هادی شریف مقدم؛ قاسم علی احسانیان
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-19
چکیده
چکیده امروزه رسالت انتقال دانش از نسلهای دانشآموخته به نسلهای جوینده علم بر دوش کتابهای درسی نهفته شدهاست. اگر در تولید این محمل حفظ و انتقال دانش دقت لازم صورت نپذیرد آسیبپذیری نسل آینده جبران ناپذیر خواهد بود. در یک بررسی اولیه از کتاب های درسی چاپ دانشگاه پیام نور مشخص گردید که این کتاب ها دارای اشکالات و نواقصی بسیاری ...
بیشتر
چکیده امروزه رسالت انتقال دانش از نسلهای دانشآموخته به نسلهای جوینده علم بر دوش کتابهای درسی نهفته شدهاست. اگر در تولید این محمل حفظ و انتقال دانش دقت لازم صورت نپذیرد آسیبپذیری نسل آینده جبران ناپذیر خواهد بود. در یک بررسی اولیه از کتاب های درسی چاپ دانشگاه پیام نور مشخص گردید که این کتاب ها دارای اشکالات و نواقصی بسیاری در خصوص رعایت الگوهای نگارشی وجود دارد. که در ادامه آن پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقصهای تدوین و اصول معیار نگارشی منابع چاپی دانشگاه پیام نور انجام شدهاست. جهت شناسایی مشکلات تدوین و نگارش، مطالعه و بررسی بر روی کتابهای چاپی دانشگاه پیام نور انجام شد، و شاخصهایی که در خصوص مشکلات اصول معیار تدوین و نگارش وجود داشت شناسایی شد. پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش انجام در گروه پژوهشهای پیمایشی- توصیفی قرار دارد. جامعۀ آماری شامل تعداد 584 جلد کتاب چاپ دانشگاه پیام نور و 000/20 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز مشهد میباشد. جمعآوری دادهها به دو روش صورت پذیرفت. ابتدا کتابهای چاپ دانشگاه پیام نور به وسیله سیاهه وارسی از دیدگاه مسائل تدوین و نگارش مورد بررسی قرارگرفت. و سپس به وسیله پرسشنامه نظرات دانشجویان در مورد تدوین و نگارش کتابهای چاپ دانشگاه پیام نور جمعآوری شد، نتایج پژوهش نشان میدهد که در تدوین و نگارش کتابهای پیام نور از قواعد و معیارهای یکسان و یکنواخت استفاده نشده است، و در آنها کمتر وحدت رویه وجود دارد..به طور میانگین 6/38 درصد دانشجویان حجم مطالب کتابها را مفید ارزیابی کردهاند، و همچنین دانشجویان پرسشهای تستی و تشریحی را 3/47درصد مفید ارزیابی کردهاند. در پایان پیشنهادهایی برای برطرف شدن مشکل ارائه شد.
فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ رزگار محمدی
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش باهدف رابطه بین شایستگی دیجیتالی معلمان شهر سنندج و عوامل فردی و زمینهای صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر سنندج برابر با 5985 بوده و حجم نمونه در این پژوهش برابر با 342 برآورد شده است، شیوه نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری ...
بیشتر
زمینه و هدف: این پژوهش باهدف رابطه بین شایستگی دیجیتالی معلمان شهر سنندج و عوامل فردی و زمینهای صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر سنندج برابر با 5985 بوده و حجم نمونه در این پژوهش برابر با 342 برآورد شده است، شیوه نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری در دسترس میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل فردی و عوامل زمینهای بر شایستگی دیجیتال معلمان تأثیر مثبت و معنیداری دارند. با این اوصاف که تأثیر عوامل فردی بیشتر از عوامل زمینهای میباشد. همچنین، مؤلفههای عوامل فردی و مؤلفههای عوامل زمینهای بر شایستگی دیجیتال معلمان تأثیر مثبت و معنیداری دارند.نتایج: بنابراین از آنجا که سواد دیجیتالی به عنوان مهارتهای ساده فناوری اطلاعات و ارتباطات، مانند توانایی خواندن، نوشتن و محاسبه و مهارتهای پیشرفتهتر است میتواند استفاده خلاقانه و انتقادی از ابزارها و رسانههای دیجیتال را ممکن کند. بر این اساس عناصر مهارتهای فنی، مانند سواد و مهارتهای ابزاری یکپایه را تشکیل می دهند، بنابراین گسترش سریع رویکرد شایستگی محور و بهکارگیری آن در برنامههای توسعه کارکنان، بیش از هر چیز، معلول مزایا و فواید بسیاری است که در این رویکرد نهفته است.
پیمان اکبری؛ سیروس محمدی جانبازلوفر
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد صادرات با تأکید بر نقش میانجی نوآوری میباشد.روش انجام پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط استان اصفهان (نامحدود) میباشد که تعداد (384 نفر) از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد صادرات با تأکید بر نقش میانجی نوآوری میباشد.روش انجام پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط استان اصفهان (نامحدود) میباشد که تعداد (384 نفر) از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995)، نوآوری عزیزی (1393) و عمـلکـرد صادرات علیپور و شیرین (2017) بود که روایی و پایایی پرسشنامهها حاکی از آن داشت که ابزار گردآوری دادهها دارای روایی و پایایی خوبی بودند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار پی. ال. اس. نسخه 3 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد صادرات تأثیر دارد. همچنین نوآوری بر عملکرد صادرات تأثیر دارد و در نهایت نقش میانجی نوآوری تأیید شد.بحث و نتیجهگیری: با وجود مدل طراحی میتوان انتظار داشت که مدیران شرکتهای کوچک و متوسط بتواند بهمنظور افزایش عملکرد صادراتیشان به افزایش سطح مدیریت دانش توجه داشته باشند و اگر بخواهد تأثیرگذاری بیشتری بر عملکرد صادراتیشان نیز داشته باشند بایستی بتواند به نقش میانجی نوآوری توجه شایانی کنند.
زهرا صفایی؛ عبدالرسول خسروی؛ رضا رجبعلی بگلو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی انجام گرفت.روش کار پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است، جامعه پژوهش تعداد چهارده نفر از مدیران و رؤسای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران است که با روش گلولهبرفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی انجام گرفت.روش کار پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است، جامعه پژوهش تعداد چهارده نفر از مدیران و رؤسای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران است که با روش گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که تحلیل محتوای مصاحبهها با استفاده از نرمافزار مکس کیو دا نسخه 2018 صورت گرفت.یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، 3 مفهوم (طراحی کاربرمدار محیطی، طراحی کاربرمدار سالنهای کتابخانه و تجهیزات)؛ 6 مؤلفه و 34 کد نهایی در ارتباط با برندسازی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی با تمرکز بر معماری ساختمان و تجهیزات شناسایی شد.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد معماری کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، توجه به کاربرمدار و کاربرپسند بودن ظاهر و مکان ساختمان، تجهیزات و امکانات رفاهی کتابخانه ازجمله موارد کلیدی هستند که توجه به آنها نقش مؤثری در برندسازی کتابخانهها ایفا میکنند و بهکارگیری و رعایت این اصول سبب میشود که دیدگاه کاربران نسبت به کتابخانه تغییر کرده و ادراک قویتری از کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران پیدا کنند. بنابراین، مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میبایست در راستای برندسازی و پویایی کتابخانه تحت مدیریت خود تمهیدات لازم را در خصوص ساختمان کتابخانه براساس نتایج این پژوهش در نظر بگیرند.
صفیه طهماسبی لیمونی
چکیده
هدف: سازمانها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایهریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیتهای نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانههای عمومی کشور است.روش کار پژوهش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) ...
بیشتر
هدف: سازمانها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایهریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیتهای نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانههای عمومی کشور است.روش کار پژوهش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان نهاد کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 15 نفر و در بخش کمی کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 6171 نفر هستند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری گلوله برفی و در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 362 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای (اس. پی. اس. اس) و اسمارت (پی. ال. اس)، استفاده شد.یافتهها: قابلیتهای نوآوری فناورانه دارای شش عامل اصلی آموزش و یادگیری، تحقیق و توسعه، مدیریت، منابع انسانی، تحلیل بازار و ساختار سازمانی است. همچنین قابلیتهای نوآوری فناورانه بر مدیریت دانش فردی تأثیر معناداری داشته است.بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند مدیران را در جهت برنامهریزی برای ارتقا و بهبود وضعیت قابلیتهای نوآوری فناورانه کارکنان در نهاد کتابخانههای عمومی از طریق شناسایی ابعاد آن کمک کرده و با بهبود قابلیتهای نوآوری فناورانه، زمینه را برای ارتقای دانش فردی کارکنان فراهم آورند.
کیفیت خدمات
کریمه نواصری؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است.
روش کار پژوهش: بهمنظور یافتن اسناد مرتبط با شاخصهای ارزیابی کیفیت کتابخانههای عمومی، ابتدا پایگاههای اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژههای جستجو و پیشینههای مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستمهای مختلف جهان مورد بررسی ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است.
روش کار پژوهش: بهمنظور یافتن اسناد مرتبط با شاخصهای ارزیابی کیفیت کتابخانههای عمومی، ابتدا پایگاههای اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژههای جستجو و پیشینههای مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستمهای مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفت. علاوهبر این، در این مقاله به ویژگیهای ارزیابی کارایی کتابخانه، اندازهگیری کارایی DEA، معیارهای انتخاب شاخص کارایی و عوامل تأثیرگذار پرداخته شده است.
یافتهها: یافتههای حاصل از بررسی شاخصهای منعکسکننده خدمات کتابخانه نشان دادند که هرگاه اندازه نمونه کتابخانه افزایش یابد یا شاخص خروجی ورودی تغییر کند، امتیاز کارایی کتابخانه بلافاصله تغییر میکند.
بحث و نتیجهگیری: از طریق ترکیب نتایج تحقیق برای کارایی کتابخانه در داخل و خارج، میتوان دریافت که تحقیقات دانشمندان خارجی زودتر آغاز شده و روند تحقیق طولانیتر و منظم است. در سالهای اخیر، تحقیقات در مورد کارایی کتابخانه توسط محققان داخلی افزایش یافته است. نمایش چگونگی انتخاب مدلهای مناسب برای محاسبه و تنظیم وزن شاخص به تلاش بیشتری نیازمند است.
مدیریت دانش
مریم غفوری؛ عاصفه عاصمی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات مدیران سامانههای مدیریت محتوای همایشها در سطح ملی و بینالمللی انجام شده است.
روششناسی: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود برروی سامانههای مورد بررسی، همچنین از بررسیهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات مدیران سامانههای مدیریت محتوای همایشها در سطح ملی و بینالمللی انجام شده است.
روششناسی: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود برروی سامانههای مورد بررسی، همچنین از بررسیهای تجربی و عملی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانههای مدیریت همایشهای ملی و بینالمللی بوده، نمونههای پژوهش شامل سه سامانه مدیریت همایش داخلی (شرکت یکتا وب افزار شرق، شرکت فرازنت (نگار)، شرکت اداک)، سه سامانه بینالمللی«ای. اس. ام. ایی»، «کانفتول» و« پی. کا. پی» شده است.
یافتهها: نشان داد که در بین سامانههای داخلی سامانه یکتاوب و در بین سامانههای بینالمللی سامانه ای. ام. سی. ایی بیشترین اختیارات و امکانات را برای مدیران درنظر گرفتهاند. همچنین سامانههای مورد بررسی با اختلاف جزئی اکثر قابلیتهای موجود مدیر، در یک سیستم استاندارد را دارا میباشند و سامانه مدیریت همایش یکتاوب افزار شرق با اختلاف ناچیزی همسطح سامانههای مدیریت همایشهای خارجی قرار میگیرد.
نتیجهگیری: در پایان میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که شرکتهای داخلی تلاش کردهاند که همپای سامانههای مطرح بینالمللی باشند و در راستای ارتقای سامانههای خود میکوشند. این یافتهها میتواند کمک مؤثری در طراحی و توسعه سیستم، خرید و یا استفاده سیستم داشته باشد.
مدیریت دانش
بهروز درّی نوکورانی؛ مسعود کسایی؛ فرشید فرخیزاده
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 11-22
چکیده
هدف: امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار، عموماً نیاز به محصولات و خدمات جدید رشد چشمگیری پیدا کرده است. توسعه محصول جدید (NPD) راهکار اساسی برای بقاء شرکتها در این وضعیت و دوام آنها در بازار رقابتی است. در این مقاله نقش مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید در شرکتهای کوچک و متوسط (SMEها) شهرک صنعتی شمسآباد ...
بیشتر
هدف: امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار، عموماً نیاز به محصولات و خدمات جدید رشد چشمگیری پیدا کرده است. توسعه محصول جدید (NPD) راهکار اساسی برای بقاء شرکتها در این وضعیت و دوام آنها در بازار رقابتی است. در این مقاله نقش مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید در شرکتهای کوچک و متوسط (SMEها) شهرک صنعتی شمسآباد تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روششناسی: برای دستیابی به این مهم ابتدا با مطالعات عمیق ادبیات موضوع و نظر خبرگان، ابعاد و شاخصهای سنجش متغیرهای تحقیق مشخص گردید. پس از آن با استفاده از تکنیک رگرسیون ساده، رگرسیون چندگانه، معادلات ساختاری و آزمون آنووا دو طرفه به بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق پرداخته شد. یافتهها: مطابق با نتایج حاصلشده، از اصلیترین عوامل موفقیت توسعه محصول جدید مدیریت دانش و نوآوری فرآیند است. همچنین یکی از کارکردهای مهم مدیریت دانش علاوه بر تأثیر بر توسعه محصول جدید تأثیر مثبت بر انواع نوآوریها بهویژه نوآوری فرآیند میباشد. البته مطابق با نتایج پژوهش بر میزان تأثیر این روابط، ویژگیهای شرکت از جمله سن استقرار شرکت، تعداد کارکنان تحقیقوتوسعه، تعداد کارمندان و نوع صنعت نیز تأثیرگذار میباشد.
مدیریت دانش
حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و توزیع آن میان مسئولین و خبرگان دانشگاهی و پس از اجرای تکنیک آزمایش و ارزیابی تصمیمگیری، رابطۀ هر یک از متغیرها با یکدیگر آشکار شد. یافتهها: یافتهها نشان داده است که از میان معیارهای معرفیشده، معیار چشمانداز و مأموریت دانشگاه بیشترین تأثیر و معیار آموزش کارآفرینانه در دانشگاه کمترین تأثیر را بر سایر معیارها داشتهاند. بررسی میزان اهمیت معیارها نیز نشان داد که معیار قدرت نفوذ دانشگاه پراهمیتترین معیار و معیار چند رشتهای فرارشتهای دانشگاه کماهمیتترین در میان معیارهای بودهاند. نتیجهگیری: امروزه تولید دانش در کنار انتشار موفق و کاربرد مؤثر آن در تولید، بهیک هدف جهانی تبدیل شده است. براین اساس در اقتصاد دانشبنیان، باید از طریق وارد نمودن دانش جدید در محصولات، نوآورانه و فناورانه ثروت را افزایش داد و اشتغال ایجاد کرد، و دانشگاهها باید تبدیل به سازمانهای کارآفرین گردند تا به مأموریتشان جامعة عمل بپوشانند.
فناوری اطلاعات
یعقوب نوروزی؛ آزاده اقلیم ارکنی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساختهای که دارای 27 گویه بود، گردآوری شد. یافتهها: از میان ابعاد پنج گانهی مورد بررسی در این پژووهش، موانع فنی با میانگین 067/4، موانع انسانی با میانگین 027/4، موانع مدیریتی با میانگین 022/4، موانع اقتصادی با میانگین 116/4، موانع فرهنگی با میانگین964/3، به ترتیب رتبه اول تا پنجم را کسب نمودند. بر خلاف تصور اولیه موانع مدیریتی در پزوهش حاضر رتبه سوم شد. نتیجه گیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساختهای مبتنی بر متون و منابع مختلف با ضریب پایایی بالا تهیه شد که در پژوهشهای آتی میتواند مورد استفاد قرار گیرد. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش، مؤلفههایی در ابعاد پنجگانه، مورد بررسی قرار گفت که یافتههای مربوط به آنها میتواند راهکارهایی اجرایی برای رفع موانع پیادهسازی فناوری اطلاعات در امر آموزش جامعهی مورد مطالعه و سایر حوزههای مشابه فراهم آورد.
مدیریت دانش
رضا جاویدنیا؛ میرتوحید کمالی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 11-26
چکیده
هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد. روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین ...
بیشتر
هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد. روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین اساتید و دانشجویان دانشگاه توزیع شد. پرسشنامه های مذکور بگونه ای طراحی شده اند که با ترکیب دانش تعالی سازمانی با مدیریت دانش، سازمان را در 9معیار مدل EFQM ارزیابی میکنند. روایی پرسشنامه اساتید و دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ( بترتیب0.94 و 0.859) مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار SPSS24 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس و T تک نمونه استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان میدهد در بین معیارهای توانمندساز مدیریت دانش بغیر از معیار رهبری وضعیت دانشگاه مطلوب نمیباشد. همچنین بررسی معیارهای مربوط به بعد نتایج نشان نیز میدهد در ابعاد نتایج جامعه، نتایج مشتری، نتایج کارکنان و نتایج کلیدی عملکرد نیز وضعیت دانشگاه مطلوب نیست. همچنین نتایج آنالیز واریانس نشان میدهد مطلوبیت معیارهای مختلف در دانشکدههای مختلف تقریبا مشابه هم میباشند.بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان میدهد ایجاد دسترسی مناسب برای استفاده کنندگان از دانش، استفاده از فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از فعالیتهای مدیریت دانش در کنار حصول اطمینان از اعتبار و امنیت اطلاعات میتواند موجب ارتقاء وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه باشد.
مظفر چشمهسهرابی؛ نجمه حکیمائی
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین چگونگی به کارگیری شاخص هیرش (اچ ایندکس) در ارزشیابی پژوهش و پژوهشگر است. روش تحقیق: پژوهش به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده جامعه علمی کشور (اعضای هیأت علمی دانشگاهها، دانشگران ایرانی آی. اس. آی، و دانشگران آی. اس. سی) بود. نمونه آماری پژوهش شامل 20 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین چگونگی به کارگیری شاخص هیرش (اچ ایندکس) در ارزشیابی پژوهش و پژوهشگر است. روش تحقیق: پژوهش به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده جامعه علمی کشور (اعضای هیأت علمی دانشگاهها، دانشگران ایرانی آی. اس. آی، و دانشگران آی. اس. سی) بود. نمونه آماری پژوهش شامل 20 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی شهید بهشتی، خوارزمی، شاهد، یاسوج و رازی کرمانشاه است. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری و بر اساس روش نظریه زمینهای (گراندد تئوری) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: با استفاده از تکنیک کدگذاری موجود در روش گراندد تئوری 7 مقوله استخراج گردید. مقولۀ شاخص هیرش به عنوان مقوله اصلی در نظر گرفته شد. مقولات دیگر این پژوهش عبارتند از: نقاط قوت، ضعف شاخص هیرش، کیفیت پژوهش، رتبهبندی و ارتقا، موافقان، مخالفان شاخص هیرش، و راهکارهای جهت بهبود شاخص هیرش. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که با وجود نقاط ضعف متعدد وارد بر شاخص هیرش و نیز از آنجا که این شاخص صرفاً بیانگر جنبههایی از فعالیت علمی فرد است (بروندادهای علمی به شکل مقاله)، در نتیجه استفاده از آن در مواردی چون رتبهبندی و ارتقای افراد و دانشگاهها تا رسیدن به اطمینان کامل نسبت به پیامدهای منفی آن برای پژوهش کشور توصیه نمیشود.
مدیریت دانش
مظفر شریف زاده؛ ثنا صفری
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 11-19
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور بوده است. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور کشور، شامل دانشگاههای پیام نور، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تهران، دانشگاه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور بوده است. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور کشور، شامل دانشگاههای پیام نور، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس، مشتمل بر2901 نفر بوده است. تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 339 نفر بدست آمده است. روش نمونهگیری از نوع طبقهای نسبی بوده است. جهت گردآوری دادهها، از ابزارهای پرسشنامه غیرساختارمند، نیمه ساختارمند و ساختارمند استفاده شده است. نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و ارتباط بین سه متغیر مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی از ضریب همبستگی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از Spss استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد بین مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی اعضای هیات علمی، همبستگی معنادار وجود دارد. بحثو نتیجهگیری: مدیریت دانش بهعنوان یک راهبرد آگاهانه موجب خلق دانش، تسهیمدانش، کاربرد دانش شده و خلاقیت، پیش شرط لازم برای بهسازی آموزشی، سازمانی و فردی بوده و بهسازی نیز باعث افزایش عملکرد اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای مجری آموزش از دور میشود.
مدیریت دانش
محمود صدیقی؛ مسعود طاهری لاری؛ مسلم چرابین؛ حسن نودهی؛ هادی صدیقی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 11-18
چکیده
هدف: مدیریت دانش در تلاش است با تولید، تسهیم و نگهداری دانش از مهارتها و ظرفیتهای هر بنگاه اقتصادی یک مزیت رقابتی بسازد. یکی از مهمترین دلایل اعمال مدیریت دانش در آموزش عالی، کمک به این مؤسسات برای یکپارچهسازی انسجام دانش جدید با دانش قبلی است که میتواند به افزایش ارتباط بین کار و آموزش بیانجامد. این بررسی با هدف ارزیابی سطح ...
بیشتر
هدف: مدیریت دانش در تلاش است با تولید، تسهیم و نگهداری دانش از مهارتها و ظرفیتهای هر بنگاه اقتصادی یک مزیت رقابتی بسازد. یکی از مهمترین دلایل اعمال مدیریت دانش در آموزش عالی، کمک به این مؤسسات برای یکپارچهسازی انسجام دانش جدید با دانش قبلی است که میتواند به افزایش ارتباط بین کار و آموزش بیانجامد. این بررسی با هدف ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشکدة علوم پزشکی نیشابور صورت پذیرفته است. روششناسی: تحقیق از نوع توصیفی و جامعة مورد بررسی کارکنان دانشکدة علوم پزشکی نیشابور بود. از بین 1234 نفر کارکنان دانشکدة علوم پزشکی نیشابور، حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 304 نفر و به صورت نمونهگیری تصادفی تخصیصی متناسب انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات براساس مدل مدیریت دانش شرون لاوسون و پرسشنامة استاندارد آن با 24 گویه بوده است. یافتهها: نظرخواهی از کارکنان دانشکدة پزشکی نیشابور نشان داد، مدیریت دانش در این دانشکده از بعد تولید دانش، کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیر دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش به ترتیب 4/18%، 4/17%، 9/17%، 5/14%، 6/26% و 1/18% قابلقبول است. به نظر میرسد مدیریت دانش در این دانشکده نیاز به بهبود و ارتقا دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد کیفیت مدیریت دانش در ابعاد تولید دانش، کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیرة دانش و انتشار دانش در دانشکدة علوم پزشکی نیشابور در سطح مناسبی قرار ندارد. بنابراین، میتوان گفت سطح مدیریت دانش در این دانشکده نیاز به بازنگری و توجه بیشتر دارد.
فرحناز نادربیگی؛ علیرضا اسفندیاری مقدم؛ فرامرز سهیلی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 11-22
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی فعالیت علمی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت انجام گرفت. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و با رویکرد دگرسنجی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش براساس آخرین آمار تا تاریخ 8/7/1396 شامل 2158 نفر از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکۀ ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی فعالیت علمی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت انجام گرفت. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و با رویکرد دگرسنجی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش براساس آخرین آمار تا تاریخ 8/7/1396 شامل 2158 نفر از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکۀ اجتماعی علمی ریسرچگیت بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان حضور مردان پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکههای علمی اجتماعی ریسرچگیت به لحاظ کمی و امتیاز آرجی بیشتر از زنان است. میزان حضور، امتیاز آرجی، تعداد اقلام پژوهشی، تعداد استنادها در حوزههای مختلف علمی متفاوت است. مشارکت پژوهشگران در پرسش و پاسخ اندک بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نقش مهم شبکههای اجتماعی علمی در فعالیتها و ارتباطات علمی- پژوهشی، شایسته است زمینۀ حضور و استفادۀ بهینه از قابلیتهای چنین محیطهایی برای پژوهشگران، دانشمندان و دانشجویان فراهم شود.
مدیریت کتابخانه
محمدرضا سلیمانی؛ عذرا دائی؛ لیلا شهرزادی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 11-18
چکیده
هدف: رعایت عدالت در سازمانها میتواند تاثیری تعیینکننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته ...
بیشتر
هدف: رعایت عدالت در سازمانها میتواند تاثیری تعیینکننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بود. 106 نفر از آنها به روش طبقهای تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و رفتار مدنی سازمانی پادساکف و همکاران بود. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، رفتار مدنی سازمانی کتابداران به جز بعد فضیلت مدنی، در سایر ابعاد بالاتر از سطح متوسط بود. در بخش عدالت سازمانی، عدالت توزیعی کمتر از حد متوسط، عدالت رویهای در حد متوسط، و عدالت تعاملی بالاتر از حد متوسط بود. بر اساس یافتهها، عدالت سازمانی و ابعاد سه گانه آن فقط با بعد وظیفهشناسی رفتار مدنی سازمانی کتابداران رابطه مثبت و معنیداری داشت. در مجموع، بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی کتابداران رابطه معنیداری مشاهده نشد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نقش قابل توجه ادراک و تصور مثبت از عدالت سازمانی در افزایش و بهبود رفتار مدنی سازمانی به ویژه در مؤلفه وظیفهشناسی، نیاز به تقویت سطح ادراک کتابداران از عدالت سازمانی و عدم تبعیض در سازمان کاملاً ضروری میباشد.
فناوری اطلاعات
مینا قاسمی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ محمد توکلی زاده راوری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی است. روششناسی: این پژوهش با روش تحلیل ارزیابانه و با جامعهای متشکل از کلیة کتابخانههای دیجیتال معنایی صورت گرفت. نمونهگیری به روش هدفمند بود که تعداد 2 کتابخانة دیجیتال معنایی (گرین استون 3 و جروم) انتخاب شد که به صورت رایگان در وب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی است. روششناسی: این پژوهش با روش تحلیل ارزیابانه و با جامعهای متشکل از کلیة کتابخانههای دیجیتال معنایی صورت گرفت. نمونهگیری به روش هدفمند بود که تعداد 2 کتابخانة دیجیتال معنایی (گرین استون 3 و جروم) انتخاب شد که به صورت رایگان در وب قابلدسترس بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهۀ وارسی محققساخته، جهت ارزیابی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی بود. چک لیست حاوی معیارهایی بهمنظور ارزیابی دقیق امکانات و قابلیتهای کتابخانههای دیجیتال معنایی است. یافته ها: نتایج نشان داد که کتابخانة معنایی گرین استون 3، از نظر معیارهای ارزیابی ساختار و محتوا بیشترین امتیاز را به کتابخانة دیجیتال معنایی جروم کسب کرد. همچنین 64 معیار جهت ارزیابی ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی شناسایی شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که کتابخانههای دیجیتال معنایی گرین استون 3 با استفاده از تکنیکهای وب معنایی از نظر معیارهای ارزیابی ساختار و محتوا بیشترین همخوانی را با سیاهۀ وارسی دارد. همچنین از 64 معیار شناسایی شده میتوان در معماری و طراحی کتابخانههای دیجیتال معنایی و همچنین بهعنوان «یک چارچوب برای ارزیابی این کتابخانهها» استفاده کرد.
مدیریت دانش
محمدعلی زمانی؛ عبدالحسین فرج پهلو
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 11-19
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مؤلفههای الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز میباشد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را پرسنل با مدارک دانشگاهی و پرسنل دیپلم با سابقه بیش از 10 سال سابقه کار تشکیل میدهد. کل جامعه تقریباً 200 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مؤلفههای الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز میباشد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را پرسنل با مدارک دانشگاهی و پرسنل دیپلم با سابقه بیش از 10 سال سابقه کار تشکیل میدهد. کل جامعه تقریباً 200 نفر میباشند که از میان آنها 100 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش با در نظرگرفتن مؤلفههای الگوی سایبرنتیکی (نظارت و کنترل، پیوندهای سست و سخت، تعاملات، تصمیمگیری، سیستم سلسله مراتبی، رهبری، توازن در مدیریت) از پرسشنامه استاندارد شده الگوی سیبرنتیک استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره) به کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس نسخه 22 استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشکدههای دندانپزشکی و داروسازی در کل مؤلفههای الگوی سیبرنتیک از جایگاه مناسبی برخوردار هستند. و دانشکدة پزشکی در مؤلفههای سیستم سلسلهمراتبی و پیوندهای سست و سخت؛ دانشکده پیراپزشکی در مؤلفههای کنترل، سیستم سلسلهمراتبی و رهبری؛ دانشکدة بهداشت در مؤلفه سیستم سلسلهمراتبی و دانشکده پرستاری در مؤلفههای کنترل و سیستم سلسلهمراتبی در سطح مطلوب و در بقیه مؤلفهها در حد متوسط قرار دارند. بحث و نتیجهگیری: بین دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ مدیریت مبتنیبر الگوی سیبرنتیک تفاوت وجود دارد.
کتابخانه عمومی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود 50 هزار نفر است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 43/7 از پاسخگویان عقیده دارند که تشویق والدین مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان است. عامل دوم «آموزش روش صحیح مطالعه» 37/7 و سومین عامل «وجود منابع مناسب موردنیاز در کتابخانه» با 35/7 عوامل بازدارنده نیز شامل استفاده از شبکههای اجتماعی با 47/11و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 32/11 بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که خوشبختانه در بین تمام اقشار با هر نوع درآمدی، اهمیت مطالعه موردقبول است. از طرفی توجه به چگونگی مطالعه و منابع در کتابخانهها، نشان میدهد که افراد نسبت به پژوهشهای مهر و مومهای قبل به نقش کتابخانهها توجه بیشتری میکنند.
مدیریت دانش
داود رفیعی؛ پیمان اخوان؛ علیرضا جهانی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف: مسئله مهم قبل از استقرار نظام مدیریت دانش، شناسایی و تعیین اولویت عوامل مؤثر در میزان آمادگی سازمانها برای اجرای این پروژه است. منظور از پذیرش مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی، شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی مدیریت دانش است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی سطح آمادگی سازمانهای ایرانی بهمنظور استقرار نظام ...
بیشتر
هدف: مسئله مهم قبل از استقرار نظام مدیریت دانش، شناسایی و تعیین اولویت عوامل مؤثر در میزان آمادگی سازمانها برای اجرای این پروژه است. منظور از پذیرش مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی، شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی مدیریت دانش است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی سطح آمادگی سازمانهای ایرانی بهمنظور استقرار نظام یکپارچه مدیریت دانش. روششناسی: این مقاله شامل دو بخش است. بخش اول پژوهش که ترکیبی از روشهای کمی و کیفی است. در بخش دوم پس از مطالعات اکتشافی، به مصاحبه با خبرگان مدیریت دانش پرداخته شد. دادههای به دست آمده کدگذاری شد. درنهایت مدل اولیة پژوهش که شامل 8 مؤلفه اصلی و 43 زیر مؤلفه است، به دست آمد. ابزار پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته با 55 سؤال بوده است که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 970/0، محاسبه شد. یافتهها: دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تجزیه و تحلیل شد. برازش مدل (ضرایب R2) با مقدار بالای 67/0 و شاخص GOF نیز جهت سنجش برازش مدل و سنجش دو مدل ساختاری و اندازهگیری را به صورت یکجا مورد آزمون قرار داده و با مقدار 87/0، برازش بسیار مناسب مدل کلی را تأیید میکند. بحث و نتیجهگیری: نتیجه این پژوهش تأیید مدل نهایی با 8 بعد محتوایی و تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش در پیادهسازی آن در سازمانهای ایرانی بود. مؤلفهها عبارتاند از: فرهنگسازمانی، ساختار سازمانی، فناوری، رهبری، نیروی انسانی، وضعیت رقابتی، شرایط اجتماعی.
فناوری اطلاعات
صفیه طهماسبی لیمونی؛ زهره پرانام
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه با استفاده از نرمافزار Th.exe مشخص شد. جامعة آماری شامل کلیة مقالات ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس سالهای 1983 الی 2017؛ جمعآوری اطلاعات به صورت سرشماری و با بررسی تمامی 348047 مقاله ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار 2010 Excel و با ترسیم جداول و نمودارها صورت پذیرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد میزان شاخص (T(UIG در کل تولیدات علمی ایران 12/3 بوده است. بیشترین میزان تولیدات علمی ایران در کل حوزههای علوم مربوط به تولیدات علمی با وابستگی سازمانی منحصراً دانشگاه (88/93 درصد) بوده؛ کمترین میزان تولیدات علمی نیز مربوط به همکاریهای صنعت و دولت به میزان نزدیک به صفر درصد بوده (8 مقاله) و میزان همکاری دانشگاه و صنعت 08/1 درصد بوده است. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشاندهندة میزان تعاملات ناچیز بین سه نهاد دانشگاه- صنعت–دولت است. همچنین در تولیدات علمی ایران نقش دو نهاد صنعت و سازمان بسیار ناچیز بوده و نقش اصلی تولید علم را دانشگاهها بر عهده دارند.
فناوری اطلاعات
آرش حبیبی؛ مریم احمدی فرد
چکیده
چکیده هدف: اینترنت انرژی رویکرد جدیدی است که در پاسخ به بحران مصرف انرژی و کنترل منابع تجدیدناپذیر مطرح شده است. ازاینرو، این پژوهش با هدف الگوسازی پیادهسازی اینترنت انرژی در سازمانهای دولتی کشور انجام شده است روششناسی: پژوهش از نظر هدف مطالعهای بنیادین و از منظر فلسفی با رویکردی مبتنی بر پارادایم تفسیری انجام شده است. از ...
بیشتر
چکیده هدف: اینترنت انرژی رویکرد جدیدی است که در پاسخ به بحران مصرف انرژی و کنترل منابع تجدیدناپذیر مطرح شده است. ازاینرو، این پژوهش با هدف الگوسازی پیادهسازی اینترنت انرژی در سازمانهای دولتی کشور انجام شده است روششناسی: پژوهش از نظر هدف مطالعهای بنیادین و از منظر فلسفی با رویکردی مبتنی بر پارادایم تفسیری انجام شده است. از منظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها نیز در دسته مطالعات پیمایش مقطعی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران تحقیقات استراتژیک دولت بوده که با روش نمونهگیری غیراحتمالی و به صورت هدفمند نه نفر در این مطالعه شرکت کردهاند. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این پژوهش مصاحبههای نیمساختیافته با خبرگان حوزه مدیریت دولتی بوده است. برای شناسایی مقولههای اینترنت انرژی از روش سودا استفاده شده است. برای شناسایی الگوی روابط علّی و ارائه الگوی نهایی از روش نگاشت علّی استفاده شده است. یافتهها: براساس تحلیل سودا، 17 عامل بهعنوان شاخصهای الگوی اینترنت انرژی شناسایی شدند. براساس الگوی شبکهای اینترنت انرژی 17 مقوله و 159 رابطه شناسایی شده است. شاخص پیادهسازی صحیح اینترنت انرژی در سازمانهای دولتی از بیشترین وابستگی و کمترین نفوذ برخوردار است. شاخص دسترسی به امکانات و تجهیزات سختافزاری بهروز با 19 رابطه در کانون روابط مدل خوشهای قرار گرفت. بحث و نتیجهگیری: مجموعه منابع مالی لازم برای استفاده از اینترنت انرژی، عزم و اراده لازم برای بهکارگیری اینترنت انرژی در سطح کلان، وجود زیرساختهای نرمافزاری مناسب و دسترسی به امکانات و تجهیزات سختافزاری بهروز بهعنوان متغیرهای زیربنایی مدل میباشند که بایستی مورد توجه مسئولین و خطمشیگذاران قرار گیرد.
کتابخانه عمومی
ندا سلیمی؛ پریسا سلیمی
چکیده
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ...
بیشتر
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ارتباط درست و مؤثر با اربرانشان نیاز دارند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنهاست.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل در سال 1396 است که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. ابزار پژوهش در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در سه بعد کلامی، شنود و یازخورد است که روایی و پایایی آن در پژوهش رئیسی (1388) تأیید شده است.یافتهها یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای ارتباطی کتابداران در بعد کلامی و بازخورد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، به طوری که مهارتهای کلامی در رتبه اول و مهارتهای بازخوردی در رتبه دوم قرار دارد، ولی نمره بعد شنود کمی پایینتر بوده، به طوری که با کسب رتبه سوم مهارتهای ارتباطی، در سطح متوسط قرار دارد، پس باید، در جهت بهبود و ارتقای آن تا سطح مطلوب اقدامات مؤثر را اتخاذ کرد، که در این مقاله ارائه خواهد شد. همچنین بین هیچ کدام از ابعاد مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشدبحث و نتیجهگیری: در هر رشته آموزشی، سوابق آموزشی و تجربه دلیل بر افزایش مهارتهای ارتباطی کارکنان نیست و این مهارتها که برای پیشرفت و مؤفقیت کاری مورد نیاز است، باید آموزش داده شوند. به طوری که آموزش فنون ارتباطی، چشماندازهای ارتباطی و سبکهای ارتباطی مختلف از عوامل مؤثر در این زمینه هستند. افزون بر این، سبک مدیریتی در یک سازمان، همچون کتابخانه، تاثیر به سزایی در نحوه ارتباط کارکنان آن سازمان دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
علی بیرانوند؛ مریم گلشنی؛ فائزه دلقندی
چکیده
هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاههای علمی-استنادی و شبکههای اجتماعی بر شاخصهای علمسنجی پایگاههای اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجههای پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه ...
بیشتر
هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاههای علمی-استنادی و شبکههای اجتماعی بر شاخصهای علمسنجی پایگاههای اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجههای پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 284 مدرک تولید شده توسط نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی است که در بازه زمانی 2021-1960 در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. بهمنظور بررسی تأثیر شاخصها و نمرات دگرسنجی حاصل از حضور تولیدات علمی حوزه وبمعنایی در پایگاه دایمنشنز و مندلی بر شاخص تعداد استنادات پایگاه اسکوپوس، از آزمونهای همبستگی و رگرسیون چندگانه خطی به کمک نرمافزارهای اکسل و اس. پی. اس.اس. پرداخته شده است.یافتهها: نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی در 5/95 درصد موارد از مندلی استفاده میکنند. اما از شبکههای اجتماعی تنها در 24 مورد (5/8 درصد) برای به اشتراکگذاری مطالب استفاده میکنند. جز نسبت استنادات نسبی، سایر شاخصهای دایمنشنز رابطه همبستگی قابل قبولی با تعداد استنادات اسکوپوس دارند. ارتباط بین تعداد استنادات دایمنشنز و تعداد استنادات اسکوپوس از ارتباط سایر شاخصها قویتر است. همچنین بین تعداد خوانندگان و تعداد استنادات مندلی با استنادات اسکوپوس رابطه همبستگی بالایی وجود دارد. بررسی ضرایب مدل رگرسیونی نشان داد که تعداد استنادات دریافتی دایشمننز به میران 10 درصد و تعداد استنادات مندلی به میزان 83 درصد قدرت پیشبینی استنادات اسکوپوس را دارند. سایر شاخصهای مورد مطالعه از توان پیشبینی تعداد استنادات اسکوپوس ناتوان هستند.بحث و نتیجهگیری: نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی باید از شبکههای اجتماعی همچون توئیتر برای اشتراکگذاری هرچه بیشتر مطالب خود استفاده کنند. همچنین بهمنظور دریافت استنادات بیشتر، به انتشار مطالب خود در مجلات دارای نمایههای بینالمللی اقدام نمایند.
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ زهرا عطارزاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزههایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان میشود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازیسازی اطلاق میشود. روششناسیپژوهش: روش این پژوهش بهصورت کتابخانهای است و بهصورت مروری بیان شده است. یافتهها: این مقاله جنبههای گوناگون مربوط به نظریههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزههایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان میشود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازیسازی اطلاق میشود. روششناسیپژوهش: روش این پژوهش بهصورت کتابخانهای است و بهصورت مروری بیان شده است. یافتهها: این مقاله جنبههای گوناگون مربوط به نظریههای بازیوارسازی و نقش آنها در آموزش و یادگیری معرفی کرد. مطالعه بازیوارسازی در پژوهشهای علم اطلاعات ازجمله موضوعاتی است که بهتازگی در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است امّا آنچه که مورد توجّه اکثر پژوهشگران بوده، پرداختن به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به بررسی بازیوارسازی در سواد اطلاعاتی، آموزش و انگیزش دانشجویان و کاربران کتابخانه (در سنین مختلف) و کارمندان کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی در سازمانها بوده است و بهطور اخص از قابلیتهای بازیوارسازی در آموزش و یادگیری مباحث تخصصی رشته کمتر پرداخته شده است. بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتههای انجام شده در این زمینه پژوهشهایی انجام شود تا ضمن توجه و بهرهگیری کامل از منابع علمی و انجام پرسشنامه با جامعه پژوهش انتخابی و با استفاده از عناصر یادگیری خود راهبر، چارچوبی جهت تبیین نقش بازیوارسازی درزمینة آموزش و یادگیری دروس مختلف این رشته و دستیابی به الگویی مفهومی در پژوهشها به دست آید.