با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

3 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است.
روش­شناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ پژوهش شامل کلیة اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین تعداد کل اساتید (599 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، تعداد تقریبی نمونه 220 نفر تعیین شد که از این تعداد 193 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 72/87 درصد) شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون‌ تی مستقل، آنوا و توکی) استفاده شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان می­دهد که میانگین فعالیت­های یافتن و دوباره­یابی 88/2، ذخیره­سازی 55/2، سازماندهی 84/2، نگهداشت 11/3، امنیت 94/2، ارزشیابی و مفهوم­سازی 78/2، تدبیر و مفهوم­سازی 64/2 و میانگین کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی 82/2 است. از نظر جنسیت تفاوت معنی­داری میان وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئت‌علمی مشاهده نمی­شود، اما به لحاظ درجة علمی تفاوت معنی­داری میان آن­ها وجود دارد.
بحث و نتیجه­گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی اعضای هیئت‌علمی در سطح نسبتاً مطلوبی است. اعضای هیئت‌علمی دارای درجة علمی استاد بهترین عملکرد را درزمنیة مدیریت اطلاعات شخصی داشته­اند. هم­چنین کیفت مدیریت اطلاعات شخصی مردان بهتر از زنان بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A survey the electronic personal information management status of Chamran University of Ahvaz faculty members

نویسندگان [English]

  • Hooman Soleymani 1
  • Gholamreza Heidari 2
  • Farzaneh Ghanadinezhad 3

1 M.A of Knowledge And Information Science, Shahid Chamran Univ, Ahvaz, Iran

2 Associate Professor of Knowledge And Information Science, Shahid Chamran Univ, Ahvaz, Iran

3 M.A of Knowledge And Information Science, Shahid Chamran Univ, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Purpose: The aim of this study is to investigate the electronic personal information management status of Chamran University of Ahvaz faculty members using the Jones model.
Method: This study was conducted to survey, in terms of purpose and the nature of descriptive and analytical applications. The study population included all faculty members of martyr Chamran University. By determining the total number of teachers (599 persons) and using the table Kerjsy Morgan, the approximate number of samples was 220 people, of whom 193 returned questionnaires (response rate of 87.72%) were. To analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (independent t-test, ANOVA and Tukey) were used.
Results: The findings show that average finding and re-finding activities 2.88, 2.55 storing, organizing 2.84, 3.11 maintenance, security 2.94, 2.78 evaluation and conceptualization, strategy and the overall average of 2.64 and 2.82 is a personal information manager. In terms of gender significant difference between the status of Personal Information Management faculty cannot be seen, but in terms of academic degree, there is a significant difference between them.
Conclusion: The results suggest that the overall situation is a relatively high level of academic staff in the management of personal information. The faculty has an academic degree in the fields of personal information management professor had the best performance. Also, personal information management quality men better than women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Information
  • faculty
  • Information Management
  • Personal Information Management
  • Knowledge and Information Science
آموزنده، مهدیه (1390). بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهراء در سال تحصیلی 91-1390. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
زوارقی، رسول (1389). مدیریت اطلاعات شخصی: گامی نوین در سازماندهی شخصی اطلاعات. در: داریوش علیمحمدی و محسن حاجی‌زین‌العابدینی (ویراستاران). سازماندهی اطلاعات: رویکردها و راه‌کارهای نوین: مجموعه مقالات اولین همایش سالانه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، 16, 17 اسفند 1385. تهران،: کتابدار، 477-498.
جدیدی، زهرا (1394). بررسی میزان به‌کارگیری مدیریت اطلاعات شخصی توسط اعضای هیئت‌علمی دانشکده­های پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در سال 1393. پایان­نامة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی. دانشکدة مدیریت و اطلاع­رسانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، ایران.
     حجازی، یوسف؛ بازرگان، عباس و اسحاقی، فاخته (1387). راهنمای گام ‌به‌ گام ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران، مؤسسة چاپ و انتشارات.
شکاری، محمدرضا (1394). سنجش وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئت‌علمی گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
صالح­نژاد، زهرا (1393). رفتار مدیریت اطلاعات شخصی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند. پایان‌نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
عبداللهی، لیلا (1390). استفاده اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ابزارهای مدیریت اطلاعات شخصی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران: ایران.
مجاور، آیدا (1392). بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مجموعه اطلاعات الکترونیکی شخصی بر اساس مدل جونز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
Barreau, D. K. (1995). Context as a factor in personal information managementsystems. Journal of the American Society for Information Science, 46 (5), 327–339.
Boardman, R. (2004). Improving tool support for personal information management. PhD diss., Department of Electrical and Electronic Engineering, Imperial College, London University, London: Available at: http://www.richardboardman.com/docs/thesis-submitted-bound.pdf (Accessed Sept. 2, 2013)
Capra, R. (2009). A survey of personal information management. Available at: http://pimworkshop.org/2009/papers/caprapim2009. pdf (Accessed 10 January 2015).
Elsweiler, D. (2007). Supporting Human Memory in Personal Information Management. Phd diss., Department of Computer and Information Sciences, University of Strathclyde.
Jones, W. (2008b). “Personal information management”. Annual Review of Information Science and Technology, 41(1), 453-504. Available at: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aris.2007.1440410117/full (Accessed 16 Nov. 2012)
Majid, S., San, M. M., Tun, S. T. N. & Zar, T. (2010). Using Internet Services for Personal Information Management.In Serap Kurbanoglu et al. (Eds.). Technological Convergence and Social Networks in Information Management: Second International Symposium on Information Management in a Changing World, IMCW 2010, Ankara, Turkey, September 22-24, 2010., Volume: 96, 110-119. Available at: http://by2010.bilgiyonetimi.net/bildiriler/majid.pdf. (Accessed 16 Nov. 2012)
Osae Otopah, F. & Dadzie, P. (2013). Personal information management practices of students and its implications for library services. Aslib Proceedings: NewInformation Perspectives, 65(2), 143-160.
Pare, F. X. (2011). Personal information management among office support staff in a university       environment: an exploratory study. Doctoral dissertation, School of Information Studies, McGill University, Montreal.