کیفیت خدمات
مریم حبیبی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررســی پژوهشهای مرتبط با کتابخانههای دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانههای دیجیتال است. روش پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده و در پایگاههای انگلیسی و فارسی مقالاتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررســی پژوهشهای مرتبط با کتابخانههای دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانههای دیجیتال است. روش پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده و در پایگاههای انگلیسی و فارسی مقالاتی که با این محوریت بودهاند، موردمطالعه قرارگرفتهاند. یافتهها نشان داد که سه مفهوم اصلی خطمشی، محتوا و معماری، عوامل حیاتی موفقیت برای پیادهسازی کتابخانههای دیجیتال در آموزش باز از راه دور و دیجیتال در نظر گرفته میشود که به عنوان برنامه ریزی استراتژیک و توسعه سیاست، محتوای دیجیتال و خدمات اطلاعاتی، و زیرساخت های فناوری و توسعه مهارت ها تطبیق داده شده اند. با توجه به یافتهها نتیجهگیری میشود که مدل مشارکتی برای پیادهسازی کتابخانههای دیجیتال در آموزش باز از راه دور و دیجیتال (ODDE) میتواند تضمین کند که کتابخانههای دیجیتال بهطور مشترک طراحیشدهاند که منجر به پذیرش و استفاده گستردهتر در آموزش باز از راه دور و دیجیتال میشود. همچنین کتابخانههای دیجیتالی میتوانند برای بهبود امر یادگیری و آموزش و ارتباط بین یادگیرندگان و آموزشدهندگان به افزایش حس همکاری و فرهنگ اشتراک دانش بپردازد.
مدیریت دانش
علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 51-68
چکیده
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع ...
بیشتر
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا میباشد. ابزار گردآوری دادهها یک سیاهه وارسی محقق ساخته است که حاوی ویژگیهای ساختاری و محتوایی موجود در کتابخانههای دیجیتال است. این سیاهه وارسی براساس مطالعۀ متون و نظرخواهی از متخصصان طراحی شد. جامعة آماری شامل وبسایت کتابخانههای دیجیتال دانشگاههای جامع ایران میباشد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر شمول ویژگیهای ساختاری و محتوایی، کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست؛ بهطوری که مجموعاً 32 امتیاز را به خود اختصاص دهد و در رتبه یازدهم لیست قرار گرفته است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد در طراحی رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور بهاندازۀ کافی به قابلیتها و نیازهای کاربران و همچنین اصول اولیه در طراحی رابط کاربر توجه نشده است. نکتۀ پایانی اینکه، براساس نتایج این پژوهش، لزوم بازطراحی رابط کاربر کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور محسوس میباشد.