فرامرز سهیلی؛ شبو رشیدیتبار؛ صالح رحیمی
چکیده
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، پیشبینی میزان مطالعه از طریق هوش فرهنگی، عوامل اجتماعی و سبک زندگی اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است.روش کار پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه پژوهش، کلیه اعضای فعال کتابخانههای عمومی در شهر سنندج، شامل 6411 نفر بودند که 381 نفر به روش تصادفی طبقهای بهعنوان ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، پیشبینی میزان مطالعه از طریق هوش فرهنگی، عوامل اجتماعی و سبک زندگی اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است.روش کار پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه پژوهش، کلیه اعضای فعال کتابخانههای عمومی در شهر سنندج، شامل 6411 نفر بودند که 381 نفر به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نرمافزار مورد استفاده Smart-PLS است.یافتهها: متغیر هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و ضعیف، اما سبک زندگی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و متوسط دارد. بیشترین تأثیر مستقیم را به ترتیب اولویت سبک زندگی، هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه دارند و فرضیات این پژوهش نیز مورد تأیید واقع شدند.بحث و نتیجهگیری: عوامل مختلفی میتوانند در امر مطالعه تأثیرگذار و باعث ارتقای فرهنگ مطالعه شوند. نتایج این پژوهش میتواند در برنامهریزیهای درازمدت نهادهای متولی گسترش فرهنگ مطالعه به ویژه نهاد کتابخانههای عمومی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
فناوری اطلاعات
معصومه سعیدی؛ ثریا ضیایی؛ علی بیرانوند
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 93-105
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیر درسی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام شد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند است. بر اساس فرمول جرسی مورگان تعداد 380نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیر درسی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام شد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند است. بر اساس فرمول جرسی مورگان تعداد 380نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد.یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که رابطه معناداری بین میزان و مدت زمان استفاده از فضایمجازی و جنسیت با میزان مطالعه غیردرسی وجود ندارد. دختران بیشتر از پسران علاقه به خواندن رمان دارند و در خصوص سرگرمی و جدول، ورزش، موسیقی، علمی، تاریخی و مذهبی علاقه پسران بیش از دختران است. بین دلایل استفاده از فضای مجازی برای مطالعات غیردرسی دانشآموزان در قسمت تکمیل کنندگی اطلاعات منابع درسی، تفاوت معناداری وجود دارد. اولویت اول استفاده دانشآموزان از فضای مجازی سهولت دسترسی به آن است. نتیجهگیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق بر اساس طیف لیکرت با ضریب پایایی بالایی تهیه شد که میتوان در پژهشهای آتی میتوان استفاده کرد. یافتههای این پژوهش را میتوان در ارزیابی و سیاستگزاریهای کتابخانههای سطح شهر و کتابخانههای مدارس جهت بهبود وضعیت مطالعه غیردرسی دانشآموزان بکار برد.