نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، سرپرست کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران
2 استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهرهمندی کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفههای آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است.
روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کاربران کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران است که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی، 322 نفر در نظر گرفته شد. دادهها، با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد، گردآوری و از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که رتبههای مؤلفههای مورد مطالعه در 4 آمیخته بازاریابی، یکسان نیست (001/0>P). میانگین رتبه مؤلفه قیمت (13/2) کوچکتر از سایر مؤلفهها بوده و لذا از اهمیت بیشتری برخوردار است و مؤلفه مکان با میانگین رتبه 92/2 از اهمیت کمتری نسبت به سایر مؤلفههای پژوهش برخوردار است. نتیجه آزمون تی تک متغیره برای تمامی چهار مؤلفه پژوهش معنیدار بود (001/0>P). به عبارت دیگر میانگین تمامی مؤلفههای پژوهش با میانگین نظری دادهها تفاوت معنیداری داشت. میانگین تمامی مؤلفهها بیشتر از میانگین نظری (5/2) است. میتوان نتیجه گرفت که از وضعیت تمامی مؤلفههای مورد پژوهش رضایت وجود داشته است.
نتیجهگیری: از نظر اصول بازاریابی 4پی این کتابخانه در حد مطلوبی قرار دارد. اما برخی نارساییها در انطباق فعالیتهای کتابخانه با فناوریهای اطلاعاتی و ارائه خدمات الکترونیکی و دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Statues of University of Tehran- Kish International Campus Library Based on the Marketing Principles of 4Ps Model from the Users Point of View
نویسندگان [English]
- Vajihe Saeed 1
- Faramarz Soheili 2
چکیده [English]
Purpose: The present study aims at determining the extent at which the library of University of Tehran, Kish Int’l campus has been benefited from the mixed components of Marketing Mix Model (4Ps) including place, products, information resources, promotion and price (cost) in providing information services in this library.
Methodology: This study is descriptive and the population was the library users of the University of Tehran Kish Int’l Campus. The sample size was 322 people based on the Morgan Table and random sampling method. A standard questionnaire was used to collect data. The data was analyzed by Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) software.
Findings: The results of Friedman test indicated that the ranks of components in 4 marketing mixes are not identical (p Results: In terms of marketing (4Ps) principles, this library possesses a desirable status. There are, however, some insufficiencies in matching the library services with information technologies as well as in providing electronic services and accessing the data bases
کلیدواژهها [English]
- Marketing
- Marketing Mixes
- Model 4Ps
- Library Services
- Academic libraries
- and University of Tehran Kish International Campus