مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ زهرا عطارزاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزههایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان میشود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازیسازی اطلاق میشود. روششناسیپژوهش: روش این پژوهش بهصورت کتابخانهای است و بهصورت مروری بیان شده است. یافتهها: این مقاله جنبههای گوناگون مربوط به نظریههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزههایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان میشود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازیسازی اطلاق میشود. روششناسیپژوهش: روش این پژوهش بهصورت کتابخانهای است و بهصورت مروری بیان شده است. یافتهها: این مقاله جنبههای گوناگون مربوط به نظریههای بازیوارسازی و نقش آنها در آموزش و یادگیری معرفی کرد. مطالعه بازیوارسازی در پژوهشهای علم اطلاعات ازجمله موضوعاتی است که بهتازگی در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است امّا آنچه که مورد توجّه اکثر پژوهشگران بوده، پرداختن به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به بررسی بازیوارسازی در سواد اطلاعاتی، آموزش و انگیزش دانشجویان و کاربران کتابخانه (در سنین مختلف) و کارمندان کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی در سازمانها بوده است و بهطور اخص از قابلیتهای بازیوارسازی در آموزش و یادگیری مباحث تخصصی رشته کمتر پرداخته شده است. بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتههای انجام شده در این زمینه پژوهشهایی انجام شود تا ضمن توجه و بهرهگیری کامل از منابع علمی و انجام پرسشنامه با جامعه پژوهش انتخابی و با استفاده از عناصر یادگیری خود راهبر، چارچوبی جهت تبیین نقش بازیوارسازی درزمینة آموزش و یادگیری دروس مختلف این رشته و دستیابی به الگویی مفهومی در پژوهشها به دست آید.
مقاله پژوهشی
مهدی علیزاده جلگهپور؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص بهکارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغههای دهههای اخیر در علم مدیریت است که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص بهکارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغههای دهههای اخیر در علم مدیریت است که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانههای عمومی در کشور و به ویژه برای استان کرمان، انجام شده است.روششناسی پژوهش: : روش این پژوهش کاربردی، کیفی با روش دلفی است و با تلفیقی از مطالعه کتابخانهای و مصاحبه با 17 نفر از مدیران این کتابخانهها انجام شده که با روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی انتخاب شدهاند.یافتهها: از مجموع مصاحبهها، تعداد 421 شایستگی مطرح شد که بعد از شمارش و حذف کدهای تکراری، تعداد 34 شایستگی به دست آمد که سه محور شایستگیهای اصلی (دانش، مهارت، رفتار) را تشکیل دادند. هرکدام از شایستگیهای اصلی به چهار زیرمجموعه فرعی (تخصصی، مدیریتی، ارتباطی و ویژه) تقسیمبندی شدند.بحث و نتیجهگیری: از مجموع مصاحبهها، تعداد 421 شایستگی مطرح شد که بعد از شمارش و حذف کدهای تکراری، تعداد 34 شایستگی به دست آمد که سه محور شایستگیهای اصلی (دانش، مهارت، رفتار) را تشکیل دادند. هرکدام از شایستگیهای اصلی به چهار زیرمجموعه فرعی (تخصصی، مدیریتی، ارتباطی و ویژه) تقسیمبندی شدند.
مقاله پژوهشی
سواد اطلاعاتی
مستانه غنجی؛ زهرا خوشنودیفر
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر با بررسی انگارههای مرتبط با رفتار اطلاعیابی کشاورزان گلخانه داران شهرستان ورامین در استان تهران انجام شده است.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع توصیفی - پیمایشی است جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی گلخانهداران شهرستان ورامین (N=320) است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر با بررسی انگارههای مرتبط با رفتار اطلاعیابی کشاورزان گلخانه داران شهرستان ورامین در استان تهران انجام شده است.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع توصیفی - پیمایشی است جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی گلخانهداران شهرستان ورامین (N=320) است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای است و روایی آن از سوی کارشناسان و متخصصان موضوعی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفته است و تحلیل دادهها با کمک نرمافزار آماری اس. پی. اس. اس. 22 و با استفاده از روشهای آماری مقتضی صورت پذیرفت.یافتهها: بهطور کلی یافتهها نشان داد که 2/46 درصد از گلخانهداران در سطح متوسط، 4/43 درصد در سطح پایین و تنها 3/10 درصد از آنان در سطح زیاد از منابع و کانالهای اطلاعاتی و ارتباطی استفاده مینمایند. همچنین با توجه به نتایج پژوهش مشخص شد که در بین منابع اطلاعاتی میتوان دریافت که بالاترین رتبهها را از نظر میزان استفاده داشتند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد متغیرهای میزان استفاده از منابع و کانالهای اطلاعاتی و ارتباطی و اعتمادی کشاورزان و ارتباطی نیازهای اطلاعاتی گلخانهداران با رفتار اطلاعیابی آنان رابطه معناداری دارد.بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده جهت تقویت رفتار اطلاعیابی گلخانهداران، زمینه دسترسی آنان به منابع و کانالهای اطلاعاتی-ارتباطی را فراهم کرده و با تأمین نیازهای اطلاعاتی ایشان و جلب و حفظ میزان اعتماد، زمینه استفاده از منابع و کانالهای اطلاعاتی - ارتباطی فراهم شد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
سعید غفاری؛ فرزانه دهقان؛ وحید قرهبقلو
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش منابع موجود در آرشیو شبکه مستند سیما در هدایت مدیریت دانش و تسهیم سرمایههای فکری است.روششناسی: این پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان شاغل در آرشیو شبکه مستند سیما به تعداد 20 نفر است. برای جمعآوری دادهها از روشهای کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. ابزارهای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش منابع موجود در آرشیو شبکه مستند سیما در هدایت مدیریت دانش و تسهیم سرمایههای فکری است.روششناسی: این پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان شاغل در آرشیو شبکه مستند سیما به تعداد 20 نفر است. برای جمعآوری دادهها از روشهای کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. ابزارهای جمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامه ارزیابی سرمایه فکری بونیتس و پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش بود.یافتهها: بهطور کلی بافتهها نشان داد، میان مدیریت دانش و سرمایه فکری در آرشیو شبکه مستند سیما رابطه مثبت و معناداری وجود دارد بهگونهای که در سایر زیرمجموعههای مدیریت دانش نیز با سرمایه فکری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده بین خلق دانش و سرمایههای فکری در میان کارکنان شاغل در آرشیو شبکه مستند سیما رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین سازماندهی دانش و سرمایههای فکری (انسانی، ساختاری و رابطهای) نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین تسهیم دانش و سرمایههای فکری در میان کارکنان شاغل در آرشیو شبکه مستند سیما رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که میزان همبستگی خوب میزان معناداری 0 بوده که از مقدار 05/0 بیشتر بوده و بین بهکارگیری دانش و سرمایههای فکری (انسانی، ساختاری و رابطهای) براساس میزان همبستگی و مقدار معناداری آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نتیجه رابطه مثبت و معناداری بین منابع موجود در آرشیو شبکه مستند سیما و مدیریت دانش و تسهیم سرمایههای فکری نیز وجود دارد.
مقاله پژوهشی
محمدسعید کیانی؛ لیلا نظری
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استراتژیهای منابع انسانی بر پیشرفت عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بود.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، در زمره پژوهشهای توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور؛ شهرهای کرمانشاه، کردستان، ایلام و همدان به تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استراتژیهای منابع انسانی بر پیشرفت عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بود.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، در زمره پژوهشهای توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور؛ شهرهای کرمانشاه، کردستان، ایلام و همدان به تعداد 800 نفرمیباشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران260 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری به صورت تصادفی انجام گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی براساس پرسشنامة چینگ و تسون (2020) که شامل (7 گویه) و پرسشنامه استراتژیهای منابع انسانی براساس شاخصهای آرمسترانگ (2020) که شامل (25 گویه) میباشد، استفاده شد. فرضیههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی با استفاده از نرمافزار اسمارت پی. ال. اس. انجام گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که استراتژیهای منابع انسانی با عملکرد شغلی کارکنان در سطح معناداری (p≤0/05) ارتباط مثبت و معنادار دارد. در این میان استراتژی پیشرفت منابع انسانی با ضریب مسیر451/0 بیشترین تاثیر را بر عملکرد شغلی کارکنان دارد و استراتژی جذب کارکنان با ضریب مسیر 178/0 کمترین تأثیر را بر عملکرد شغلی دارد.بحث و نتیجهگیری: بنابراین، استراتژیهای جذب بایستی با استراتژیهای سازمان همسویی داشته باشد تا با ورود منابع انسانی منطبق با نیاز سازمان عملکرد شغلی لازم را تحقق بخشند. یافتههای پژوهش، بیانگر اهمیت نقش استراتژیهای منابع انسانی بر عملکرد شغلی کارکنان دارد. و برای همین سیاستهای مرتبط با وزارت ورزش و جوانان مورد توجه قرار داد.
مقاله پژوهشی
مریم طاهری؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف معرفی مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر در مرکز اسناد و مدارک ایران صورت گرفت.روششناسی پژوهش: پژوهش ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه، ﺑﻠﻮغ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت حوزه علم اطلاعشناسی و دانششناسی در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﻨﺎد و مدارک ﮐﺸﻮر به شیوه گارتنر صورت گرفت؛ ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف معرفی مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر در مرکز اسناد و مدارک ایران صورت گرفت.روششناسی پژوهش: پژوهش ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه، ﺑﻠﻮغ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت حوزه علم اطلاعشناسی و دانششناسی در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﻨﺎد و مدارک ﮐﺸﻮر به شیوه گارتنر صورت گرفت؛ جامعه آماری پژوهش ﻣﺪﯾﺮان ارﺷﺪ و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺣﻮزه ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺎزﻣﺎن اسناد و مدارک اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان است. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. جمعآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﯿﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺑﻪ روش ﻗﻀﺎوﺗﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻃﻼﻋﺎت از 27 ﻧﻔﺮ ﻣﺪﯾﺮ ارﺷﺪ و ﮐﺎرﺷﻨﺎس جمعآوری ﺷﺪه ﮐﻪ وزن ﭘﺎﺳﺦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن 1 و ﻣﺪﯾﺮان 5 در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای جمعآوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. بهمنظور ﺗﻮﺳﻌﻪ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در اﺑﺘﺪا مؤلفههای اﺻﻠﯽ ﻣﺪل ﮔﺎرﺗﻨﺮ ﺷﺎﻣﻞ 24 ﻣﺆﻟﻔﻪ اﺻﻠﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﺮﺳﺶ در آﻣﺪﻧﺪ.یافتهها: نشان داد که مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر 24 مؤلفه اﻃﻼﻋﺎت در ﺳﻄﺢ پایینتر از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و در ﺳﻄﺢ 1 ﺑﻠﻮغ (آﮔﺎﻫﯽ) ﻗﺮار دارﻧﺪ. و همچنین ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺑﻠﻮغ در 26 ﮔﺮوه ﻫﻤﺴﺎن دستهبندی شدهاند . ﮔﺮوه در ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و در ﺳﻄﺢ (3 ﺑﻠﻮغ) ﻓﻌﺎل ﻗﺮار دارﻧﺪ.بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان الگویی برای معرفی مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات استفاده شده و بدین ترتیب زمینه را برای مرکز اﺳﻨﺎد از ﻧﻈﺮ ﺑﻠﻮغ در ﺳﻄﺢ دو (آﮔﺎﻫﯽ) ﻗﺮار دارد که شیوه گارتنر برای این سازمانها مناسبترین است.