الهام سعادتمند؛ امیر حسین امیرخانی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 77-88
چکیده
چکیده
هدف: هدف اصلی در این پژوهش، شناسایی و ارائه شاخصههای هفتگانه کیفیت سیستم اطلاعات و نیز بررسی تأثیر آن بر تصمیمات کاربران سازمانها است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف در زمره تحقیقات توسعهای کاربردی قرار میگیرد.
روششناسی: پژوهش مورد نظر از جهت روش در دسته تحقیقات همبستگی، از نوع توصیفی–پیمایشی قرار میگیرد و دادهها از طریق ...
بیشتر
چکیده
هدف: هدف اصلی در این پژوهش، شناسایی و ارائه شاخصههای هفتگانه کیفیت سیستم اطلاعات و نیز بررسی تأثیر آن بر تصمیمات کاربران سازمانها است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف در زمره تحقیقات توسعهای کاربردی قرار میگیرد.
روششناسی: پژوهش مورد نظر از جهت روش در دسته تحقیقات همبستگی، از نوع توصیفی–پیمایشی قرار میگیرد و دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شدهاند. تعداد کل افراد جامعة مورد بررسی در دو سازمان دولتی و خصوصی 110 نفر بوده که طبق استاندارد جدول مورگان 90 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و دادههای گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی از طریق نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: با توجه به وضعیت جامعه مورد مطالعه، به منظور شناسایی و ارائه شاخصههای هفتگانه کیفیت سیستم اطلاعات و نیز بررسی تأثیر آن بر تصمیمات کاربران، هفت مؤلفه در دو سازمان دولتی و خصوصی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص گردید در جامعه پژوهش، به جز مؤلفه یکپارچگی سیستم اطلاعاتی سایر مؤلفههای طراحی هوشمند، انعطافپذیری، سهولت استفاده، سرعت دسترسی، قابلیت ارزیابی، قابلیت اتکای سیستم اطلاعاتی، بر کیفیت تصمیمات کاربران تأثیر گذار است.
نتیجهگیری: نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که بین کیفیت سیستم اطلاعات و کیفیت تصمیمات کاربران (مدیران و کارشناسان)، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.