با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 کارشناسی ارشد، اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین روندهای یادگیری مادام‌العمر­، سطوح سواد دیجیتال و استفاده از ابزارهای وب 0/2 با ویژگی­های کار­آفرینی اجتماعی در بین معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر است. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی اجرا شده است جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل می­دهند که تعداد کل آن‌ها برابر با 700 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 250 نفر تعیین شد. جهت گردآوری داده­ها از 4 پرسشنامه استاندارد کارآفرینی اجتماعی کوناگلی و گوگوس (2013)، روندهای یادگیری مادام‌العمر گوراردوغان و آرسال (2016)، سواد دیجیتال هاماتوغلو و همکاران (2012) و فراوانی استفاده از وب 2 هرزوم (2010) استفاده شد. روایی محتوایی این پرسشنامه با استفاده از نظر پنج نفر از استادان فعال در حوزه تکنولوژی آموزشی تأیید شد و پایایی این پرسشنامه­ها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب برابر با 907/0، 894/0، 936/0 و 731/0 به دست آمد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده­ها، از جداول توزیع فراوانی در نرم­افزار اس. پی. اس. اس. نسخه 22 و مدل­سازی معادلات ساختاری در نرم­افزار وارپ پی. ال. اس استفاده گردید. یافته­های پژوهش نشان داد که روندهای یادگیری مادام­العمر و سواد دیجیتال بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند. همچنین، استفاده از ابزارهای وب 2 بر یادگیری مادام­العمر و سواد دیجیتال تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند. اما براساس یافته­های این پژوهش، استفاده از ابزارهای وب 2 بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر معنی­داری ندارد. به­طور کلی می­توان گفت که افراد­ی که در فرآیند یادگیری مادام‌العمر فعال­تر هستند، دارای سطوح بالاتر­ی از کارآفرینی اجتماعی هستند، با یافته­ها­ی این پژوهش نیز تایید شد که سواد دیجیتال تأثیر مستقیم بر کارآفرینی اجتماعی دارد. و ا­­­یجاد کارآفرینی از ا­هداف اصلی توسعه مهارت­ها­ی سواد دیجیتالی در نظر گرفته می­شود. درنتیجه معلمانی که با ابزارهای وب 2 مانند ویکی­ها­، یوتیوب، فیس­یوک و شبکه­های مجازی و ... بیشتر آشنایی داشتند از نظر سواددیجیتال و کاربرد ابزارهای دیجیتال موفق­تر بودند و با وجود این توانایی­ها کارآفرینی معلمان تقویت می­شود. با این وجود قابل درک است که ارتباط همیشگی و فعال و مستمر معلمان با یادگیری­ها و استفاده از فناوری­های جدید نقش تعیین­کننده­ای در کارآفرینی اجتماعی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Lifelong Learning Trends, Digital Literacy Levels and the Use of Web 0.2 Tools with Social Entrepreneurship Characteristics among Teachers Working in Ravansar City

نویسندگان [English]

  • Hassan Hakimi 1
  • Faramarz Soheili 2
  • Sozan Arezi 3
  • Azam Ahmadi garosi 4

1 Msc. Department of Educational Sciences, Payame Noor University. Tehran, Iran.

2 Associated Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Educational Scince and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.

4 Msc, Department of Teaching English, Ministry of Education- Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between lifelong learning trends, levels of digital literacy and the use of web tools 0.2 with social entrepreneurship characteristics among teachers working in education in Ravansar. The method of the present research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection method. The statistical population of this study consists of all teachers working in education in Ravansar city in the academic year 2022 in all three educational levels, the total number of which was equal to 700 people. The sample size was determined using Cochran's formula equal to 250 people. For data collection, 4 standard questionnaires of social entrepreneurship Konagli and Gogus (2013), lifelong learning trends of Gorardogan and Arabsal (2016), digital literacy of Hamatoglu et al. (2012) and the frequency of using Web 2 Herzum (2010) were used. The content validity of this questionnaire was confirmed using the opinion of five professors active in the field of educational technology and the reliability of these questionnaires was calculated through Cronbach's alpha and equal to 0.907, 0.894, 0.936 and 0.731, respectively. Received. In order to analyze the data, frequency distribution tables in SPSS software version 22 and structural equation modeling in WarpPLS software were used. Findings showed that lifelong learning and digital literacy have a positive and significant effect on social entrepreneurship. Also, the use of Web 2 tools has a positive and significant effect on lifelong learning and digital literacy. But according to the findings of this study, the use of Web 2 tools does not have a significant effect on social entrepreneurship. has a direct impact on entrepreneurship. Has a social. Creating an entrepreneurial spirit is one of the main goals of developing digital literacy skills. As a result, teachers who were more familiar with Web 2 tools such as Wikia, YouTube, Facebook, and virtual networks, etc., were more successful in terms of digital literacy and use of digital tools, and despite these capabilities, teacher entrepreneurship was strengthened. It becomes. However, it is understandable that teachers' constant, active and continuous communication with learning and the use of new technologies has a decisive role in social entrepreneurship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifelong Learning
  • Digital Literacy
  • Web 2
  • Social Entrepreneurship
Adrian, K. (1998, October). Can Information and Communication Technologies Enhance Learning? In 3rd International Security Forum and 1st Conference of the PfP Consortium of Defense Academies and Security Studies Institutes “Networking the Security Community in the Information Age (pp. 19-21).‏
Akar, H., & Aydın, S. (2015). Öğretmen adaylarının kişilik özelliklerinin sosyal girişimcilik özelliklerini yordama düzeyi [The predictive level of social entrepreneurship characteristics of the personality traits of pre-service teachers]. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 425-436.
Akram, W., & Kumar, R. (2017). A Study on Positive and Negative Effects of Social Media on Society. International Journal of Computer Sciences and Engineering, 5(10), 349-353.
Ayati, M., Rodi Aliabadi, S., & RostamiNejad, M.A. (2020). Validating students' lifelong learning competencies scale in digital age. Journal of Education & PSychology, 6(2), 177-196. (In Persian) https://doi.org/10.22055/edus.2019.24708.2445
Callaghan, N., & Bower, M. (2012). Learning through social networking sites–the critical role of the teacher. Educational Media International, 49(1), 1-17.‏ https://doi.org/10.1080/09523987.2012.662621
Coşkun, Y. D., & Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme Dergisi Eğilimleri. Hacettepe Universitesi Eğitim Fakultesi Dergisi, 42(42), 108-120.
Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları Ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
Konaklı, T., & Göğüş, N. (2013). Aday Öğretmenlerin Sosyal Girişimcilik Özellikleri Ölçeği:
Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 33(2), 373-391.
Gür Erdoğan, D., Canan Güngören, Ö. Hamutoğlu, N. B., Kaya Uyanık, G., & Demirtas Tolaman, T. (2019). The relationship between lifelong learning trends, digital literacy levels and usage of web 2.0 tools with social entrepreneurship characteristics. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje21(1), 45-76.‏
Hamutoğlu, N. B., Güngören, Ö. C., Uyanık, G. K., & Erdoğan, D. G. (2017). Dijital okuryazarlık ölçeği: Türkçe’ye uyarlama çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 408-429.‏ https://doi.org/10.12984/egeefd.329432
Havolli, P. D. E. Y. (2008). Long-life Learning and Entrepreneurship.‏ Manager Journal, Faculty of Business and Administration, University of Bucharest, 8(1), 95-104,
Hew, K. F., & Cheung, W. S. (2013). Use of Web 2.0 technologies in K-12 and higher education: The search for evidence-based practice. Educational Research Review, 9, 47-64. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2012.08.001.
Hosseini Largani, S.M., & Amani, M. (2019). The study of the relationship between lifelong learning and school effectiveness in the teachers of smart schools In the district 5 of Tehran, Journal of School administration, 7(1), 23-39. (In Persian)
Hughes, M. E. (2016). Entrepreneurship in a Web 2.0 World: Factors influencing ntentions to Adopt Web 2.0 Social Media in U.S. Entrepreneurial Activities. Unpublished Doctoral Dissertation. University at Albany, State University of New York.
İşman, A., & Canan Güngören, Ö. (2014). Digital Citizenship. Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET 13(1), 73-77.
Khalid, I. (2010). Role of Web 2.0 Technologies for Knowledge Building in Higher Education. Unpublished Master’s Thesis. Linnæus Üniversitesi.
Kumar, P. (2021). Social entrepreneurship education: Insights from the Indian higher educational courses. Academy of Strategic Management Journal, 20(2).‏
Kumar, P. (2021). Social entrepreneurship education: Insights from the Indian higher educational courses. Academy of Strategic Management Journal20(2).‏ 45-68
Mithat, E., & Mustafa K. (2022). Postgraduate Theses on Digital Literacy in Turkey. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(1), 30-41
Morfopoulos, R., & Tyrie, C. (2011). Social Entrepreneurship: Learning Through Community Service. The Oxford Handbook of Lifelong Learning, 389.‏
New, A., Baker, M., Nguyen, E., & Vallabha, G. (2022). Lifelong learning metrics. ArXiv preprint arXiv: 2201.08278.‏
Parlak, B. (2017). Education in digital age: an analysis on opportunities and applications. Suleyman Demirel University. The Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 22(15), 1741-1759.‏
Samani, E., Noordin, N., & Karimzadeh, A. (2019). Socio-demographic related difference in digital literacy among undergraduate students of state universities in Iran. Iranian Journal of English for Academic Purposes8(2), 34-50.‏
Sclater, N. (2008). Web 2.0, personal learning environments, and the future of learning management systems. Research bulletin, 13(13), 1-13.‏
Sezen-Gultekin, G., & Gur-Erdogan, D. (2016). The relationship and effect between lifelong learning tendencies and social entrepreneurship characteristics of prospective teachers. The Anthropologist, 24(1), 113-118.‏
Shafiepour, F., & Motlagh, H. (2015). NazariDesigning an Adjusted Model for Evaluating Electronic Learning Strategies’ Efficiency on Students’ Academic Achievement. Technology of Education Journal (TEJ), 7(4), 253-259. (In Persian) https://doi.org/10.22061/tej.2013.115
Torkashvand, A., & Seraji, F. (2021). The role of technological literacy on Entrepreneurial intention in engineer students: findings of a mixed method research, Curriculum Planning, 17(67), 72-89. (In Persian)
حسینی، سید احمد (1396). رابطه سواددیجیتالی و شایستگی کانونی با عملکرد شغلی معلمان­. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی.
رجبی­، مهدی (1400). بررسی رابطه بین میزان سواددیجیتال معلمان و دیدگاه آنان نسبت به میزان کاربرد­پذیری شبکه آموزشی شاد. پایان نامه کارشناسی ارشد­، داشگاه خوارزمی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی.
سمساری، زهرا (1396). یادگیری مادام‌العمر و نقش نظام آموزشی. کنفرانس ملی روانشناسی تربیتی و برنامه­ریزی و آموزش دبستان و پیش دبستان شادگان­. دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی.