صفیه طهماسبی لیمونی
چکیده
هدف: سازمانها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایهریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیتهای نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانههای عمومی کشور است.روش کار پژوهش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) ...
بیشتر
هدف: سازمانها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایهریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیتهای نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانههای عمومی کشور است.روش کار پژوهش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان نهاد کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 15 نفر و در بخش کمی کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی کشور به تعداد 6171 نفر هستند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری گلوله برفی و در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 362 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای (اس. پی. اس. اس) و اسمارت (پی. ال. اس)، استفاده شد.یافتهها: قابلیتهای نوآوری فناورانه دارای شش عامل اصلی آموزش و یادگیری، تحقیق و توسعه، مدیریت، منابع انسانی، تحلیل بازار و ساختار سازمانی است. همچنین قابلیتهای نوآوری فناورانه بر مدیریت دانش فردی تأثیر معناداری داشته است.بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند مدیران را در جهت برنامهریزی برای ارتقا و بهبود وضعیت قابلیتهای نوآوری فناورانه کارکنان در نهاد کتابخانههای عمومی از طریق شناسایی ابعاد آن کمک کرده و با بهبود قابلیتهای نوآوری فناورانه، زمینه را برای ارتقای دانش فردی کارکنان فراهم آورند.
غلامرضا حیدری؛ شهناز خادمی زاده؛ مرضیه سقائی طلب
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 48-61
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای جهت سنجش وضعیت کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با توجه به تأثیر موانع و عوامل بازدارندهی کارآفرینی دانشآموختگان این رشته است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شده است. پایایی ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای جهت سنجش وضعیت کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با توجه به تأثیر موانع و عوامل بازدارندهی کارآفرینی دانشآموختگان این رشته است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی سنجیده شده است. جامعهی پژوهش حاضر 583 نفر از فارغالتحصیلان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای شهر اهواز (دانشگاه شهید چمران، دانشگاه جندیشاپور، دانشگاه پیامنور و دانشگاه آزاد اسلامی) است که از طریق فرمول کوکران نمونهی مورد مطالعه 231 نفر محاسبه شد، و جهت اطمینان بیتشر 250 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی دادهها نشان داد که از 84 گویهی اثرگذار بر کارآفرینی دانشآموختگان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی 55 گویه با کل آزمون همستگی داشته که منجر به ایجاد 5 مانع عمدهی اثرگذار بر کارآفرینی در این رشته شده است. شدت اثرگذاری هریک از موانع به ترتیب از زیاد به کم عبارتند از: موانع آموزشی و نظام آموزشی، موانع پژوهشی و فناورانه، موانع قانونی حمایتی، موانع فردی رفتاری و موانع فرهنگی اجتماعی. نتایج پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی نشان داد که پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامهی موانع کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با نگاه جامع به متغیرهای اثرگذار بر کارآفرینی در متون معتبر صورت گرفته است که با توجه به ضرایب روایی و پایایی رضایت بخش، ابزاری مناسب برای سنجش کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش شناسی در پژوهشهای بعدی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.