مدیریت کتابخانه
سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 39-48
چکیده
هدف: در این پژوهش، ضمن بررسی جایگاه سامانه اطلاعات مدیریت در کتابخانهها؛ مسائلی از قبیل کاربردهای این سیستم و مزایا و محدودیتهای استقرار آنها مطرح شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع مروری میباشد. یافتهها: کاربران از کتابخانه انتظار دارند تا حجم عظیمی از اطلاعات و همچنین منابع اطلاعاتی را در اسرع وقت در اختیارشان گذارد. ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش، ضمن بررسی جایگاه سامانه اطلاعات مدیریت در کتابخانهها؛ مسائلی از قبیل کاربردهای این سیستم و مزایا و محدودیتهای استقرار آنها مطرح شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع مروری میباشد. یافتهها: کاربران از کتابخانه انتظار دارند تا حجم عظیمی از اطلاعات و همچنین منابع اطلاعاتی را در اسرع وقت در اختیارشان گذارد. افزایش حجم اطلاعات از یکسو و مشکل همیشگی کمبود بودجه کتابخانهها از سوی دیگر ضرورت مدیریت بهینه این مراکز را دوچندان میکند. وجود یک سیستم اطلاعات مدیریت در کتابخانه میتواند علاوه بر حل بخش اعظمی از این مشکلات، تأثیر بسیار مثبتی در تصمیمگیریهای مدیریتی داشته باشد. بحث و نتیجهگیری: امروزه ایجاد و توسعه سیستمهای اطلاعات مدیریت، به امری اجتنابناپذیر در سازمانها مبدل شده است، زیرا این سیستمها اطلاعات لازم را برای آگاهی مدیران سطوح مختلف سازمان و اتخاذ تصمیمات مناسب برای رهبری و کنترل فراهم میآورد. یک کتابخانه نیز بهمنزله سازمانی مستقل یا زیرمجموعهای از سازمان مادر، تابع اصول مدیریت است.