نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی توانمندساز در پیادهسازی مدیریت دانش در مرکز اسناد آستان قدس رضوی، انجام شده است.
روش: کارشناسان ارشد و مدیران شاغل در مرکز اسناد، بهعنوان افراد مورد مطالعه انتخاب شدهاند. روش پژوهش بهصورت پیمایشی بوده و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است.
یافتهها: با توجه به وضعیت جامعه مورد مطالعه، بهمنظور شناسایی عوامل کلیدی توانمندساز در پیادهسازی مدیریت دانش، هفت مولفه تشخیص مدیریت دانش (بهدست آوردن دانش، به کار بردن دانش، یادگیری (از فرایند دانش)، تسهیم و مبادله دانش، ارزیابی دانش، ایجاد و تثبیت دانش، استفاده بهینه از دانش) در مرکز اسناد آستان قدس رضوی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص گردید در جامعه پژوهش مراحل یافتن دانش پایینتر از اندازه متوسط (47/2)، بهکارگیری دانش پایینتر از اندازه متوسط (7/2)، یادگیری دانش پایینتر از اندازه متوسط (68/2)، تسهیم دانش بالاتر از اندازه متوسط (18/3)، ارزیابی دانش بالاتر از اندازه متوسط (12/3)، ایجاد و نگهداری دانش بالاتر از اندازه متوسط (06/3) و مرحله حذف دانش پایینتر از اندازه متوسط (21/2) میباشد. در مجموع نیز میانگین بهدست آمده از مراحل مختلف توانمندساز در پیادهسازی مدیریت دانش کمتر از حد متوسط (77/2) ارزیابی شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification of key factors enabling the implementation of knowledge management in the Documents Center of Astan Quds Razavi
چکیده [English]
This study aimed at identifying key factors enabling the implementation of knowledge management in the Documents Center of Astan Quds Razavi.Managers and expert personnel were selected as subjects.A questionnaire was used to collect data. Considering the sample selected for the study, seven key factors for the identification of knowledge management(acquiring knowledge, applying knowledge, learning (from knowledge process), sharing and exchanging knowledge, assessing knowledge, building and consolidatingknowledge, using knowledge efficiently)were used to identify factors enabling the implementation of knowledge management in the documents Center of Astan Quds Razavi. The results showed that acquiring knowledge, applying knowledge, and learning were lower than the average size( respectively 2.47, 2.7, and 2.68). Sharing and exchanging knowledge, assessing knowledge,and building and consolidatingknowledge were above the average size(respectively 3.18, 3.12, and 3.12).Finally, using knowledge efficiently was above average (3.06). Overall, the average obtained from different factors in the implementation of knowledge management was lower than the average (2.77).
کلیدواژهها [English]
- knowledge management
- implementation
- Key factors
- Bukowitz and Williams
- Managers and Expert Personnel
- Documents Center of Astan Quds Razay