نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
3 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی نهاد کتابخانههای عمومی اصفهان
4 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت مهارتهای مدیریتی مدیران کتابخانهای دانشگاههای شهراصفهان و رابطه آن با مدیریت زمان میپردازد.
روششناسی: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهراصفهان است. از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان و مهارتهای مدیریتی بهترتیب با ضریب پایایی81/0و85/0استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها درسطح توصیفی و استنباطی با نرمافزار اسپیاساس20 صورت گرفت.
یافتهها: میزان مهارتهای مدیریتی در مؤلَفه مهارتهای فنی، 32/3؛ مهارتهای ادراکی، 53/3؛ و مهارتهای انسانی، 44/3 میباشد؛ همچنین میزان مهارت مدیریت زمان مدیران93/3 است که ازحد متوسط بالاتر میباشند. میزان تحصیلات بیشترین تأثیر را با ضریب استاندارد23/0 بر مدیریت زمان مدیران داشته؛ ولی سایر متغیرهای جمعیت همبستگی معنیداری نداشتند. ضریب همبستگی بین مدیریت زمان و مهارتهای فنی و انسانی مدیران نیز معنیدار نمیباشد ولی با مهارتهای ادراکی معنی دار است.
نتیجهگیری: باتوجه به اهمیت نقش مدیریت در اثربخشی و بهرهوری سازمانها از جمله کتابخانهها و طبق نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتوان با بکارگیری مدیریت زمان در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان موجبات افزایش اثربخشی و تحقق اهداف سازمانی را فراهم نموده و در جهت بهبود و ارتقا بازدهی سازمان مربوطه تلاش کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Relationship between Time Management and Managerial Skills of Government-sponsored University Libraries Managers in Isfahan Municipality
نویسندگان [English]
- Shahin Mojiri 1
- Shohreh Seyyed Hosseini 2
- Fatemeh Anari 3
- Maryam Ghafouri 4
چکیده [English]
Abstract
Purpose: Current study aims to investigate the relationship between time management and managerial skills of government-sponsored university libraries managers in Isfahan municipality.
Methodology: This research was conducted by descriptive-correlative study. The population included all managers and librarians employed in government-sponsored university libraries in Isfahan. Two standard questionnaires were used as data collection tool with an acceptable reliability (0.81and 0.85).
Findings: The results indicated that the rate of managerial skills was higher than average in three dimensions (technical skills=3.32; conceptual skills=3.53; and human skills=3.44). The overall rate of the managers’ managerial skills was higher than average too. “Education” had the most effect on time management (=0.23) but the other variables had no any significant correlation with it. Also there was not any significant difference between time management and two dimensions of managerial skills (technical and human but with conceptual skills.
Conclusion: According to the results and the importance of the management in library productivity and efficiency, time management can be used in Isfahan university libraries to improve their productivity and efficiency.
کلیدواژهها [English]
- Managers
- Time Management
- Technical Skills
- Conceptual Skills
- Human Skills
- Libraries