نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری، گروه، علم اطلاعات و دانششناسی؛ رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
2 دانشیار، گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
3 پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی انجام گرفت.
روش کار پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است، جامعه پژوهش تعداد چهارده نفر از مدیران و رؤسای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران است که با روش گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که تحلیل محتوای مصاحبهها با استفاده از نرمافزار مکس کیو دا نسخه 2018 صورت گرفت.
یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، 3 مفهوم (طراحی کاربرمدار محیطی، طراحی کاربرمدار سالنهای کتابخانه و تجهیزات)؛ 6 مؤلفه و 34 کد نهایی در ارتباط با برندسازی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی با تمرکز بر معماری ساختمان و تجهیزات شناسایی شد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد معماری کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، توجه به کاربرمدار و کاربرپسند بودن ظاهر و مکان ساختمان، تجهیزات و امکانات رفاهی کتابخانه ازجمله موارد کلیدی هستند که توجه به آنها نقش مؤثری در برندسازی کتابخانهها ایفا میکنند و بهکارگیری و رعایت این اصول سبب میشود که دیدگاه کاربران نسبت به کتابخانه تغییر کرده و ادراک قویتری از کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران پیدا کنند. بنابراین، مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میبایست در راستای برندسازی و پویایی کتابخانه تحت مدیریت خود تمهیدات لازم را در خصوص ساختمان کتابخانه براساس نتایج این پژوهش در نظر بگیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Buildings and Equipment in Branding Medical Libraries and Information Centers in Iran, Qualitative Study
نویسندگان [English]
- Zahra Safaei 1
- Abdolrasoul Khosravi 2
- Reza Rajabali Beglou 3
1 Ph.D, Department of Information Science and Knowledge, Head of Central Library of Boushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran.
2 Asistant Professor, Department of Knowledge and information science,, Bushehr University of Medical science,, Bushehr,, Iran,
3 Iranian Research institute for information science and technology (Irandoc), Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: The main purpose of this research is to identify the influential components of architectural and building branding and equipment of libraries and medical information centers in Iran.
Methodology: This applied research was conducted with the qualitative content analysis method. Data were collected through semi-structured interviews with targeted samples including 14 managers of libraries and medical information centers in Iran.
Findings: Based on the findings of the research, 3 components (environmental user-oriented design, user-oriented design of library halls and equipment) and 11 final codes were identified in connection with the branding of libraries and medical information centers with a focus on building architecture and equipment.
Conclusion: The results of the research showed that the architecture of libraries and information centers of Iranian universities of medical sciences, paying attention to the user-oriented and user-friendly appearance and location of the building, the equipment and amenities of the library are among the key issues that pay attention to them and play an effective role in the branding of libraries. and the application and observance of these principles will change the users' view of the library and give them a stronger understanding of the libraries and information centers of Iran's universities of medical sciences, therefore, the managers of the libraries and information centers should take necessary measures in order to brand and dynamism of the library under their management. regarding the library building based on the results of this research.
کلیدواژهها [English]
- Brandering
- Architecture
- Building
- Academic Libraries