فناوری اطلاعات
میترا صمیعی؛ صبا شاهگلدی؛ عصمت مومنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر مؤلفه بازی وارسازی (پاداش) بر انگیزش بیرونی و درونی (بر اساس نظریه هرزبرگ) کتابداران کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی انجام شده است.روش شناسی پژوهش :پژوهش حاضر ازا نوع کاربردی و با روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر مؤلفه بازی وارسازی (پاداش) بر انگیزش بیرونی و درونی (بر اساس نظریه هرزبرگ) کتابداران کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی انجام شده است.روش شناسی پژوهش :پژوهش حاضر ازا نوع کاربردی و با روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی تهران است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که براساس چهارچوب بازی وارسازی بی.ام.ای.ام مارکوفسکی با 4 عامل مکانیک های بازی، احساسات، رفتار، انگیزش است. در این پرسشنامه مؤلفه ی پاداش بازی وارسازی و انگیزش شغلی مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر از روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ انجام شد و مقدار آن75/0 است که از پایایی برخوردار است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آماری SPSS 23 استفاده شد. یافته های پژوهش : مؤلفه بازیوارسازی پاداش بر معیار های هرزبرگ انگیزش بیرونی شامل حقوق و دستمزد، خط و مشی محیط، ارتباط، امنیت شغلی، شرایط محیط کار، نحوه سرپرستی و نظارت در کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز فناوریاطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی تهران با میانگین 4/ 4، تاثیر مهمی دارد. مؤلفه بازیوارسازی پاداش بر معیارهای انگیزش درونی شامل شناخت و قدردانی، پیشرفت و توسعه شغلی، ماهیت کار، مسئولیت شغلی، موقعیت شغلی با میانگین تقریبی 2/4 ،تاثیر مهمی دارد.
میراحمد فاطمی؛ میترا صمیعی؛ رضا ملکی
چکیده
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیطزیست صورت گرفت.
روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس ...
بیشتر
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیطزیست صورت گرفت.
روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه ۲۷۰ نفر شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته و تحلیل دادهها با نرمافزار اس. پی اس. اس انجام شد.
یافتهها: ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در چهار بخش شناخت محیطزیست، انگیزه حفظ محیطزیست، رفتار یا عملکرد محیطزیست، نگرش به حفظ محیطزیست انجام شد و یافتهها نشان داد تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر هر چهار بخش بامیانگین (80/3)، بالاتر از سطح متوسط است و ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در چهار بخش از دیدگاه جامعه پژوهش با مقدار 05/0>p، از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر مهمی دارد.
بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده، از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، سواد اطلاعاتی سبز تأثیر بالایی در حفظ محیطزیست دارد.