مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
بهروز درّی نوکورانی؛ مسعود کسایی؛ فرشید فرخیزاده
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 11-22
چکیده
هدف: امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار، عموماً نیاز به محصولات و خدمات جدید رشد چشمگیری پیدا کرده است. توسعه محصول جدید (NPD) راهکار اساسی برای بقاء شرکتها در این وضعیت و دوام آنها در بازار رقابتی است. در این مقاله نقش مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید در شرکتهای کوچک و متوسط (SMEها) شهرک صنعتی شمسآباد ...
بیشتر
هدف: امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار، عموماً نیاز به محصولات و خدمات جدید رشد چشمگیری پیدا کرده است. توسعه محصول جدید (NPD) راهکار اساسی برای بقاء شرکتها در این وضعیت و دوام آنها در بازار رقابتی است. در این مقاله نقش مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید در شرکتهای کوچک و متوسط (SMEها) شهرک صنعتی شمسآباد تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روششناسی: برای دستیابی به این مهم ابتدا با مطالعات عمیق ادبیات موضوع و نظر خبرگان، ابعاد و شاخصهای سنجش متغیرهای تحقیق مشخص گردید. پس از آن با استفاده از تکنیک رگرسیون ساده، رگرسیون چندگانه، معادلات ساختاری و آزمون آنووا دو طرفه به بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق پرداخته شد. یافتهها: مطابق با نتایج حاصلشده، از اصلیترین عوامل موفقیت توسعه محصول جدید مدیریت دانش و نوآوری فرآیند است. همچنین یکی از کارکردهای مهم مدیریت دانش علاوه بر تأثیر بر توسعه محصول جدید تأثیر مثبت بر انواع نوآوریها بهویژه نوآوری فرآیند میباشد. البته مطابق با نتایج پژوهش بر میزان تأثیر این روابط، ویژگیهای شرکت از جمله سن استقرار شرکت، تعداد کارکنان تحقیقوتوسعه، تعداد کارمندان و نوع صنعت نیز تأثیرگذار میباشد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
مهدی رحمانی؛ محسن حاجی زین العابدینی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 23-32
چکیده
هدف: دادهکاوی یکی از راههای تحلیل و استفاده از اطلاعات است که با استفاده از روشهای تخصصی آماری و منطقی به تحلیل دادههای بزرگمقیاس میپردازد و به موسسات در اخذ تصمیمهای کلان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین کاربردهای داده کاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی براساس کاربردهای دادهکاوی در سایر حوزههای ...
بیشتر
هدف: دادهکاوی یکی از راههای تحلیل و استفاده از اطلاعات است که با استفاده از روشهای تخصصی آماری و منطقی به تحلیل دادههای بزرگمقیاس میپردازد و به موسسات در اخذ تصمیمهای کلان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین کاربردهای داده کاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی براساس کاربردهای دادهکاوی در سایر حوزههای علمی بود. روششناسی: در پژوهش حاضر حهت شناسایی کاربردهای دادهکاوی علاوه بر مطالعات کتابخانهای با تحلیل و بررسی کاربردهای دادهکاوی در حوزههای بانکداری، مدیریت ریسک، هتلداری، مدیریت، تجارت، آمار و صنعت کاربردهای دادهکاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ارائه شد. یافتهها: یافتهها نشان داد دادهکاوی در بخشهای مختلفی از حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از جمله جستوجوی اطلاعات، فـراهمآوری، مدیریت و خدمات کتابخانه، جمعآوری اطلاعات مراجعان بهکتابخانه، حفظ وفاداری مراجعان، اخراج مراجعهکننده، تحلیل منابع موجود در کتابخانه (موجودی کتابخانه)، بانک اطلاعاتی، گردآوری منابع، استفاده از مجموعه و امانت بینکتابخانهای کاربرد دارد، همچنین مشخص شد که از دادههای بخش امانت و دادههای هزینهای جهت بهتر شدن عملکرد کتابخانهها و بیشتر شدن هزینه-سودمندی کتابخانه استفاده کرد. نتیجهگیری: کاربردهای دادهکاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر مختص به بخشهای امانت، مرجع، و مجموعه سازی است. اما میتواند در سایر بخشها نیز از دادهکاوی برای تحلیل دادههای موجود در راستای دستیابی هر چه بهتر به اهداف رشته و کتابخانهها استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
وجیهه سعید؛ فرامرز سهیلی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 33-42
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهرهمندی کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفههای آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کاربران کتابخانه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهرهمندی کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفههای آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کاربران کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران است که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی، 322 نفر در نظر گرفته شد. دادهها، با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد، گردآوری و از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که رتبههای مؤلفههای مورد مطالعه در 4 آمیخته بازاریابی، یکسان نیست (001/0>P). میانگین رتبه مؤلفه قیمت (13/2) کوچکتر از سایر مؤلفهها بوده و لذا از اهمیت بیشتری برخوردار است و مؤلفه مکان با میانگین رتبه 92/2 از اهمیت کمتری نسبت به سایر مؤلفههای پژوهش برخوردار است. نتیجه آزمون تی تک متغیره برای تمامی چهار مؤلفه پژوهش معنیدار بود (001/0>P). به عبارت دیگر میانگین تمامی مؤلفههای پژوهش با میانگین نظری دادهها تفاوت معنیداری داشت. میانگین تمامی مؤلفهها بیشتر از میانگین نظری (5/2) است. میتوان نتیجه گرفت که از وضعیت تمامی مؤلفههای مورد پژوهش رضایت وجود داشته است. نتیجهگیری: از نظر اصول بازاریابی 4پی این کتابخانه در حد مطلوبی قرار دارد. اما برخی نارساییها در انطباق فعالیتهای کتابخانه با فناوریهای اطلاعاتی و ارائه خدمات الکترونیکی و دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی وجود دارد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
عاصفه عاصمی؛ مریم توکلی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 43-52
چکیده
هدف: این پژوهش به بررسی وضعیت تولیدات علمی دانشگاه اصفهان در قالب پروژههای تحقیقاتی درون دانشگاهی پرداخته است. روششناسی: در این تحقیق از روش توصیفی استفاده شده و کلیه طرحهای تحقیقاتی درون دانشگاهی دانشگاه اصفهان یعنی 164 طرح مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از روش سندی اطلاعات مربوط به طرحها با مراجعه به آرشیو اسناد در ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به بررسی وضعیت تولیدات علمی دانشگاه اصفهان در قالب پروژههای تحقیقاتی درون دانشگاهی پرداخته است. روششناسی: در این تحقیق از روش توصیفی استفاده شده و کلیه طرحهای تحقیقاتی درون دانشگاهی دانشگاه اصفهان یعنی 164 طرح مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از روش سندی اطلاعات مربوط به طرحها با مراجعه به آرشیو اسناد در مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه اصفهان بخش طرحهای درون دانشگاهی جمعآوری شده است. اطلاعات این طرحها در جدولهایی که بر اساس این اسناد تهیه شده بود، دسته بندی شد. دادهها پس از مرتب و دستهبندی شدن، وارد برنامه صفحه گسترده اکسل شدند و با نرمافزار spss ویرایش 17 تحلیل نهایی صورت گرفت. یافتهها: 07/92 درصد مجریان دارای مدرک دکترا و بیش از نیمی از آنها (29/ 68 درصد) دارای مرتبه استادیاری بودند. بیشترین فراوانی طرحها در گروه ریاضی و زیست شناسی بوده و دانشکده علوم در میان دانشکدههای دانشگاه اصفهان فعالیت بیشتری در این زمینه داشته است. همچنین80/87 درصد از مجریان طرحهای تحقیقاتی مرد بودند و اکثر مجریان در حدود 24/40 در صد بدون همکار بودند. 39/49 در صد طرحها از نوع بنیادی بودند. 97/35درصد از طرحهای تحقیقاتی دارای مقاله و 54/58 درصد از طرحها دارای بروندادهای علمی هستند. بیشترین طرح تحقیقاتی نیز در سال 1387 انجام پذیرفته است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل داخلی و خارجی در دانشگاه میتواند بر تولیدات علمی تأثیر گذار باشد.
مقاله پژوهشی
سعید غفاری
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 53-72
چکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش، بررسی میزان بهکارگیری عوامل تأثیرگذار بر وفاداری کاربران کتابخانههای عمومی شهرقم درقالب مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتری میباشد. روششناسی: پژوهش حاضریک مطالعه کاربردی نوع تحقیق پیمایشی - تحلیلی میباشد. ابزار گردآوری دادهپرسشنامه محقق است. روایی وپایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر ...
بیشتر
هدف: هدف کلی این پژوهش، بررسی میزان بهکارگیری عوامل تأثیرگذار بر وفاداری کاربران کتابخانههای عمومی شهرقم درقالب مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتری میباشد. روششناسی: پژوهش حاضریک مطالعه کاربردی نوع تحقیق پیمایشی - تحلیلی میباشد. ابزار گردآوری دادهپرسشنامه محقق است. روایی وپایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 961/0 شده است که ضریب بالایی محسوب میشود. جامعه مورد مطالعه، کتابداران کتابخانههای عمومی قم ونهادکتابخانههای عمومی کشور استوحجم نمونه (265نفر) ازروش نمونهگیری تصادفی (فرمول کوکران) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه عوامل مؤثر بروفاداری درکتابخانهها، از آزمون تی استیودنت وآزمون فریدمن استفاده شده است. یافتهها: یافتهها این پژوهش نشان میدهد که بهکارگیری هریک ازعوامل مؤثربر وفاداری کاربران کتابخانههای عمومی شهرقم براساس CRMبه ترتیب شامل: عناصرفرهنگی سازمانی، استراتژی کاربر، ساختارسازمانی، حمایت مدیریت، نیروی انسانی، ساختارسازمانی، عوامل تکنولوژی وفناوری، عوامل مدیریت دانش میباشد. آزمون فرضیه اول نشان دادکه فرض برابری میزان رعایت متغیرهای پژوهش درکتابخانههای عمومی پذیرفته نمیشود. وآزمون فرضیه دوم نشان میدهدکهبین عناصر فرهنگی سازمانی، عوامل ساختار سازمان، عوامل تکنولوژی و فناوری، عوامل مدیریت دانش، فرآیند سازمانی ونیروی انسانی به تفکیک کتابخانهها تفاوت معناداری وجود نداردو همچنین بین عوامل استراتژی کاربروحمایت مدیریت به تفکیک کتابخانهها تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که میزان وفاداری کاربران و بهکارگیریCRM درنهاد کتابخانههای عمومی زیرسطح متوسط و درکتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم درسطح متوسط قراردارد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
عرفانه راسخ جهرمی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 73-80
چکیده
هدف: ظهور و گسترش وسایل ارتباط جمعی در سطح جامعه، متغیرهای اقتصادی را دستخوش تغییر قرار داده است. یکی از متغیرهای اصلی و مهم اقتصادی، سطح اشتغال جامعه است. فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) میتواند نظام شغلی جامعه را دگرگون کند. این مسئله در مورد همه کشورهای جهان منجمله ایران صدق میکند. از آنجایی که بحث اشتغال یکی از موضوعهای ...
بیشتر
هدف: ظهور و گسترش وسایل ارتباط جمعی در سطح جامعه، متغیرهای اقتصادی را دستخوش تغییر قرار داده است. یکی از متغیرهای اصلی و مهم اقتصادی، سطح اشتغال جامعه است. فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) میتواند نظام شغلی جامعه را دگرگون کند. این مسئله در مورد همه کشورهای جهان منجمله ایران صدق میکند. از آنجایی که بحث اشتغال یکی از موضوعهای مهم در کشور محسوب میشود، هدف از این تحقیق بررسی اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال و بهره وری نیروی کار در اقتصاد ایران است. یافته ها: در این مقاله سعی شده است پس از شناسایی اثر مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال و بهره وری نیروی کاردرکشور ایران، مدل با استفاده از تکنیک های اقتصادسنجی و آمارهای سری زمانی برآورد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. الگوی مورد نظر از طریق تکنیکهای همجمعی و مکانیسم تصحیح خطا و با استفاده از دادههای سری زمانی (93-1350) تخمین زده شده است. نتیجه گیری: نتایج این مقاله نشان میدهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در کوتاهمدت، اثر منفی بر اشتغال و بهره وری نیروی کاردارد اما در بلندمدت این اثر مثبت خواهد بود. همچنین اثر فناوری اطلاعات بر بهره وری نیروی کار ماهر در ایران در بلندمدت، مثبت و بر نیروی کار غیرماهر منفی است.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ سعید غفاری؛ الهه آزادگانی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، صفحه 81-91
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش، تعیین میزان استفادهی برنامهسازان رادیو از منابع موجود آرشیو شنیداری دیجیتال صدای جمهوری اسلامی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر، کاربردی و نوع روش پیمایشیـتحلیلی بوده است، و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. در بخش توصیفی از آمارهای توزیع فراوانی میانگین انحراف معیار و در بخش ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش، تعیین میزان استفادهی برنامهسازان رادیو از منابع موجود آرشیو شنیداری دیجیتال صدای جمهوری اسلامی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر، کاربردی و نوع روش پیمایشیـتحلیلی بوده است، و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. در بخش توصیفی از آمارهای توزیع فراوانی میانگین انحراف معیار و در بخش تحلیل دادهها از آزمون تیتک متغیره، آزمون فریدمن، ضرایب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: پژوهش حاضر نشان میدهد بین میزان نیاز میزان توجه آرشیو شنیداری دیجیتال به نیاز کاربران و استفاده آنان از این آرشیو، رابطه معناداری وجود دارد. برنامهسازان از منابع آرشیو دیجیتال در برنامهسازی استفاده میکنند، ولی میزان استفادهی برنامهسازان رادیواز منابع آرشیو دیجیتال متفاوت است، که بیشتر برنامهسازان در شبکههای رادیویی از منابع موسیقی بیشتر استفاده میکنند. برای این که کاربران در خصوص برنامههای رادیویی خاص باید در استفاده از آن منبع محدودیتی داشته باشند، هر برنامهساز میتواند طبق تأیید مدیر شبکه، فقط به برنامههای خود همان شبکه که برنامهسازی میکند، دسترسی داشته باشد و نمیتواند از برنامههای شبکههای دیگر استفاده کند. نتیجهگیری: از آنجا که هدف از تهیه و تولید اطلاعات، برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان و ارائه دادن خدمات و سرویس به برنامهسازان است، بنابراین با شناخت نیازهای اطلاعاتی کاربران میتوان اطلاعات بهتری را به آنان عرضه کرد. اگر شناخت برنامهسازان از آرشیو دیجیتال و انواع منابع موجود به اندازه کافی باشد، استفادهی برنامهسازان از منابع موجود در آرشیو دیجیتال بیشتر میشود و روش استفادهی بهینه از آنها و همچنین شناسایی نیازها و اهداف و انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز ضرورت دارد