مدیریت دانش
مریم احمدی نسب؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003 )و خلق و اشتراک دانش همتی(1389 )گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS انجام گرفت. یافتهها: وضعیت مؤلفههای تعلق سازمانی )میانگین= 88/88)، خلق دانش(59/22 ) و اشتراک دانش (میانگین=32/18 ) بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کتابداران به خلق (001/0 sig = و 672/0 r =)و اشتراک دانش(001/0 sig = و 646/0 r =) رابطه معنیداری وجود دارد .نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت که تعلق سازمانی به عنوان یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی، مؤلفهای مهم و زمینهساز گرایش به خلق و اشتراک دانش کتابداران است و کتابخانههای عمومی میتوانند با تقویت ابعاد تعلق سازمانی چون سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کتابداران به خلق و اشتراک دانش گردند و برای خلق و اشتراک دانش در راستای ارائه خدمات بهتر ترغیب نماید