مدیریت اطلاعات
شهره سیدحسینی؛ عاصفه عاصمی؛ احمد شعبانی
چکیده
هدف: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهرهمندی از اینترنت و خدمات مبتنیبر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل دادههای سلامت موجود در محیط وب بپردازند. پیشفرض اساسی آن است که این دادهها بهاحتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات میتواند الگوی مناسبی از ...
بیشتر
هدف: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهرهمندی از اینترنت و خدمات مبتنیبر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل دادههای سلامت موجود در محیط وب بپردازند. پیشفرض اساسی آن است که این دادهها بهاحتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات میتواند الگوی مناسبی از وضعیت رفتار اطلاعیابی سلامت افراد و تغییر احتمالی نگرشها و گرایشهای آنان را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار دهد. مطالعه حاضر بر آن است ضمن بررسی خاستگاه و مقایسه مفهومی «اپیدمیولوژی» با «اپیدمیولوژی اطلاعات» به بررسی نحوة کاربست اپیدمیولوژی اطلاعات و همچنین دادههای کلان مرتبط با آن در حوزة سلامت عمومی بپردازد. بخشی از مطالعة حاضر، به بررسی معایب نظامهای سنتی پایش اطلاعات سلامت و مزایای اپیدمیولوژی اطلاعات در غلبه بر این مشکلات، جایگاه جستجوهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی بهمثابه منبعی برای اپیدمیولوژی اطلاعات، و نیز محدودیتهای اپیدمیولوژی اطلاعات اختصاص یافته است. روششناسی تحقیق: پژوهش حاضر به روش مروری و بر اساس مطالعه جامع و نظاممند متون مرتبط با اینفودمیولوژی انجام شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد با کاربست روشهای سنتی جمعآوری اطلاعات اپیدمیولوژیک، آگاهی به سیاستگذاران در مورد تأثیر تصمیمات سیاستهای بهداشت عمومی بر سلامت افراد جامعه گاه ماهها و شاید سالها به طول میانجامد. از همین رو، بهمنظور غلبهبر چنین شرایطی، اپیدمیولوژی اطلاعات مجموعه روشهای جدیدی را با استفاده از رایانه، اینترنت، خدمات مبتنیبر وب 2.0، و فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از مراقبتهای بهداشتی، سلامت بیمار، کمک به حل مسائل پزشکی، آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی، و بهمنظور اندازهگیری، توصیف و تحلیل الگوهای اطلاعاتی و ارتباطی سلامت در محیط الکترونیکی ارائه میکند. بحث و نتیجهگیری: سنجههای مرتبط با اپیدمیولوژی اطلاعات سلامت قابلیتی را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار میدهد که بر مبنای آن امکان رصد برخط و دائمی رویکردهای سلامتمحور عموم افراد جامعه فراهم آید. موضوعی که میتواند جایگزین رویکردهای سنتی حاکم در این عرصه شود.
شهین مجیری؛ شهره سیدحسینی؛ فاطمه اناری؛ مریم غفوری
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 99-108
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت مهارتهای مدیریتی مدیران کتابخانهای دانشگاههای شهراصفهان و رابطه آن با مدیریت زمان میپردازد.
روششناسی: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهراصفهان است. از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان و مهارتهای مدیریتی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت مهارتهای مدیریتی مدیران کتابخانهای دانشگاههای شهراصفهان و رابطه آن با مدیریت زمان میپردازد.
روششناسی: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهراصفهان است. از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان و مهارتهای مدیریتی بهترتیب با ضریب پایایی81/0و85/0استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها درسطح توصیفی و استنباطی با نرمافزار اسپیاساس20 صورت گرفت.
یافتهها: میزان مهارتهای مدیریتی در مؤلَفه مهارتهای فنی، 32/3؛ مهارتهای ادراکی، 53/3؛ و مهارتهای انسانی، 44/3 میباشد؛ همچنین میزان مهارت مدیریت زمان مدیران93/3 است که ازحد متوسط بالاتر میباشند. میزان تحصیلات بیشترین تأثیر را با ضریب استاندارد23/0 بر مدیریت زمان مدیران داشته؛ ولی سایر متغیرهای جمعیت همبستگی معنیداری نداشتند. ضریب همبستگی بین مدیریت زمان و مهارتهای فنی و انسانی مدیران نیز معنیدار نمیباشد ولی با مهارتهای ادراکی معنی دار است.
نتیجهگیری: باتوجه به اهمیت نقش مدیریت در اثربخشی و بهرهوری سازمانها از جمله کتابخانهها و طبق نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتوان با بکارگیری مدیریت زمان در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان موجبات افزایش اثربخشی و تحقق اهداف سازمانی را فراهم نموده و در جهت بهبود و ارتقا بازدهی سازمان مربوطه تلاش کرد.