مدیریت کتابخانه
مهدی علیزاده جلگهپور؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص بهکارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغههای دهههای اخیر در علم مدیریت است که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص بهکارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغههای دهههای اخیر در علم مدیریت است که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانههای عمومی در کشور و به ویژه برای استان کرمان، انجام شده است.روششناسی پژوهش: : روش این پژوهش کاربردی، کیفی با روش دلفی است و با تلفیقی از مطالعه کتابخانهای و مصاحبه با 17 نفر از مدیران این کتابخانهها انجام شده که با روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی انتخاب شدهاند.یافتهها: از مجموع مصاحبهها، تعداد 421 شایستگی مطرح شد که بعد از شمارش و حذف کدهای تکراری، تعداد 34 شایستگی به دست آمد که سه محور شایستگیهای اصلی (دانش، مهارت، رفتار) را تشکیل دادند. هرکدام از شایستگیهای اصلی به چهار زیرمجموعه فرعی (تخصصی، مدیریتی، ارتباطی و ویژه) تقسیمبندی شدند.بحث و نتیجهگیری: از مجموع مصاحبهها، تعداد 421 شایستگی مطرح شد که بعد از شمارش و حذف کدهای تکراری، تعداد 34 شایستگی به دست آمد که سه محور شایستگیهای اصلی (دانش، مهارت، رفتار) را تشکیل دادند. هرکدام از شایستگیهای اصلی به چهار زیرمجموعه فرعی (تخصصی، مدیریتی، ارتباطی و ویژه) تقسیمبندی شدند.