نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت رابطه یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انجام شد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال 1396 که تعداد آنها 139 نفر بودند و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 111 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز و همکاران (2005)، رهبری چندگانه براساس نظریه باس و آولیو (1995) و عملکرد شغلی پاترسون (1990) جهت گردآوری دادهها استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ که در پرسشنامه یادگیری سازمانی 930/0، رهبری تحولی 955/0 و عملکرد شغلی پاترسون 856/0 بود، برای سنجش پایایی پرسشنامهها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: مدیران، کارکنان و کتابداران باید نگرش و دیدگاه خود درباره یادگیری سازمانی و رهبری تحولی را ارتقا داده و عملکرد خود و سازمان را ارتقا بخشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Reationship between Organizational Learning with Managers Transformational Leadership and Performance of Librarians in Isfahan Public University Libraries
نویسندگان [English]
- Vajihe Falahati 1
- Ahmad Shabani 2
- Seyed Ali Siadat 3
1 MSc, Department of Information Science and Knowledge, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Professor, Department of Information Science and Knowledge, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
3 Professor, Department of Educational Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The present study was conducted to determine the relationship between organizational learning and transformational leadership and job performance of librarians of public universities in Isfahan.
Methodology: This research was descriptive and correlational. The statistical population of the study included all librarians of public universities in Isfahan in 1396, whose number was 139 and through stratified random sampling, 111 people were selected as a sample. In this study, Gomez et al. (2005) organizational learning questionnaire, multiple leadership based on Bass and Olivier theory (1995), and Patterson (1990) job performance questionnaire were used to collect data. Cronbach's alpha coefficient, which was 0.930 in the Organizational Learning Questionnaire, 0.955 in the Transformational Leadership Questionnaire, and 0.856 in the Patterson Job Performance Questionnaire, was used to assess the reliability of the questionnaires. Pearson correlation coefficient and regression tests were used for inferential analysis of data.
Findings: Based on the findings, there is a significant relationship between organizational learning and transformational leadership and job performance of librarians of public universities in Isfahan.
Conclusion: Managers, staff, and librarians need to improve their attitudes and perspectives on organizational learning and transformational leadership, and improve their performance and that of the organization.
کلیدواژهها [English]
- Organizational Learning
- Transformational Leadership
- Job Performance
- Librarians
- Isfahan University Libraries