با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تعیین وضعیت مطالعۀ متون ادبی در زنان خانه‌دار و شاغل شهر رشت انجام شده است.
 روش‌شناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی با ماهیت علّی- مقایسه‌ای است که در آن به مقایسۀ وضعیت مطالعۀ متون ادبی در بین زنان خانه‌دار و شاغل شهر رشت پرداخته شده است. داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان 25 تا 45 سالۀ شاغل و خانه‌دار شهر رشت تشکیل داده‌اند که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سالنامۀ آماری سال 1390 جمعیت این زنان 83082 نفر بوده است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 نفر از این زنان به روش نمونه‌گیری تصادفی به‌عنوان حجم نمونۀ پژوهش در نظر گرفته شدند.
 یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عوامل درونی مانند میزان مطالعۀ دوران کودکی و نوجوانی (25/71 درصد)، میزان مطالعۀ والدین (40/46 درصد)، احساس تمایل به مطالعۀ متون ادبی (05/77 درصد)، وضعیت تأهل و تمایل همسران زنان متأهل به مطالعه (40/52 درصد) ازجمله عوامل مؤثر در مطالعه به شمار می‌رود. همچنین نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بین وضعیت اشتغال، تأهل و تحصیلات با مطالعۀ متون ادبی تفاوت معنی‌داری وجود دارد.
 بحث و نتیجه‌گیری: به‌طورکلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که زنان خانه‌دار و شاغل شهر رشت، در عمل، مطالعة متون ادبی را جزو اولویّت‌های اولیّة زندگی خود قرار نداده‌اند اما در بعضی اوقات به مطالعة متون ادبی می‌پردازند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Investigation of Literary Texts Study among Housewives and Employed Women in Rasht City

نویسندگان [English]

  • Soheila Farhangi 1
  • Ali Akbar Khasseh 2
  • Felora Fardi 3

1 Associate Professor, Department of Language and Literature of Persian, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 Msc. Department of Language and Literature of Persian, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research was to determine the amount of reading literary texts in housewives and employed women.
 Methodology: Research method is based on survey with casual-comparative nature in which amount of reading literary texts in housewives and employed women in Rasht city is compared and data was gathered via questionnaire. The research population consisted of all housewives and employed women in Rasht city.According to the Statistical Center of Iran, the population of these women was 83082. Using Cochran formula and based on random sampling, 382 individuals in age range of 25-45 were selected as sample.
 Findings: Findings show that internal factors such as amount of reading during childhood and youth (71.25%), amount of parents’ reading (46.40%), feeling the need to study literary texts (77.05%), marital status and tendency of husbands toward reading (52.40%) are effective factors.
 Conclusion: Also results show that there is a significant difference between occupation status, marital status, and level of educations with the study of literary texts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Leisure
  • Rreading habit
  • Literary Texts
  • Housewives
  • Employed Women
اصغرنژاد، حسین (1379). بررسی وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در ایران. فصلنامۀ پیام کتابخانه، 11(1)، 6-13.
بحرانی، محمود (1379). چگونگی فعالیت کتاب‌خوانی مردم شیراز از لحاظ مدت‌زمان مطالعۀ آزاد، عوامل بازدارنده و عوامل همبسته به آن. گزارش طرح مصوب شورای پژوهشی دانشگاه شیراز.
جاویدی، مدینه (1393). بررسی میزان انگیزة دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های کشاورزی به مطالعة علمی غیر‌درسی. پنجمین کنگرة علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی خدمات مشاوره‌ای روستایی در آسیا و اقیانوسیه. شهریور، دانشگاه زنجان، 226-211.
حاجیان زیدی، مسعود (1395). عوامل ترغیب‌کنندۀ مطالعه در میان مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر ساری. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 22(2)، 261-276.
حبیب‌پور‌ گتابی، کرم؛ نازک‌تبار، حسین و فرج‌تبار، رضا (1391). مقایسۀ مصرف فراغت در بین زنان شاغل و خانه‌دار شهر ساری. مجلۀ مطالعات راهبردی زنان، 58، 17-1.
حسینی، معصومه؛ رحیمی، لیلا؛ آجرلو، زهرا؛ مجیدی، زهره و روزبهانی، نسرین (1385). بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت در بین زنان منطقۀ تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی دکتر محمد‌ قریب شهر اراک. ویژۀ‌نامۀ ره‌آورد دانش، 9، 210-175.
غلامی، علیرضا (1387). روایت درمانی. مجلة رشد مشاور مدرسه، 4(1)، 12-17.
کیان‌پور، مسعود؛ نجفی، زهره و کاظمی، مینا (1391). بررسی میزان و علل گرایش به رمان عامه‌پسند (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه اصفهان). پژوهش ادبیات معاصر جهان، 17(2)، 165-145.
کیان‌راد، زهرا؛ فهیم‌نیا، فاطمه و نقشینه، نادر (1396). ارزیابی خدمات جنبی کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تبریز و نقش آن در توسعۀ فرهنگ مطالعۀ مخاطبان کودک و نوجوان آن. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 7(2)، 41-60.
کیانی‌ خوزستانی، حسن؛ رضایی شریف‌آبادی، سعید و سام، شهلا (1389). بررسی وضعیت مطالعة زنان شاغل و خانه‌دار شهر شیراز. فصلنامۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی، 49، 22-1.
نیک‌پور، صغری؛ حاجی‌کاظمی، افتخار‌السادات و حقانی، حمید (1384). بررسی نوع و مدت فعالیت‌ها‌ی فیزیکی زنان شاغل در حیطه‌های شغلی و اوقات فراغت در دانشکده‌های دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران. مجلۀ دانشگاه علوم ‌پزشکی ایران، 46، 392-381.
Akande, S. O., & Oyedapo, R. O. (2018). Developing the Reading Habits of Secondary School Students in Nigeria: The Way Forward. International Journal of Library Science, 7(1), 15-20.
Alam, M. M., & Rahman, M. S. (2021). Research Article Data Analysis for Book Reading Preferences: Bangladesh Perspective. Information Technology Journal, 20(1), 8-14.
Fitri, N. (2020). Factors Influencing Good English Reading Habit (An Investigation of EFL Students’ Perception) (Doctoral dissertation, UIN AR-RANIRY).
Garces-Bacsal, R. M., & Yeo, S. D. (2017). Why and What They Read When They Don’t Have to: Factors Influencing the Recreational Reading Habits of Gifted Students in Singapore. Journal for the Education of the Gifted, 40(3), 247-265.
Katz-Gerro, T. (1999). Cultural consumption and social stratification: leisure activities, musical tastes, and social location. Sociological perspectives, 42(4), 627-646.
Loan, F. A., & Shah, R. (2017). Survey of the Literature Reading Habits and Preferences of Adolescents: A Study of a Public School in India. LIBRES: Library & Information Science Research Electronic Journal, 2(7).
McGeown, S. P., Duncan, L. G., Griffiths, Y. M., & Stothard, S. E. (2015). Exploring the relationship between adolescent’s reading skills, reading motivation and reading habits. Reading and Writing, 28(4), 545-569.
Merga, M. K. (2017). What motivates avid readers to maintain a regular reading habit in adulthood? Australian Journal of Language and Literacy, The, 40(2), 146.
Odu, J. O., & Orim, F. S. (2018). The Environment and Reading Habits of Students in the Cross River State College of Education, Akamkpa, Nigeria. Prestige Journal of Education, 1(1), 185-196.
Stodolska, M., & Santos, C. A. (2006). Transnationalism and leisure: Mexican temporary migrants in the US. Journal of Leisure Research, 38(2), 143.
Summers, K. (2013). Adult reading habits and preferences in relation to gender differences. Reference & User Services Quarterly, 52(3), 243-249.
Wegner, L., Flisher, A. J., Muller, M., & Lombard, C. (2006). Leisure boredom and substance use among high school students in South Africa. Journal of Leisure Research, 38(2), 249.
Wilbur, J., Miller, A. M., Montgomery, A., & Chandler, P. (1998). Women''s physical activity patterns: nursing implications. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing, 27(4), 383-392.