نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگرانجوان، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر. ایران.
2 دکتری گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علومو تحقیقات، تهران، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 مربی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران.
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند اشتراکگذاری دانش کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشد.
روششناسی: این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشند، که 172 نفر بهعنوان نمونه انتخاب، و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفادهشده (جاکوب و رودت، 2007)، و تجزیهوتحلیل دادهها بهوسیله نرمافزارهای SPSS و LISREL انجامشده است.
یافتهها: یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داده است که هر پنج متغیر موردبررسی یعنی گردآوری، خود سودمندی، اهداء دانش، جوّ سازمانی، و کنترل رفتاری، بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر فرآیند اشتراکگذاری دانش سازمانی اثرگذاری داشتهاند. همچنین نتایج آزمون فرضیات نشان داد همه متغیرها بهصورت تکتک بهعنوان عامل مؤثر و تبیینکننده فرآیند -اشتراکگذاری دانش میباشند.
نتیجهگیری: عصر دانایی محور که در آن دانش، بهعنوان مهمترین سرمایه سازمانها محسوب میگردد، نیازمند رویکرد متفاوت مدیریتی نسبت به مسائل سازمان و کارکنان است. تغییر ماهیت فعالیتهای سازمانها به فعالیتهای دانشی موجب اهمیت یافتن روزافزون کاربرد مدیریت دانش و اشتراکگذاری آن در سازمانها شده است. براین اساس، سازمانهای موفق به شکل مستمری میزان تولید، نشر، تبادل و بهکارگیری دانش در بین کارکنان خود را بهوسیله روشهای مختلف، اندازهگیری و مورد ارزیابی قرار میدهند تا از این طریق بتوانند راهکارهای نیل به اهداف سازمانی را کسب کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Verification and Identification of the Influential Factors on Organizational Knowledge Sharing Process among Staff of Mazandaran Province’s Education and Training Administration with Structural Equation Model
نویسندگان [English]
- Hossein Samadi-Miarkolaei 1
- Hamzeh Samadi-Miarkolaei 2
- Ramezan GHolami Avati 3
- Masoud Bastami 4
1 M.A.of Public Administration, Young Researcher & Elite Club, Islamic Azad University, Iran
2 Ph.D of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor Department of Management and Economic, Payam-e-Noor University, Tehran, Iran
4 Instructor Department of Business Management, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran
چکیده [English]
Purpose: The purpose of present research is verification and identification of influential factors on knowledge sharing process among Education and Training Administration's staff of Mazandaran.
Methodology: This study, in terms of dada collection, is an analytical-descriptive study, and in terms of research objectives, is an applied study. Statistical population of the present study includes 387 Education and Training Administration's staff of Mazandaran that 172 staffs are selected as statistical sample. For collecting data, we used the standard questionnaires which were used by (Jacobs & Roodt, 2007), and data analysis so performed by SPSS and LISREL software.
Findings: The results of structural equation modeling showed that all 5 studied variables such as gathering, self-efficacy, knowledge presentation, organizational climate, and behavioral control both directly and indirectly influenced on organizational knowledge sharing process. So the results of assumptions testing showed that all variables are influential and verifier of knowledge sharing process separately.
Conclusion: The knowledge-based age in which the knowledge is counted as the most important asset of organizations, requires to a distinctive management approach towards the organizational and personnel problems. The change of the nature of organizational activities into the knowledge activities causes increasingly importance of applying knowledge management and it's sharing within organizations. Therefore, successful organizations continuously evaluate and measure the extent of production, dissemination, exchange, and utilization of knowledge among their employees by different methods through which they are able to attain to the alternatives of achieving organizational goals.
کلیدواژهها [English]
- Education and Training Administration
- Knowledge Sharing
- knowledge management
- SEM