مقاله پژوهشی
زهرا صفایی؛ عبدالرسول خسروی؛ رضا رجبعلی بگلو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی انجام گرفت.روش کار پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است، جامعه پژوهش تعداد چهارده نفر از مدیران و رؤسای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران است که با روش گلولهبرفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش معماری ساختمان و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران و تأثیر آن در برندسازی انجام گرفت.روش کار پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است، جامعه پژوهش تعداد چهارده نفر از مدیران و رؤسای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی ایران است که با روش گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که تحلیل محتوای مصاحبهها با استفاده از نرمافزار مکس کیو دا نسخه 2018 صورت گرفت.یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، 3 مفهوم (طراحی کاربرمدار محیطی، طراحی کاربرمدار سالنهای کتابخانه و تجهیزات)؛ 6 مؤلفه و 34 کد نهایی در ارتباط با برندسازی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی با تمرکز بر معماری ساختمان و تجهیزات شناسایی شد.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد معماری کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، توجه به کاربرمدار و کاربرپسند بودن ظاهر و مکان ساختمان، تجهیزات و امکانات رفاهی کتابخانه ازجمله موارد کلیدی هستند که توجه به آنها نقش مؤثری در برندسازی کتابخانهها ایفا میکنند و بهکارگیری و رعایت این اصول سبب میشود که دیدگاه کاربران نسبت به کتابخانه تغییر کرده و ادراک قویتری از کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران پیدا کنند. بنابراین، مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میبایست در راستای برندسازی و پویایی کتابخانه تحت مدیریت خود تمهیدات لازم را در خصوص ساختمان کتابخانه براساس نتایج این پژوهش در نظر بگیرند.
مقاله پژوهشی
حمید قاضیزاده؛ حیدر مختاری؛ مهری شیرازی باصیری
چکیده
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی رابطةاستفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه انجام شده است.روش کار پژوهش : پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. از بین 1200 نفر از کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه، 316 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه محققساخته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه غیردرسی استفاده شد و جهت تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونهای و t مستقل استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه منابع غیردرسی از لحاظ آماری معنادار میباشد. در نتیجه با افزایش استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی میزان مطالعه غیردرسی آنها نیز افزایش مییابد و با توجه به اینکه میانگین استفاده از شبکههای اجتماعی و میانگین مطالعه غیردرسی در دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه به ترتیب برابر با 90/56 و 30/45 میباشد، در نتیجه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور ایذه پایینتر از مقدار ملاک میباشد. همچنین مقدار t محاسبه شده برای استفاده از شبکههای اجتماعی و مطالعه غیردرسی در دانشجویان دختر و پسر بهترتیب 5/1 و 37/0 - بوده که نشان میدهد که بین این دو تفاوت معناداری وجود ندارد.بحث و نتیجهگیری: استقبال از رسانههای اجتماعی مجازی در سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست، بنابراین اگر مدیران و مسئولان دانشگاهی نسبت به میزان و عوامل مثبت و منفی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان و جامعه خود غافل باشند سرمایه عظیمی را از دست خواهند داد.
مقاله پژوهشی
فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ فرهاد شریعت
چکیده
هدف : هدف از این پژوهش، تعیین رفتار امنیت اطلاعاتی کاربر در جوامع مجازی حرفهای براساس رویکرد اجتناب از تهدید فناوری در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.روش کار پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ...
بیشتر
هدف : هدف از این پژوهش، تعیین رفتار امنیت اطلاعاتی کاربر در جوامع مجازی حرفهای براساس رویکرد اجتناب از تهدید فناوری در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.روش کار پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده 162 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی، ماتریس همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. و آموس استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد متغیرهای هزینههای امنیتی و حفاظتی در مقابل تجربه امنیت اطلاعات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین متغیرهای هنجارهای گروه و خودکار کارآمدی رابطه مثبت و معناداری با رفتار اجتنابی دارد. همچنین برازش مدل نشان داد که مدل مفهومی ارائه شده از مطلوبیت خوبی برخوردار بود.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که برنامهریزان و متولیان حفاظت اطلاعات در سازمانها، ضروری است که آموزشهای لازم و مستمر جهت درک بهتر افراد از حفاظت اطلاعات در برابر تهدیدات مختلف سرلوحه کار خود قرار دهند ازاینرو ضروری است به عوامل مختلفی اعم به اشتراکگذاری دانش و تجربه افراد و ایجاد محیطی امن جهت اعتماد بین افراد توجه بیشتری شود که این امر میتواند بهعنوان راهکارهای ارزشمندی برای هر سازمان باشد. از طرفی، آگاهی و شناخت نسبت به انواع تهدیدها و ماهیت هرکدام از آنها، منجر به سالم نگهداشتن سازمانها و پیشرفت آنها خواهد شد.
مقاله پژوهشی
محسن حاجی زین العابدینی؛ فاطمه جمانی؛ معصومه کربلا آقایی کامران
چکیده
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق پیشینههای کتابشناختی مواد جغرافیایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر. دی. ای.) بود..روش کار پژوهش : روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و با روش پژوهش پیمایشی و رویکرد تحلیلی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 3946 پیشینه نقشه و 139 پیشینه ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق پیشینههای کتابشناختی مواد جغرافیایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر. دی. ای.) بود..روش کار پژوهش : روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و با روش پژوهش پیمایشی و رویکرد تحلیلی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 3946 پیشینه نقشه و 139 پیشینه اطلس بود. نمونه پژوهش برابر با 351 پیشینه نقشه و 139 پیشینه اطلس انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سیاهه وارسی بر اساس بیبکو، فیلدهای برگرفته از کاربرگه نقشه و اطلس مارک ایران در کتابخانه ملی ایران بوده و از جداول انطباقی مارک ایران و (آر. دی. ای.) استفاده شده است.یافتهها: در بخش اول پژوهش، مشخص شد که 64/25 درصد فیلدهای مربوط به نقشه و 72/22 درصد فیلدهای مربوط به اطلس دارای اطلاعات و بقیه فیلدها بدون اطلاعات و محتوا هستند. در بخش دوم پژوهش، نتایج نشان داد که 77/35 درصد از اطلاعات موجود در پیشینههای نقشه و 77/39 درصد در پیشینههای اطلس، با عناصر (آر. دی. ای.) انطباق دارند.بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتههای انجام شده، بیشتر پیشینههای مورد بررسی بدون اطلاعات هستند. بلوک 2 در پیشینههای نقشه و بلوک صفر و 1 در پیشینههای اطلس، بیشترین انطباق و بلوک 4 در پیشینههای نقشه و اطلس، کمترین انطباق را با قواعد و عناصر (آر. دی. ای.) دارند. دلیل اصلی فقدان انطباق، خالی بودن فیلدها است. پیشینههای مواد جغرافیایی که در حال حاضر در کتابخانه ملی موجود است، کامل نبوده و دارای نواقص و کاستیهایی است که برای بهکارگیری و پیادهسازی (آر. دی. ای.) باید این نواقص، بررسی و تکمیل گردند.
مقاله پژوهشی
سعید ذوالقدر؛ مهدی محمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت موانع و مشکلات موجود برای نگارش پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود انجام شده است.
روش کار پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش پیمایشی- تحلیلی گرفته است. نمونه آماری پژوهش شامل 170 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه زنجان است که در بازه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت موانع و مشکلات موجود برای نگارش پایاننامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود انجام شده است.
روش کار پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش پیمایشی- تحلیلی گرفته است. نمونه آماری پژوهش شامل 170 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه زنجان است که در بازه زمانی 15/1/1396 تا 15/11/1396 از پایاننامه خود دفاع کردهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته منتج از پیشینه پژوهش است که ضریب پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه و برای تعیین روایی محتوایی از نقطه نظرات استادان راهنما و دیگر متخصصان استفاده گردیده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشجویان در مرحلة «گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها» بیشتر از سایر مراحل با مشکل مواجه بودهاند. «تدوین روششناسی تحقیق» در رتبه دوم مشکلات قرار گرفت. پاسخگویان در مرحله «تدوین، چاپ و انتشاریافتهها» با کمترین مشکل مواجه بودهاند اما در سایر مراحل تدوین پایاننامه، دانشجویان همه دانشکدهها، وضعیت مشابهی داشتهاند. همچنین دانشجویان مقطع دکتری نسبت به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، مشکلات بیشتری در «تازگی موضوع و کمبود پیشینه در آن زمینه» دارند. در مورد سایر مراحل تدوین پیشینه تحقیق، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، وضعیت مشابهی داشته و تفاوت معنیداری بین دو مقطع تحصیلی دیده نشد. در ارتباط با مشکلات مرتبط با تدوین پیشینه تحقیق، تفاوت معنیداری بین دانشجویان دانشکدههای مختلف مشاهده نشد.
بحث و نتیجهگیری: پایاننامه نویسی فرآیندی است که با انتخاب موضوع شروع شده و با انتشاریافتهها خاتمه مییابد و هرکدام از مراحل نیز دارای فعالیتهای متفاوتی است که لازم است تکتک آنها مدنظر قرار گیرد و نسبت به برطرف کردن مشکلات شناسایی شده برنامهریزی خاصی مبذول شد. در پژوهش حاضر، تمامی این مراحل مورد مطالعه قرار گرفته که استادان دروس روش تحقیق و آمار و دانشجویان تحصیلات تکمیلی میتوانند از آن در تدوین خطمشیهای عملیاتی بهره ببرند.
مقاله پژوهشی
میراحمد فاطمی؛ میترا صمیعی؛ رضا ملکی
چکیده
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیطزیست صورت گرفت.
روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس ...
بیشتر
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاههای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر حفظ محیطزیست صورت گرفت.
روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است و با روش پیمایشی- توصیفی و با رویکرد کمی انجام شده است. جامعةّ آماری، ۹۱۰ نفر است که براساس جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه ۲۷۰ نفر شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته و تحلیل دادهها با نرمافزار اس. پی اس. اس انجام شد.
یافتهها: ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در چهار بخش شناخت محیطزیست، انگیزه حفظ محیطزیست، رفتار یا عملکرد محیطزیست، نگرش به حفظ محیطزیست انجام شد و یافتهها نشان داد تأثیر سواد اطلاعاتی سبز بر هر چهار بخش بامیانگین (80/3)، بالاتر از سطح متوسط است و ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در چهار بخش از دیدگاه جامعه پژوهش با مقدار 05/0>p، از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر مهمی دارد.
بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده، از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، سواد اطلاعاتی سبز تأثیر بالایی در حفظ محیطزیست دارد.