با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه حسابداری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.30473/mrs.2024.69865.1583

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مطالعه فناوری‌های رایانه‌ای اجتماعی در همسویی دانش در کتابخانه های عمومی استان سمنان انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از روش پیمایشی از نوع توصیفی ـ تحلیلی و همبستگی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش کلیة کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در سال 1402 است که با استفاده از روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده و براساس جدول کرجسی مورگان، 162 نفر از آنان به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند که 150 پرسشنامه تحویل داده شد. جهت گردآوری اطلاعات نیز از پرسشنامه‌ا‌ی استفاده شد. همچنین از نرم‌افزار اس. پی. اس. اس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مؤلفه‌های همسویی دانش (نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک ‌شده، تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش) و امکانات و خدمات همسویی دانش تلگرام و واتساپ از دیدگاه کتابداران استان سمنان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. متغیر هنجارهای ذهنی می‌تواند نقش مؤثری در پیش‌بینی تمایل به همسویی دانش داشته باشد. هر دو عامل تمایل به اشتراک‌گذاری دانش (727/0=β، 05/0<000/0=p) و باورهای کنترلی (181/0=β، 05/0<002/ =0p) بر رفتار به اشتراک‌گذاری دانش اثرگذارند. نتیجه گرفته شد، در بین متغیرهای مستقل تنها متغیر امکانات و خدمات همسویی دانش (215/0=β، 05/0p>) نقش مؤثری در پیش‌بینی هنجارهای ذهنی دارد. متغیر امکانات و خدمات همسویی دانش (182/0=β، 05/0p>) نیز نقش مؤثری در پیش‌بینی همسویی دانش (کل) دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Social Computer Technologies in Knowledge Alignment in Public Libraries of Semnan Province

نویسندگان [English]

  • Saeed Ghaffari 1
  • Masoud Bakhtiari 2

1 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University Tehran, Iran.

2 Assistant professor, Department of Accounting Science Payame Noor UniversityTehran, Iran.

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of studying social computer technologies in knowledge alignment in public libraries of Semnan province. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-analytical and correlational survey method has been used. The statistical population of the general research is the librarians working in the public libraries of Semnan province in 1402, using the simple random sampling method and based on the Kargesi Morgan table, 162 of them were selected as the sample size, and 150 questionnaires were delivered. A questionnaire was also used to collect information. Also from S. P. S. S was used. The results of the research show that the components of knowledge alignment (attitude, mental norms, perceived behavioral control, willingness to share knowledge and knowledge sharing behavior) and the facilities and services of knowledge alignment of Telegram and WhatsApp are in a favorable condition from the point of view of the librarians of Semnan province. The variable of subjective norms can play an effective role in predicting the tendency to align knowledge. Both factors of willingness to share knowledge (β=0.727, p=0.0005<0.05) and control beliefs (β=0.181, p=0.05<0.002) affect knowledge sharing behavior. It was concluded that, among the independent variables, only the knowledge alignment facilities and services variable (β=0.215, p>0.05) has an effective role in predicting mental norms. The variable of knowledge alignment facilities and services (β=0.182, p>0.05) also has an effective role in predicting knowledge alignment (total).

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge Exchange
  • Knowledge Sharing
  • Computer Technologies
  • Public Libraries of Semnan Province
Amiri, M., Entezari, A., & Mortaji, N. S. (2016). Knowledge Sharing Behavior Model of Iranian Professionals in experts’ social networks: exploring indexes. Human Information Interaction, 3(3), 66-81. (In Persian) Dor:  ‎ 20.1001.1.24237418.1395.3.3.5.3
Anbari, A. M., & Hariri, N. (2015). The Role of Persian Professional Web-based Social Networks in Knowledge Sharing.  Librarianship and Informaion Organization Studies, 26(3), 115-132. (In Persian)
Anbari, A.M., & Hariri, N. (2015). The Role of specialized persian web social networks in Knowledge Sharing. Journal of National Librarianship and Information Organization Studies, 26(3), 115-132. (In Persian)
Ba, Sulin and Stallaert, Jan and Whinston, Andrew B., Introducing a Third Dimension in Information Systems Design: The Case for Incentive Alignment (January 1, 2001). Information Systems Research, 12(3), 225-239, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2853906
Boer, N. I., Van Baalen, P. J., & Kumar, K. (2002, January). An activity theory approach for studying the situatedness of knowledge sharing. In Proceedings of the 35th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 1483-1492). IEEE.
Chen, D. Y. T., Chu, S. K. W., & Xu, S. Q. (2012). How do libraries use social networking sites to interact with users. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 49(1), 1-10. DOI:10.1002/meet.14504901085
Chumg, H. F., Cooke, L., Fry, J., & Hung, I. H. (2015). Factors affecting knowledge sharing in the virtual organisation: Employees’ sense of well-being as a mediating effect. Computers in Human Behavior, 44, 70-80.       DOI:10.1016/j.chb.2014.11.040
Coenen,  T  (2006).  Knowledge  sharing  over  social  networking  systems: Architecture, usage patterns and their application. In On the Move to Meaningful          Internet Systems 2006: OTM 2006 Workshops (189-198). Berlin Heidelberg:  Springer.
Cummings, J. N. (2004). Work groups, structural diversity, and knowledge sharing in a global organization. Management science, 50(3), 352-364. DOI:10.1287/mnsc.1030.0134
Fang, Y. H., & Chiu, C. M. (2010). In justice we trust: Exploring knowledge-sharing continuance intentions in virtual communities of practice. Computers in human behavior26(2), 235-246. DOI:10.1016/j.chb.2009.09.005
Forcier, E. (2012). A Pilot Study of Blog Use for Internal Knowledge Sharing in Academic Libraries. In Proceedings of the Annual Conference of CAIS/Actes du congrès annuel de l'ACSI.
Hidding, G. J., & Catterall, S. M. (1998). Anatomy of a learning organization: turning knowledge into capital at Andersen Consulting. Knowledge and Process Management5(1), 3-13.
Hsu, I. C. (2006). Enhancing employee tendencies to share knowledge—Case studies of nine companies in Taiwan. International Journal of information management26(4), 326-338. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2006.03.001
Jafarzadeh Kermani, Z. (1391). Learn more about the language of the language: the most important information in the language of the book and its information. The Journal of Library and Information Sciences (LIS), 15(2), 203-224. (In Persian)
Kazemi, M., Vahid Mutlaq, T., & Vahid Mutlaq, S. (2014). A Review on Effective of Effector Factors to Knowledge Share in the Iranian Virtual Social. The journal of Public Management Researches (PMR), 7(23), 107-128. (In Persian) Doi: 10.22111/JMR.2014.1758
Liao, C., To, P. L., & Hsu, F. C. (2013). Exploring knowledge sharing in virtual communities. Online Information Review, 37(6), 891-909. DOI:10.1108/OIR-11-2012-0196
Saadat Nesab, R., Tajaldini, O., Soleimani Nejad, A. (2016). Explain how to use social networks for knowledge sharing by users of public libraries: A qualitative study. Sciences and Techniques of Information Management (STIM), 2(3), 81-102. (In Persian)
Tajodini, O., Saadatnasab, R., Soleimani Nejad, A. (2017). Explain how to use social networks for knowledge sharing by users of public libraries: A qualitative study. Journal of Sciences and Techniques of Information Management, 2(3), 81-102. (In Persian) Doi: 10.22091/STIM.2016.779
آقایان‌، سمیه‌؛ ناصری، افشین‌ (١٣٩٥). نقش‌ فناوری‌های رایانه‌ای اجتماعی تلفن‌ همراه‌ (تلگرام‌) در تسهیم‌ دانش‌. دومین‌ کنفرانس‌ بین‌المللی‌ مدیریت‌ و فناوری اطلاعات‌ و ارتباطات‌، تهران‌.
انبارکی‌، سحر (١٣٩٥). بررسی‌ نقش‌ عامل‌ اعتماد بر ترویج‌ به‌ اشتراک‌گذاری دانش‌ در فناوری‌های رایانه‌ای اجتماعی علمی‌ پیوسته‌ از منظر پژوهشگران‌ دانشگاه‌های شیراز و خلیج‌ فارس‌ بوشهر. پایان‌ نامة کارشناسی‌ ارشد علم‌ اطلاعات‌ و دانش‌شناسی‌، دانشگاه‌ شیراز، دانشکدة علوم‌ تربیتی‌ و روان‌شناسی‌.
زارعی‌، عاطفه‌ (١٣٨٦). فرایند مدیریت‌ دانش‌ در کتابخانه‌ها. همایش‌ علوم‌ انسانی‌ و هنر در دانشگاه‌ ازاد اسلامی‌ واحد همدان‌.
سالخورده‌، محمد (1402). بررسی‌ وضعیت‌ همسویی دانش در کتابخانه‌های‌ عمومی‌ استان‌ کرمانشاه‌ به‌منظور ارائه‌ راهکارهایی‌ جهت‌ بهبود مدیریت‌ دانش‌ در این‌ کتابخانه‌ها. پایان‌نامة‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشگاه‌ رازی‌، دانشکدة‌ علوم‌ اجتماعی‌، گروه‌ علم‌ اطلاعات‌ و دانش‌شناسی‌.
نائلی‌، هما (١٣٩٤). برسی‌ دیدگاه‌ کتابداران‌ را در زمینة‌ استفاده‌ از رسانه‌های‌ اجتماعی‌ برای‌ به‌اشتراک‌گذاری‌ دانش‌ در کتابخانه‌های‌ عمومی‌ شهر تهران‌. پایان‌نامة‌ کارشناسی‌ ارشد، رشتة‌ علم‌ اطلاعات‌ و دانش‌شناسی‌، دانشگاه‌ تهران‌.
وحیدی‌مطلق‌، طیبه‌ (١٣٩٠). بررسی‌ تأثیر عوامل‌ اثرگذار بر همسویی دانش در جوامع‌ مجازی‌ (مطالعة‌ موردی‌: انجمن‌ گفتگوی‌ پی‌. سی‌. ورلد). پایان‌نامة کارشناسی‌ ارشد، رشتة‌ مدیریت‌ فناوری‌ اطلاعات‌، دانشگاه‌ سیستان‌ و بلوچستان‌.