نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فن بازار در تجاریسازی محصولات دانشبنیان از طریق شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تجاریسازی در بستر فن بازار است.
روششناسی: روش پژوهش آمیخته بوده و از کسب نظر خبرگان حوزة فناوری برای دستیابی به ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر تجاریسازی در بستر فن بازار استفاده شده است.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل پرسشنامه توزیع شده میان جامعة آماری (مستخرج از روش دلفی) از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج آزمون تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که از میان 43 شاخصهای مطرح شده در حوزة تجاریسازی محصولات دانشبنیان در بستر فن بازارها، 9 عامل استخراج شدند که درمجموع 738/80 درصد از کل واریانس تغییرات را تبیین میکنند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان میدهد که عوامل «بازاریابی فناوری (574/17 درصد واریانس کل)»، «مشاوره و انتقال تکنولوژی (674/15 واریانس کل)» و «عوامل حقوقی و تأمین مالی (773/11 واریانس کل)»؛ بهعنوان عوامل اول تا سوم بیشترین تأثیر را در تجاریسازی محصولات دانشبنیان در بستر فن بازارها داشتهاند
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The analysis of the role of fan markets in the process of commercialization of knowledge-based companies and technology units based
نویسنده [English]
- mohsen aazami
Assistant professor of Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: The aim of research examining the role of knowledge in the market of technology commercialization through identifying and Foundation products ranking factors affecting commercialization technology platform in the market.
Methodology; In this study, qualitative research methods (Delphi) and obtaining the opinion of experts the field to achieve the technology of component dimensions and influencing the market in the context of technology commercialization.
Findings: After the identification of the agents, in the form of a questionnaire distributed among the population, the component identified by the exploratory factor analysis rating. The results of the exploratory factor analysis showed that among the 43 identified effective index index in the commercialization of knowledge in the context of Foundation products after market fan spin variables, eventually operating detected 9 that in the total percentage of the variance of the jurist manmodend 80.738.
Conclusion: The results showed That "Technoligy marketing", "consulting and technology transfer" and legal supply and financial factors to the rank order of the role of the market in technology commercialization is the founder of knowledge products. The results of the findings also show that the factors of "technology marketing (17.574 percent of total variance)," "consulting and technology transfer (15.674 total variance)," and "legal and financing factors (11.773 total variance) "As the first to third factors, have had the greatest impact on the commercialization of knowledge-based products in the marketplace.
کلیدواژهها [English]
- Technomarket
- the commercialization
- knowledge Base Company