نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه حسابداری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه فناوریهای رایانهای اجتماعی در همسویی دانش در کتابخانه های عمومی استان سمنان انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از روش پیمایشی از نوع توصیفی ـ تحلیلی و همبستگی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش کلیة کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان سمنان در سال 1402 است که با استفاده از روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و براساس جدول کرجسی مورگان، 162 نفر از آنان بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند که 150 پرسشنامه تحویل داده شد. جهت گردآوری اطلاعات نیز از پرسشنامهای استفاده شد. همچنین از نرمافزار اس. پی. اس. اس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای همسویی دانش (نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده، تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش) و امکانات و خدمات همسویی دانش تلگرام و واتساپ از دیدگاه کتابداران استان سمنان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. متغیر هنجارهای ذهنی میتواند نقش مؤثری در پیشبینی تمایل به همسویی دانش داشته باشد. هر دو عامل تمایل به اشتراکگذاری دانش (727/0=β، 05/0<000/0=p) و باورهای کنترلی (181/0=β، 05/0<002/ =0p) بر رفتار به اشتراکگذاری دانش اثرگذارند. نتیجه گرفته شد، در بین متغیرهای مستقل تنها متغیر امکانات و خدمات همسویی دانش (215/0=β، 05/0p>) نقش مؤثری در پیشبینی هنجارهای ذهنی دارد. متغیر امکانات و خدمات همسویی دانش (182/0=β، 05/0p>) نیز نقش مؤثری در پیشبینی همسویی دانش (کل) دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Social Computer Technologies in Knowledge Alignment in Public Libraries of Semnan Province
نویسندگان [English]
- Saeed Ghaffari 1
- Masoud Bakhtiari 2
1 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University Tehran, Iran.
2 Assistant professor, Department of Accounting Science Payame Noor UniversityTehran, Iran.
چکیده [English]
The current research was conducted with the aim of studying social computer technologies in knowledge alignment in public libraries of Semnan province. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-analytical and correlational survey method has been used. The statistical population of the general research is the librarians working in the public libraries of Semnan province in 1402, using the simple random sampling method and based on the Kargesi Morgan table, 162 of them were selected as the sample size, and 150 questionnaires were delivered. A questionnaire was also used to collect information. Also from S. P. S. S was used. The results of the research show that the components of knowledge alignment (attitude, mental norms, perceived behavioral control, willingness to share knowledge and knowledge sharing behavior) and the facilities and services of knowledge alignment of Telegram and WhatsApp are in a favorable condition from the point of view of the librarians of Semnan province. The variable of subjective norms can play an effective role in predicting the tendency to align knowledge. Both factors of willingness to share knowledge (β=0.727, p=0.0005<0.05) and control beliefs (β=0.181, p=0.05<0.002) affect knowledge sharing behavior. It was concluded that, among the independent variables, only the knowledge alignment facilities and services variable (β=0.215, p>0.05) has an effective role in predicting mental norms. The variable of knowledge alignment facilities and services (β=0.182, p>0.05) also has an effective role in predicting knowledge alignment (total).
کلیدواژهها [English]
- knowledge Exchange
- Knowledge Sharing
- Computer Technologies
- Public Libraries of Semnan Province