مدیریت کتابخانه
محمدرضا سلیمانی؛ عذرا دائی؛ لیلا شهرزادی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 11-18
چکیده
هدف: رعایت عدالت در سازمانها میتواند تاثیری تعیینکننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته ...
بیشتر
هدف: رعایت عدالت در سازمانها میتواند تاثیری تعیینکننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بود. 106 نفر از آنها به روش طبقهای تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و رفتار مدنی سازمانی پادساکف و همکاران بود. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، رفتار مدنی سازمانی کتابداران به جز بعد فضیلت مدنی، در سایر ابعاد بالاتر از سطح متوسط بود. در بخش عدالت سازمانی، عدالت توزیعی کمتر از حد متوسط، عدالت رویهای در حد متوسط، و عدالت تعاملی بالاتر از حد متوسط بود. بر اساس یافتهها، عدالت سازمانی و ابعاد سه گانه آن فقط با بعد وظیفهشناسی رفتار مدنی سازمانی کتابداران رابطه مثبت و معنیداری داشت. در مجموع، بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی کتابداران رابطه معنیداری مشاهده نشد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نقش قابل توجه ادراک و تصور مثبت از عدالت سازمانی در افزایش و بهبود رفتار مدنی سازمانی به ویژه در مؤلفه وظیفهشناسی، نیاز به تقویت سطح ادراک کتابداران از عدالت سازمانی و عدم تبعیض در سازمان کاملاً ضروری میباشد.