برنامه راهبردی
یعقوب نوروزی؛ لیلا یدالهی؛ عیسی زارعی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان استفاده از کاربریهای کسبوکار الکترونیک در مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. ابزار پژوهش سیاهه ارزیابی است و سؤالات پژوهش در سه بخش کارکردهای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان استفاده از کاربریهای کسبوکار الکترونیک در مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. ابزار پژوهش سیاهه ارزیابی است و سؤالات پژوهش در سه بخش کارکردهای داخلی، ارتباطات و همکاریهای سازمانی و تجارت الکترونیکی مطرح شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد میانگین میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در کارکردهای داخلی مرکز منطقهای 11/3 است. بنابراین، فرضیه اول مبنی بر اینکه میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در کارکردهای داخلی مرکز منطقهای بیشازحد متوسط است تأیید میشود. میانگین میزان استفاده از ارتباطات و همکاریهای سازمانی نیز 16/3 است، بنابراین فرضیه دوم پژوهش مبنی بر اینکه میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در ارتباطات و همکاریهای سازمانی مرکز منطقهای بیشازحد متوسط است نیز تأیید میشود. همچنین میانگین به دست آمده از تجارت الکترونیک 44/3 است. بنابراین، فرضیه سوم پژوهش مبنی بر میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در تجارت الکترونیک در مرکز منطقهای کمتر از حد متوسط است، رد میشود. همچنین با توجه به میانگینهای به دست آمده مرکز منطقهای در حوزه تجارت الکترونیک از عملکرد بهتری نسبت به دیگر حوزههای مورد پژوهش برخوردار است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه بسیاری از خدمات مرکز منطقهای به صورت الکترونیک انجام میشود استفاده از کسبوکار الکترونیک در آن میتواند کمک شایانی در ارائه بهتر خدمات به کاربران داشته باشد. همچنین استفاده از کاربردهای کسب و کار الکترونیک باعث دسترسی سریع به اطلاعات، به روز بودن اطلاعات، بازاریابی و ارائه خدمات بیشتر به کاربران و افزایش تعداد آنان (به دلیل عدم محدودیت جغرافیایی)، ایجاد یک بازار بزرگ منطقهای و یا حتی جهانی برای این مرکز میشود.
فناوری اطلاعات
یعقوب نوروزی؛ آزاده اقلیم ارکنی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساختهای که دارای 27 گویه بود، گردآوری شد. یافتهها: از میان ابعاد پنج گانهی مورد بررسی در این پژووهش، موانع فنی با میانگین 067/4، موانع انسانی با میانگین 027/4، موانع مدیریتی با میانگین 022/4، موانع اقتصادی با میانگین 116/4، موانع فرهنگی با میانگین964/3، به ترتیب رتبه اول تا پنجم را کسب نمودند. بر خلاف تصور اولیه موانع مدیریتی در پزوهش حاضر رتبه سوم شد. نتیجه گیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساختهای مبتنی بر متون و منابع مختلف با ضریب پایایی بالا تهیه شد که در پژوهشهای آتی میتواند مورد استفاد قرار گیرد. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش، مؤلفههایی در ابعاد پنجگانه، مورد بررسی قرار گفت که یافتههای مربوط به آنها میتواند راهکارهایی اجرایی برای رفع موانع پیادهسازی فناوری اطلاعات در امر آموزش جامعهی مورد مطالعه و سایر حوزههای مشابه فراهم آورد.