نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 کارشناسی ارشد، اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین روندهای یادگیری مادامالعمر، سطوح سواد دیجیتال و استفاده از ابزارهای وب 0/2 با ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی در بین معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر است. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی اجرا شده است جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدهند که تعداد کل آنها برابر با 700 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 250 نفر تعیین شد. جهت گردآوری دادهها از 4 پرسشنامه استاندارد کارآفرینی اجتماعی کوناگلی و گوگوس (2013)، روندهای یادگیری مادامالعمر گوراردوغان و آرسال (2016)، سواد دیجیتال هاماتوغلو و همکاران (2012) و فراوانی استفاده از وب 2 هرزوم (2010) استفاده شد. روایی محتوایی این پرسشنامه با استفاده از نظر پنج نفر از استادان فعال در حوزه تکنولوژی آموزشی تأیید شد و پایایی این پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب برابر با 907/0، 894/0، 936/0 و 731/0 به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از جداول توزیع فراوانی در نرمافزار اس. پی. اس. اس. نسخه 22 و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار وارپ پی. ال. اس استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که روندهای یادگیری مادامالعمر و سواد دیجیتال بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر مثبت و معنیداری دارند. همچنین، استفاده از ابزارهای وب 2 بر یادگیری مادامالعمر و سواد دیجیتال تأثیر مثبت و معنیداری دارند. اما براساس یافتههای این پژوهش، استفاده از ابزارهای وب 2 بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر معنیداری ندارد. بهطور کلی میتوان گفت که افرادی که در فرآیند یادگیری مادامالعمر فعالتر هستند، دارای سطوح بالاتری از کارآفرینی اجتماعی هستند، با یافتههای این پژوهش نیز تایید شد که سواد دیجیتال تأثیر مستقیم بر کارآفرینی اجتماعی دارد. و ایجاد کارآفرینی از اهداف اصلی توسعه مهارتهای سواد دیجیتالی در نظر گرفته میشود. درنتیجه معلمانی که با ابزارهای وب 2 مانند ویکیها، یوتیوب، فیسیوک و شبکههای مجازی و ... بیشتر آشنایی داشتند از نظر سواددیجیتال و کاربرد ابزارهای دیجیتال موفقتر بودند و با وجود این تواناییها کارآفرینی معلمان تقویت میشود. با این وجود قابل درک است که ارتباط همیشگی و فعال و مستمر معلمان با یادگیریها و استفاده از فناوریهای جدید نقش تعیینکنندهای در کارآفرینی اجتماعی دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Lifelong Learning Trends, Digital Literacy Levels and the Use of Web 0.2 Tools with Social Entrepreneurship Characteristics among Teachers Working in Ravansar City
نویسندگان [English]
- Hassan Hakimi 1
- Faramarz Soheili 2
- Sozan Arezi 3
- Azam Ahmadi garosi 4
1 Msc. Department of Educational Sciences, Payame Noor University. Tehran, Iran.
2 Associated Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Educational Scince and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
4 Msc, Department of Teaching English, Ministry of Education- Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the relationship between lifelong learning trends, levels of digital literacy and the use of web tools 0.2 with social entrepreneurship characteristics among teachers working in education in Ravansar. The method of the present research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection method. The statistical population of this study consists of all teachers working in education in Ravansar city in the academic year 2022 in all three educational levels, the total number of which was equal to 700 people. The sample size was determined using Cochran's formula equal to 250 people. For data collection, 4 standard questionnaires of social entrepreneurship Konagli and Gogus (2013), lifelong learning trends of Gorardogan and Arabsal (2016), digital literacy of Hamatoglu et al. (2012) and the frequency of using Web 2 Herzum (2010) were used. The content validity of this questionnaire was confirmed using the opinion of five professors active in the field of educational technology and the reliability of these questionnaires was calculated through Cronbach's alpha and equal to 0.907, 0.894, 0.936 and 0.731, respectively. Received. In order to analyze the data, frequency distribution tables in SPSS software version 22 and structural equation modeling in WarpPLS software were used. Findings showed that lifelong learning and digital literacy have a positive and significant effect on social entrepreneurship. Also, the use of Web 2 tools has a positive and significant effect on lifelong learning and digital literacy. But according to the findings of this study, the use of Web 2 tools does not have a significant effect on social entrepreneurship. has a direct impact on entrepreneurship. Has a social. Creating an entrepreneurial spirit is one of the main goals of developing digital literacy skills. As a result, teachers who were more familiar with Web 2 tools such as Wikia, YouTube, Facebook, and virtual networks, etc., were more successful in terms of digital literacy and use of digital tools, and despite these capabilities, teacher entrepreneurship was strengthened. It becomes. However, it is understandable that teachers' constant, active and continuous communication with learning and the use of new technologies has a decisive role in social entrepreneurship.
کلیدواژهها [English]
- Lifelong Learning
- Digital Literacy
- Web 2
- Social Entrepreneurship