با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، سرپرست کتابخانه پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران

2 استادیار، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهره‌مندی کتابخانه پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفه­های آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کاربران کتابخانه پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران است که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی، 322 نفر در نظر گرفته شد. داده‌ها، با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد، گردآوری و از طریق نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته­های حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که رتبه­های مؤلفه­های مورد مطالعه در 4 آمیخته بازاریابی، یکسان نیست (001/0>P). میانگین رتبه مؤلفه قیمت (13/2) کوچک‌تر از سایر مؤلفه­ها بوده و لذا از اهمیت بیشتری برخوردار است و مؤلفه مکان با میانگین رتبه 92/2 از اهمیت کمتری نسبت به سایر مؤلفه­های پژوهش برخوردار است. نتیجه آزمون تی تک متغیره برای تمامی چهار مؤلفه پژوهش معنی‌دار بود (001/0>P). به عبارت دیگر میانگین تمامی مؤلفه‌های پژوهش با میانگین نظری داده­ها تفاوت معنی‌داری داشت. میانگین تمامی مؤلفه­ها بیشتر از میانگین نظری (5/2) است. می­توان نتیجه گرفت که از وضعیت تمامی مؤلفه­های مورد پژوهش رضایت وجود داشته است.
نتیجه­گیری: از نظر اصول بازاریابی 4پی این کتابخانه در حد مطلوبی قرار دارد. اما برخی نارسایی­ها در انطباق فعالیت‌های کتابخانه با فناوری‌های اطلاعاتی و ارائه خدمات الکترونیکی و دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی وجود دارد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Statues of University of Tehran- Kish International Campus Library Based on the Marketing Principles of 4Ps Model from the Users Point of View

نویسندگان [English]

  • Vajihe Saeed 1
  • Faramarz Soheili 2

چکیده [English]

Purpose: The present study aims at determining the extent at which the library of University of Tehran, Kish Int’l campus has been benefited from the mixed components of Marketing Mix Model (4Ps) including place, products, information resources, promotion and price (cost) in providing information services in this library.
Methodology: This study is descriptive and the population was the library users of the University of Tehran Kish Int’l Campus. The sample size was 322 people based on the Morgan Table and random sampling method. A standard questionnaire was used to collect data. The data was analyzed by Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) software.
Findings: The results of Friedman test indicated that the ranks of components in 4 marketing mixes are not identical (p Results: In terms of marketing (4Ps) principles, this library possesses a desirable status. There are, however, some insufficiencies in matching the library services with information technologies as well as in providing electronic services and accessing the data bases

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • Marketing Mixes
  • Model 4Ps
  • Library Services
  • Academic libraries
  • and University of Tehran Kish International Campus
بصیریان جهرمی، رضا (1387). امکان سنجی اجرایی شدن اصول بازاریابی در کتابخانه‌های مرکزی و دانشکده‌ای دانشگاه­های دولتی شهر تهران از دید سرپرستان این کتابخانه‌ها. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران. ##تفرشی، شکوه، صدیق، مرضیه (1392). مقایسه به کارگیری شیوه­ی آمیخته بازاریابی 4 پی در کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی استان قم. فصلنامه دانش‌شناسی، 6 (22):1 – 18. ##سالاری، ملیحه السادات (1392). به مطالعه میزان استفاده کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد از اصول بازاریابی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مشهد. ##شاپوری، سودابه (1386). مطالعة رابطة میان به کارگیری شیوه‌های بازاریابی و استفاده از کتابخانه‌های عمومی کشور و ارائة راهکارهای مناسب. پایان نامة دکتری. دانشگاه آزاد واحدعلوم و تحقیقات تهران. ## شعبانی، احمد؛ عمادی، نوشین، محمدی استانی، مرتضی، سلیمانی، ناهید (1392). بررسی وضعیت فرآیند بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل 7 پی. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 47 (4)،: 415 – 430. ##علیزاده، حمید (1385). بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانه‌ها. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 4 (9):109 – 126. ##فرخاری، فاطمه (1392). کاربرد آمیخته‌های بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی زابل. مدیریت اطلاعات سلامت، 10 (6): 819 - 829. ##کاتلر، فیلیپ (1385). مدیریت بازاریابی: تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل، ترجمه بهمن فروزنده. اصفهان: آموخته.##عربلو، حمید؛ نوروزی، یعقوب (1389). بررسی کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 44 (52): 93 – 111. ##هتن، آنجلا (1387). راهنمای جامع برنامه­ریزی بازاریابی، ترجمه مسعود کرمی. تهران: انتشارات رسا.##
ACRL. & Reynolds. (2003). Strategic marketing for academic and research libraries: participant manual. ACRL, 3M Library Systems, available at:http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/issues/marketing/ParticipantManual. pdf (accessed 14 November 2014 ). ##Alipour–Hafezi, M. , Ashrafi-Rizi, H. , Kazempour, Z. , Shahbazi, M. (2013). Using 4P Marketing Model in Academic Libraries: An Experience. International Journal of Information Science and Management, 3 (2): 45 – 58. ##Anafo, P. (2014). Marketing Strategies for Information Services: a Case Study of the Institute of Chartered Accountants (Ghana) Library and Information Services. Library Philosophy and Practice, available at: http: //digitalcommons. unl. edu/cgi/viewcontent. cgi?article=2498&context=libphilprac. (Accessed 15 November 2014 ). ##Biggs, H. F. , Calvert, P. (2013). Marketing to teens: a study of two New Zealand public libraries. Library Management, 34 (8/9): 705 – 719.##Garoufallou, E., Siatri, R., Zafeiriou, G., Balampanidou, E. (2013). Marketing applications in Greek academic library services. Library management, 34 (8/9): 632 - 649. ##Hood, D. & Henderson, K. (2005). Branding in the United Kingdom Public Library Service. New Library World, 106 (1/2): 16 – 28##Kaur, A. , Rani, S. (2008). Marketing of information services and products in university libraries of Punjab and Chandigarh (India). Library Management, 29 (6/7): 515 – 537. ##McClelland, T. (2014). What Exactly Do You Do Here? Marketing-Related Jobs in Public and Academic Libraries. Journal of Library Administration, 54 (5): 347-367. ##Patil, S. K. , Pradhan, Pranita (2014). Library promotion practices and marketing of Library services: A role of Library professionals. Social and Behavioral Sciences, 133: 249 – 254. ##Yupeng, Sun (2014). An Exploration of University Library Marketing. Cross-Cultural Communication, 10 (5): 169 -172.