نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور ، ایران.
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
چکیده
هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص بهکارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغههای دهههای اخیر در علم مدیریت است که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانههای عمومی در کشور و به ویژه برای استان کرمان، انجام شده است.
روششناسی پژوهش: : روش این پژوهش کاربردی، کیفی با روش دلفی است و با تلفیقی از مطالعه کتابخانهای و مصاحبه با 17 نفر از مدیران این کتابخانهها انجام شده که با روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی انتخاب شدهاند.
یافتهها: از مجموع مصاحبهها، تعداد 421 شایستگی مطرح شد که بعد از شمارش و حذف کدهای تکراری، تعداد 34 شایستگی به دست آمد که سه محور شایستگیهای اصلی (دانش، مهارت، رفتار) را تشکیل دادند. هرکدام از شایستگیهای اصلی به چهار زیرمجموعه فرعی (تخصصی، مدیریتی، ارتباطی و ویژه) تقسیمبندی شدند.
بحث و نتیجهگیری: از مجموع مصاحبهها، تعداد 421 شایستگی مطرح شد که بعد از شمارش و حذف کدهای تکراری، تعداد 34 شایستگی به دست آمد که سه محور شایستگیهای اصلی (دانش، مهارت، رفتار) را تشکیل دادند. هرکدام از شایستگیهای اصلی به چهار زیرمجموعه فرعی (تخصصی، مدیریتی، ارتباطی و ویژه) تقسیمبندی شدند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Competency Model for Public Library Managers (Case Study: Kerman Public Libraries)
نویسندگان [English]
- Mehdi Alizadeh Jolghepoor 1
- Soraya Ziaei 2
1 Ph.D Candidate, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: Human resource management, and especially utilizing qualified staff and managers, is one of the concerns of management science in recent decades, libraries and information centers are not exceptions. According to scientific definitions, competence is consists of three categories, knowledge, skills and behavior.
Methodology: This study was conducted with the aim of designing a model for the competence of public library managers in the country and especially for Kerman province. The method of this applied research is qualitative with Delphi method and it has been done by combining library research and interviews with 17 managers of these libraries who have been selected by purposeful snowball sampling method.
Findings: Out of the total number of interviews, 421 indicators for competence were identified. After counting and removing duplicate codes, 34 items were obtained, which formed the three main categories (knowledge, skills, behavior). Each of the main categories was divided into four sub-categories (specialized, managerial, communication and special).
Conclusion: The most significant competent indicators were, Highlights include ICDL skills, public relations, a degree in librarianship and information science, Internet skills, decision-making, office correspondence, specialized softwares, content production, planning, databases, and reference interviews.
کلیدواژهها [English]
- Managers
- Competency Model
- Public Libraries
- Kerman Province