مدیریت دانش دیجیتالی
سعید صحت؛ الهه محمدخانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش با مدل سازمان بهرهوری آسیایی است.
روش کار پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران واحد ستادی مجتمع فناوریهای پیشرفته مدرس در شهر تهران است که تعداد 12 نفر بوده و جمعآوری دادهها بهصورت سرشماری انجام شد. در این پژوهش از مدل بلوغ مدیریت ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش با مدل سازمان بهرهوری آسیایی است.
روش کار پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران واحد ستادی مجتمع فناوریهای پیشرفته مدرس در شهر تهران است که تعداد 12 نفر بوده و جمعآوری دادهها بهصورت سرشماری انجام شد. در این پژوهش از مدل بلوغ مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی جهت ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش استفاده شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار تحلیل آماری spss و نرمافزار اکسل استفاده شده است.
یافتهها: براساس میانگین به دست آمده، ابعاد رهبری، فناوری، یادگیری و نوآوری با میانگین بالای متوسط در وضعیت مناسب قرار دارند و سایر ابعاد با میانگین کمتر از 3 در رتبههای بعدی قرار میگیرند. همچنین مجموع نمرات سطح بلوغ مدیریت دانش برابر با 8/119 است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که سطح بلوغ مدیریت دانش در مرحله آغازین است و این شرکت پروژه آزمایشی مربوطه را شروع کرده است. ابعاد فرایندهای دانشی و وضعیت کارکنان جزء فرصتهای بهبود شناسایی شدند و ابعاد رهبری مدیریت دانش و فناوری جزء نقاط قوت بودند.