با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد پژوهشکدة باز و از راه دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف: مقاله حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تدوین و مؤلفه‌های نیازسنجی شامل دانش اطلاعات، مهارت‌ها و توانایی‌های شغلی به‌منظور تعیین سطح دانش اطلاعاتی موردنیاز با توجه به شرح شغل در نظرگرفته شده است.
روش‌شناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حدود 500 نفر از کارکنان رسمی و پیمانی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور است که از این تعداد 60 عدد پرسشنامه معتبر گردآوری شده است.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق در خصوص آموزش‌های موردنیاز مهارت‌های شغلی، بیشترین درصد کارکنان (35 درصد) آموزش‌های کاربردی شغلی را ازجمله آموزش‌های موردنیاز مهارت‌های شغلی پیشنهاد کرده‌اند. 15 درصد کارکنان آموزش‌های مطابق دانش اطلاعاتی روز، 40 درصد نیز آموزش‌های علمی، آموزش‌های عقیدتی، مهارت‌های هفتگانه یارانه و آموزش‌های پایه (هرکدام 10 درصد) را لازم دانسته‌اند و از نظر 80 درصد کارکنان، آموزش‌های ضمن خدمت به میزان زیادی در جهت رشد و افزایش دانش اطلاعاتی و آگاهی کارکنان مفید بوده است.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که، آموزش‌های ضمن خدمت به میزان زیادی در جهت رشد و افزایش دانش اطلاعاتی و آگاهی کارکنان مفید است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Educational Needs Assessment of Administrative Staff of the Central Organization of Payame Noor Universitu

نویسندگان [English]

  • Hasan Darvish 1
  • Nargs khaki 2

1 Associate Professor of Depatement of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 M.A of Science of Open and Distance Learning Institute, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The aim of present research is to determine staff educational requirements of payame noor University head.
Methodology: The parameters in this research are career knowledge career skills & career abilities. Research method is survey base and descriptive. Statistical population sample includes official staff total 500 in which from this number total 60 valid questionnaire have been gathered. The outcomes in this research analysed with O'net model.
Findings: Based on the findings of the research on the training required for occupational skills, the highest percentage of employees (35%) have suggested job-related vocational training, including the training required for job skills. 15% of employees in the field of day-to-day information education, 40% considered necessary education, beliefs, seven-level subsidies, and basic education (10% each).
Conclousion: The result show that that training employees during Their career would highly affect on their knowledge improments but still There is long way to go.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Administrative Staff
  • Payame Noor University
  • Intelligence
  • Training Needs Assessment
افروز، غلامعلی (1390). طراحی نظام آموزش ‌و پرورش مدیران کلاس جهانی، دومین همایش مدیران آموزش سازمان‌های تولیدی و خدماتی.
برومند، کاظم (1391). کاربست الگوی شایستگی جهت طراحی برنامه‌های آموزش مدیران تجربه ایران‌خودرو خراسان. اولین همایش مدیران آموزش. تهران: 30 و 31 خردادماه.
صالحی، مسلم و کرمی، مرتضی (1389). توسعة مدیریت مبتنی بر شایستگی: رویکردی نوین در آموزش و توسعة مدیران. تهران: نشر آییژ.
کرمی، مرتضی (1386). آموزش مدیران با الگوی شایستگی. ماهنامة تدبیر، شماره 179، 24.
سید شجاع، اباصلت (1391). راهبردها و استراتژی‌های نیازسنجی آموزشی. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
سجادیان، رؤیا (1393). مدل شایستگی مدیران دولتی ایران براساس صحیفه امام: رویکرد استراتژی داده بنیاد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
شیرمحمدی، ابراهیم (1392). بررسی تأثیر شایستگی‌های مدیریتی مدیران دولتی بر اثربخشی. مدیران حراست دانشگاه‌های دولتی شهر تهران و مؤسسات پژوهشی تابعه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
عباس‌زادگان، حسن و ترک‌زاده، ابراهیم (1393). الگوی قابلیت­های راهبردی مدیران میانی دولتی. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1، 139.
فتحی واجارگاه، کوروش (1390). برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: سمت.
نجف­آبادی، مریم (1386). نیازسنجی آموزش مدیران میانی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
 
Cerjio, R. (2012). Overcome organizational Indifference: Nonprofit world, 24, 14.
Former, R. (2012). Intelligence and leadership effectiveness. School of Business Organization & Management, University of Ulster. New town abbey, UK, 27, 4.
Iqbal. V. (2014). Commitment and perceived organizational support. National Forum of Applied Educational Research Journal, 24(3), Retrieved June 26.
Ithen, M.G. & Davey, K.M. (2007). The Role (s) of an Academic at a ‘Sustainable University’. In Integrative Approaches to Sustainable Development at University Level (pp. 675-686). Springer International Publishing.
Sierique, H. (2012). The Trainers journey to Competence, ToolAssessments and models. Leadership & Organization Development Journal, 24(6).