با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد، گروه پژوهش هنر و مدرس دانشگاه علمی کاربردی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانه‌های تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانه‌ها و ارائه الگوی پیشنهادی است.
روش‌شناسی:  این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر به صورت بازطراحی شده است. جامعه آماری 60 نفر بوده است. پرسشنامه در برنامه گوگل‌داک طراحی شده است و به صورت الکترونیکی در اختیار پاسخ‌دهندگان قرار گرفت.
یافته‌های: بررسی‌ها نشان می‌دهد، استفاده از نشانه‌های تصویری و نوشتاری در کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی، در حد کم و آنچه وجود دارد، نوشته‌های با فونت‌های ساده، به صورت چاپ شده بر روی کاغذ است. در کنار نشانه‌های نوشتاری و تصویری، رنگ، گرافیک محیطی، معماری کتابخانه و همه عوامل محیطی مانند نوع قفسه‌بندی، چیدمان میز‌ و صندلی‌های مطالعه، نورپردازی، عواملی هستند که اهمیت ویژه‌ای دارند.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به داده‌های به‌ دست آمده، می‌توان به این نتیجه رسید که به‌طور جدی در کتابخانه به این موضوع پرداخته نشده است. کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها با مقوله نشانه‌های نوشتاری و تصویری به‌عنوان ابزار راهنمایی‌کننده، در حد متوسط آشنایی دارند. لذا با برنامه‌ریزی در جهت رفع کمبود اطلاعات و دانش کافی در این رابطه، می‌توان با ایجاد شرایط مناسب برای طراحی گرافیک محیطی به‌ویژه طراحی انواع نشانه در کتابخانه‌ها، محیطی جذاب برای کاربران و کتابداران به وجود آورد. این مسئله مستلزم همکاری کتابداران و طراحان گرافیک است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Logotypes and Pictograms in Guidance of Library Users

نویسندگان [English]

  • Mohsen Haji Zeinolabedini 1
  • Akram Zeinolabedini 2

1 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

2 Msc, Department of Research in Arts Lecturer, University of Applied Sciences, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: Today, in the era of communication, there are countless tools for information to accelerate the transfer of concepts and information. The usage of logotypes and pictograms in the library is one of the information methods that always facilitates access to sources. The purpose of this research is to identify the role of logotypes and pictograms to guide library users and present a suggestive offer.
Methodology: This research was applied in terms of purpose and method; it was done by survey-analytical method. Data gathering tool - the questionnaire- included 42 questions, some were Likert scale and some open-ended designed. The statistical society consisted of 60 persons. The questionnaire was designed on Google Doc and was available electronically for Respondents. Studies represent those Logotypes and pictograms in the library of Shahid Beheshti University were limited and in simple fonts, printed on paper.
Findings: Furthermore, logotypes and pictograms, other criteria like color, environmental graphic, the architecture of library and environmental factors such as type of shelving, layout of study tables and chairs, lighting are principal.According to the observed data, we can say the above mentioned has not been seriously applied in the library. Librarians rarely know about logotypes and pictograms as tool guide.
Conclusion: Therefore, by planning in order to resolve the lack of sufficient information and knowledge in this base we can create an attractive situation for library users and librarians by creating suitable conditions for designing of environmental graphics, especially the design of types of symbols in libraries. This requires a co-operation between librarians and graphic designers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Logotypes
  • pictograms
  • Tips
  • Libraries
  • Shahid Beheshti University
Abdolahzade Torbati, M., & Zaker shahrak, M., (2016). The effect of color in the interior design of the libraries of the Children and Adolescents Intellectual Development Center of Tehran by presenting a proposed model.  Journal of Library and Information Science Studies, 1, (In Persian)
Abdolhoseyni, A. (2005). Visual cues and visual perception. Journal of Visual Arts Studies, 23, 62-65. (In Persian)
Adir, V., Adir, G., & Pasco, N. E. (2013). How to design a logo. Jornal of Social and Behavioral Scisnces, 122, 140-144.
Akbari, A. (2005). Strategic customer orientation in libraries and information centers. Journal of General Ketab mah koliyat, 99-100, 74-79. (In Persian)
Azem, P. (2007). Library building and equipment. Secretariat of the Board of Trustees of Public Libraries of the country. Tehran. (In Persian)
Cheshmesohrabi, M., Rahimsoleymani, A, & Rahimsoleymani, A. (2011). The effect of color on the interior architecture of university libraries. Journal of Library and Information, 1, (In Persian)
Ehteshami, M., & Noruzmoradi, K. (2012). Qajar period press logos. Tehran, Ghods print.
Honarvaran, F. (1995). Signs and symbols in libraries, especially children's libraries. Journal of Library Message Magazine, 5(16-17), 69-78. (In Persian)
Hoseyni, R. (2007). Knowledge of graphic art. Tehran, Marlik. (In Persian)
Karimi, V. (2007). Environmental graphics, application and aesthetics. Journal of Graphic & chap, 4, 11-15. (In Persian)
Naderi gorzoldini, M. (2016). A study of the reflection of traditional calligraphy in the sign of Persian writings. Journal of  Chideman, 14. (In Persian)
Nejabati, M. (2011). Calligraphy in graphic. Tehran, Iran Textbook Publishing Company. (In Persian)
Pakbaz, R. (2016). Encyclopedia of Art. Tehran. Farhang Moaser. (In Persian)
Rashvand, Z. (2012). visual concepts of environmental graphics with an approach to information. Journal of  Ketab mah honar, 167. (In Persian)
Rokade, SM. (2015). Role of Pictograms in Library: A Study.  American Journal of Educational Research, 3(8 ), 1062-1067. 
Soleymanzadeh, N., Montarezolghaem, A, & Danesh, F. (2012). The role and psychological functions of colors in Islamic architectural decorations in libraries and information centers. Journal of   Ketab mah koliyat, 173. (In Persian)
Swanepoel, A., & Swanepoel, C. (2010). Redesigning the interior of an existin public library to inpire use (IFLA Gothenburg). Retrieved from www.ifla.org/en/ifla76
Tavusi, M., & Musavilor, A. (2002). Investigating the origin of the written line and its relation to the image. Journal of  Jelveh honar, 20-21, 10-23. (In Persian)