نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
3 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است.
روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ پژوهش شامل کلیة اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین تعداد کل اساتید (599 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، تعداد تقریبی نمونه 220 نفر تعیین شد که از این تعداد 193 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 72/87 درصد) شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل، آنوا و توکی) استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میانگین فعالیتهای یافتن و دوبارهیابی 88/2، ذخیرهسازی 55/2، سازماندهی 84/2، نگهداشت 11/3، امنیت 94/2، ارزشیابی و مفهومسازی 78/2، تدبیر و مفهومسازی 64/2 و میانگین کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی 82/2 است. از نظر جنسیت تفاوت معنیداری میان وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئتعلمی مشاهده نمیشود، اما به لحاظ درجة علمی تفاوت معنیداری میان آنها وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی اعضای هیئتعلمی در سطح نسبتاً مطلوبی است. اعضای هیئتعلمی دارای درجة علمی استاد بهترین عملکرد را درزمنیة مدیریت اطلاعات شخصی داشتهاند. همچنین کیفت مدیریت اطلاعات شخصی مردان بهتر از زنان بوده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A survey the electronic personal information management status of Chamran University of Ahvaz faculty members
نویسندگان [English]
- Hooman Soleymani 1
- Gholamreza Heidari 2
- Farzaneh Ghanadinezhad 3
1 M.A of Knowledge And Information Science, Shahid Chamran Univ, Ahvaz, Iran
2 Associate Professor of Knowledge And Information Science, Shahid Chamran Univ, Ahvaz, Iran
3 M.A of Knowledge And Information Science, Shahid Chamran Univ, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
Purpose: The aim of this study is to investigate the electronic personal information management status of Chamran University of Ahvaz faculty members using the Jones model.
Method: This study was conducted to survey, in terms of purpose and the nature of descriptive and analytical applications. The study population included all faculty members of martyr Chamran University. By determining the total number of teachers (599 persons) and using the table Kerjsy Morgan, the approximate number of samples was 220 people, of whom 193 returned questionnaires (response rate of 87.72%) were. To analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (independent t-test, ANOVA and Tukey) were used.
Results: The findings show that average finding and re-finding activities 2.88, 2.55 storing, organizing 2.84, 3.11 maintenance, security 2.94, 2.78 evaluation and conceptualization, strategy and the overall average of 2.64 and 2.82 is a personal information manager. In terms of gender significant difference between the status of Personal Information Management faculty cannot be seen, but in terms of academic degree, there is a significant difference between them.
Conclusion: The results suggest that the overall situation is a relatively high level of academic staff in the management of personal information. The faculty has an academic degree in the fields of personal information management professor had the best performance. Also, personal information management quality men better than women.
کلیدواژهها [English]
- Electronic Information
- faculty
- Information Management
- Personal Information Management
- Knowledge and Information Science