری، بیشترین میزان انتظارات برآورده شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که انتظارات کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی از نظر اهمیت و اولویت با یکدیگر متفاوت بودند. بحث و نتیجهگیری: کتابخانهها در جذب اقشار مختلف عملکرد ضعیفی داشتهاند و نتوانستهاند انتظارات آنان را در عصر فناوری در حد مطلوبی برآورده نمایند.
مقاله پژوهشی
محسن حاجی زین العابدینی؛ شیرین خوشنود قدیم
چکیده
هدف پژوهش: هدف کلی این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از ابزارهای وب 2 در مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی است.روش انجام پژوهش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 39 سؤال از نوع مقیاس لیکرت بوده است. جامعه آماری 120 نفر بوده است که براساس جدول ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف کلی این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از ابزارهای وب 2 در مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی است.روش انجام پژوهش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 39 سؤال از نوع مقیاس لیکرت بوده است. جامعه آماری 120 نفر بوده است که براساس جدول مورگان 92 نفر از کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی به صورت نمونه انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس انجام شد.یافتهها: کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی سه ابزار وبلاگ، ویکی و شبکههای اجتماعی را نسبت به دیگر ابزارهای وب 2 که شامل پادکست، تگ، آر. اس. اس، ماشاپ و پیامرسان فوری هستند، بیشتر مورد استفاده قرار میدهند. نتایج نشان میدهد سطح مدیریت دانش کارکنان در این مرکز از وضعیت مطلوبی برخوردار است، ولی سطح مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی وضعیت مطلوبی ندارد.بحث و نتیجهگیری: در این مرکز، کارکنان تمایل به استفاده از ابزارهای وب 2 برای به اشتراکگذاری دانش خود دارند؛ لذا با برنامهریزی در جهت رفع محدودیتها و ایجاد شرایط مناسب در مرکز برای استفاده از این ابزارها میتوان دانش ضمنی کارکنان را به دانش آشکار تبدیل کرد.