کتابخانه عمومی
فائزه السادات طباطبایی امیری؛ سمیه دهقانی سانیج؛ مهدیه سادات فخاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تغییر مأموریت کتابخانههای عمومی از «مؤسسات امانتدهی کتاب» به «مراکز اجتماعی» و ارائۀ خدمات هوشمند شخصیسازیشده به کاربران، با کاربست روشهای دادهکاوی میباشد. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی کاربردهای دادهکاوی در ابعاد مختلف شامل تحلیل خدمات، تحلیل کیفیت، تحلیل مجموعه و تحلیل کاربرد و نیز تعیین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تغییر مأموریت کتابخانههای عمومی از «مؤسسات امانتدهی کتاب» به «مراکز اجتماعی» و ارائۀ خدمات هوشمند شخصیسازیشده به کاربران، با کاربست روشهای دادهکاوی میباشد. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی کاربردهای دادهکاوی در ابعاد مختلف شامل تحلیل خدمات، تحلیل کیفیت، تحلیل مجموعه و تحلیل کاربرد و نیز تعیین توابع و تکنیکهای مختلف دادهکاوی در کتابخانههای عمومی، انجام شده است. روش پژوهش از نوع مرور دامنهای بوده و از گامهای چارچوب روششناختی آرکسی و امالی (2005) پیروی میکند. با استفاده از نرمافزار مدیریت منابع اطلاعاتی اندنوت، 32 مقاله تکراری و 395 مقاله در نتیجه (عدم) تطبیق با هدف یا معیارهای ورود و خروج پژوهش، از تعداد کل 438 مطالعه حذف گردید. یازده مقاله اصلی به زبان انگلیسی و دو مقاله اصلی مرتبط نیز به زبان فارسی نهایی شده و در نهایت 13 مقاله به مطالعه راه یافت. مطابق یافتههای پژوهش، ابزارهای دادهکاوی در کتابخانههای عمومی در حوزههای مدیریت، خدمات مرجع، سازماندهی، ذخیره و بازیابی، اطلاعرسانی، بازاریابی، بودجه و مجموعهسازی قابل بهرهبرداری است. با توجه به نتایج به دست آمده ضرورت دادهکاوی در کتابخانههای عمومی بهعنوان یک ابزار مهم جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت کتابخانه، بهبود فرایندهای مدیریتی و ارتقای عملکرد و ارتقای خدمات کتابخانه مطابق با نیازهای کاربران، بهینهسازی منابع و شناسایی نیازهای کاربران متنوع، شناخته میشود. تحقیق حاضر بهعنوان نقطه شروعی برای محققان آینده برای کاوش عمیقتر در این موضوع عمل میکند تا متناسب با نیازهای خاص خود بتوانند از توابع و تکنیکهای مناسب دادهکاوی جهت اهداف ارزیابی در کتابخانههای عمومی بهره گیرند.
کتابخانه عمومی
علی اکبر خاصه؛ افشین موسوی چلک؛ مریم مجدهادی؛ امید علیپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه برحسب طیف لیکرت انجام شد. جامعه آماری پرسنل شاغل در کتابخانههای عمومی گیلان بودند (195 نفر) که با توجه به فرمول کوکران بین 130 نفر پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس توزیع شد. ابزار مورداستفاده پرسشنامه استاندارد ماچی (۲۰۱۹) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار اس پی اس اس و smart pls استفاده گردید. یافتهها نشان داد که کلیه عوامل راهبرد، ساختار، فرهنگ و خطمشی سازمانی بر عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان تأثیر معنادار دارد و این عوامل تا حد زیادی قابلیت پیشبینی متغیر عملکرد سازمانی را دارا هستند و فرهنگ قویترین متغیر پیشبینی کننده بوده است. مطابق نتایج پژوهش، برای بهبود روند عملکرد کتابخانههای عمومی استان گیلان لازم است مدیران و مسئولین کتابخانهها نگرش بلندمدت داشته و به موارد مختلف سازمانی در راستای ارتقای عملکرد سازمان توجه لازم را داشته باشند. همچنین برنامههای عملیاتی سازمانی را هماهنگ نموده و اقدامات واحدهای مختلف را در یک مسیر سازماندهی نمایند.
کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویتهای مطالعه در مراجعان کتابخانههای عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته اولویتهای مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویتهای مطالعه در مراجعان کتابخانههای عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته اولویتهای مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول مورگان 390 نفر بهعنوان نمونه مورد مطالعه قرارگرفتهاند. روایی پرسشنامه با کسب نظر از استادان و صاحبنظران و میزان پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر843/0 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. 20 و ماتریس آیزنهاور مورد سنجش قرار گرفت.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد، در بعد مطالعه کتب درسی، مطالعه منابع اصلی هر درس مهم وفوری و مطالعه کتابهای کمکی معرفی شده توسط مدرس و جزوات درسی مهم ولی غیر فوری است. در بعد مطالعه کتب عمومی، مطالعه کتب علمی،مهم وفوری و مطالعه کتب مذهبی، مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه مجلات و روزنامهها، مطالعه روزنامههای عمومی مهم وفوری و مطالعه مجلات خانوادگی، عمومی و سرگرمی مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه منابع مربوط به رسانهها، تماشای فیلم سینمایی و سریال و شبکه خانگی در اولویت اول و مهم وفوری بوده و استفاده از آلبوم موسیقی در درجه بعدی اهمیت و بدون فوریت است. در بعد منابع مربوط به تلفن همراه، بررسی پیامهای شخصی از طریق شبکههای اجتماعی، تماس بیپاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه جزء مهمترین اولویتها بوده و بررسی پیامهای جدید روی تلفن همراه در گروهها و کانالهای تلگرام و برنامههای مشابه در درجه بعدی اهمیت بوده است. در بعد منابع مربوط به رایانه و لپتاپ، مطالعه ایمیلهای جدید رسیده در ایمیل شخصی مهمترین اولویت برای مطالعه و مهم و فوری هستند و بررسی اخبار جدید در سایتهای خبری موردعلاقه در رتبه بعدی اهمیت و بدون فوریت میباشند.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد از نظر افراد مورد مطالعه، مطالعه منابع اصلی هر درس، مطالعه کتب علمی، مطالعه روزنامههای عمومی، تماشای فیلم سینمایی و سریال و شبکه خانگی، بررسی پیامهای شخصی از طریق شبکههای اجتماعی، تماس بیپاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه و مطالعه ایمیلهای جدید رسیده در ایمیل شخصی مهمترین اولویت برای مطالعه در ابعاد مورد مطالعه بوده است.
کتابخانه عمومی
ندا سلیمی؛ پریسا سلیمی
چکیده
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ...
بیشتر
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ارتباط درست و مؤثر با اربرانشان نیاز دارند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنهاست.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل در سال 1396 است که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. ابزار پژوهش در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در سه بعد کلامی، شنود و یازخورد است که روایی و پایایی آن در پژوهش رئیسی (1388) تأیید شده است.یافتهها یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای ارتباطی کتابداران در بعد کلامی و بازخورد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، به طوری که مهارتهای کلامی در رتبه اول و مهارتهای بازخوردی در رتبه دوم قرار دارد، ولی نمره بعد شنود کمی پایینتر بوده، به طوری که با کسب رتبه سوم مهارتهای ارتباطی، در سطح متوسط قرار دارد، پس باید، در جهت بهبود و ارتقای آن تا سطح مطلوب اقدامات مؤثر را اتخاذ کرد، که در این مقاله ارائه خواهد شد. همچنین بین هیچ کدام از ابعاد مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشدبحث و نتیجهگیری: در هر رشته آموزشی، سوابق آموزشی و تجربه دلیل بر افزایش مهارتهای ارتباطی کارکنان نیست و این مهارتها که برای پیشرفت و مؤفقیت کاری مورد نیاز است، باید آموزش داده شوند. به طوری که آموزش فنون ارتباطی، چشماندازهای ارتباطی و سبکهای ارتباطی مختلف از عوامل مؤثر در این زمینه هستند. افزون بر این، سبک مدیریتی در یک سازمان، همچون کتابخانه، تاثیر به سزایی در نحوه ارتباط کارکنان آن سازمان دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد.
کتابخانه عمومی
عظیم کشاورز؛ فائزه دلقندی
چکیده
هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی و سنجش میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، با نگاهی جدید به کارکردهای اجتماعی کتابخانههای عمومی بهعنوان مراکز یادگیری مادامالعمر است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی است. سؤالات پرسشنامه براساس طیف پنج گزینهای ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی و سنجش میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، با نگاهی جدید به کارکردهای اجتماعی کتابخانههای عمومی بهعنوان مراکز یادگیری مادامالعمر است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی است. سؤالات پرسشنامه براساس طیف پنج گزینهای لیکرت طراحی شده است. جامعه پژوهش را 32 کتابخانه عمومی، 64 نفر کتابدار و 21529 نفر اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز تشکیل دادهاند و حجم نمونه براساس جدول مورگان شامل 32 کتابخانه، 55 نفر کتابدار و 377 نفر اعضای بالای 18 سال است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و آمارههای استنباطی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از نرمافزار اس. پی. اس. اس نسخه 24 استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که میزان آشنایی و آگاهی از منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران در بین کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز پایینتر از حد متوسط است. همچنین میزان امکانات، منابع و ظرفیتهای کنونی کتابخانههای عمومی در جهت پاسخگوی به نیازهای افراد جامعه در خصوص آموزش حقوق شهروندی از دیدگاه کتابداران و اعضای بالای 18 سال پایینتر از حد متوسط است. از دیدگاه کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانههای عمومی شیراز، نقش کتابخانههای عمومی در ارتقا دادن سطح آگاهی حقوق شهروندی به صورت مادامالعمر در جامعه پایینتر از حد متوسط است. همچنین نقش و جایگاه کتابداران کتابخانههای عمومی از نظر حرفهای در آموزش و تسهیل یادگیریهای مادامالعمر از دیدگاه کتابداران بالاتر از حد متوسط و پایینتر از حد مطلوب و از دیدگاه اعضای کتابخانهها پایینتر از حد متوسط است.بحث و نتیجهگیری: این پژوهش جزو اولین پژوهشهایی است که به صورت اساسی به بررسی میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال در کتابخانههای عمومی پرداخته و نقش کتابخانههای عمومی در یادگیریهای مادامالعمر را بررسی مینماید.
کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده که تعداد آنها 40 نفر است. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی مورد تأیید قرارگرفته و میزان پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 84/0 تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس.پی.اس.اس در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس) صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مهارت کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان در مؤلفه بینش نسبت به فرآیند ارتباط در حد مطلوب و در رابطه با سه مؤلفه ارتباط توأم با قاطعیت، کنترل عاطفی و توانایی دریافت و ارسال پیام در حد متوسط و در رابطه با مؤلفه مهارت گوش دادن در حد ضعیفی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین جنسیت و مؤلفههای بینش ارتباطی و قاطعیت، بین سن افراد و مؤلفههای کنترل عاطفی و قاطعیت، بین تحصیلات و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و کنترل عاطفی و درنهایت بین سابقه خدمت و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و بینش ارتباطی روابط معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که میانگین مهارتهای ارتباطی افراد مورد مطالعه در وضعیت متوسطی قرار دارد و بین ویژگیهای جمعیتشناختی آنها مانند سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت و میزان مهارتهای ارتباطی آنها رابطه وجود دارد.
کتابخانه عمومی
ثنـــــا صفـــری
چکیده
هدف: بررسی سبکهای تفکر کارکنان نهادهای کتابخانههای عمومی ایران در ارتباط با ویژگیهای کارآفرینی بوده است. روششناسی: از نظر هدف کاربردی و از منظر روشهای گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است و حجم نمونه آماری 200 نفر که به روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری دادهها دو پرسشنامة شیوههای تفکر استرنبرگ ...
بیشتر
هدف: بررسی سبکهای تفکر کارکنان نهادهای کتابخانههای عمومی ایران در ارتباط با ویژگیهای کارآفرینی بوده است. روششناسی: از نظر هدف کاربردی و از منظر روشهای گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است و حجم نمونه آماری 200 نفر که به روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار گرداوری دادهها دو پرسشنامة شیوههای تفکر استرنبرگ - واگنر و ویژگیهای کارآفرینی بوده است. جهت بررسی روایی ابزار با توجه به تعداد مؤلفهها و حجم نمونه، علاوهبر تحلیل محتوا، از تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد که بررسی شاخصهای برازش نشان داد که ابزار پژوهش از روایی سازه برخوردار بوده است. یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که شیوه تفکر غالب در میان کارکنان، تفکر بروننگر است. همچنین تمام سبکهای تفکر جز سبک درونگرا ارتباط مثبتی با ویژگیهای کارآفرینی کارکنان داشتهاند. بحث و نتیجهگیری: نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان سبکهای تفکر، 6/31 درصد تغییرات مؤلفه خلاقیت توسط سبکهای تفکر آزاداندیش، قضایی و قانونی تبیین میشود. همچنین 6/24 درصد تغییرات مؤلفه کنترل درونی توسط سبکهای تفکر قضایی و برونگرا، 38% تغییرات مؤلفه توفیقطلبی توسط سبک تفکر آزاداندیش و قضایی، 6/18% تغییرات مؤلفه استقلالطلبی به سبک تفکر درونگرا پیشبینی میشود و 2/21% از تغییرات مؤلفه تحمل ابهام در سطح 99 صدم معنیدار بوده و ضریب محاسبه بتا 460% بوده است.
کتابخانه عمومی
محسن مرادی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ افشین موسوی چلک؛ اعظم آقایی
چکیده
هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونهگیری تصادفی–طبقهای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونهگیری تصادفی–طبقهای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانههای عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و 440 عضو (179 مرد، 261 زن) از 22 کتابخانههای عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور است که یک کتابخانه نهاد و یک کتابخانه شهرداری در هر منطقه شهری انتخاب شده است و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده گردیده است، همچنین برای تجزیه اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نیز آزمون تیاستیودنت استفاده شده است. یافتهها: در شاخص "منابع غیرکتابی"، کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران( با میانگین 0.5614) وضعیت بهتری نسبت به کتابخانههای عمومی نهاد( با میانگین 0.5106) در شهر تهران دارند. در شاخص "موضوعات دهگانه دیوئی" وضعیت کتابخانههای نهاد( با میانگین 2.8) نسبت به کتابخانههای عمومی سازمان( با میانگین 2.72)، بهتر است. در دو شاخص "کتابهای کمک آموزشی" و "در دسترس بودن منابع" نتیجه اختلاف معناداری بین کتابخانههای شهرداری و نهاد وجود ندارد.نتیجه گیری: با مقایسه وضع موجود کتابخانههای عمومی در ایران به نظر می رسد که تعداد ساختمان ، تجهیزات، کیفیت منابع و از همه مهمتر، خدمات آنها با آنچه مورد نیاز یک جامعه پویا و درحال رشد است فاصله بسیار دارد.
کتابخانه عمومی
زهرا خواجه علی جهانتیغی؛ معصومه عبدالهی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس و تأثیر تعدادی از متغیرهای جمعیتشناختی بر آن است.روش شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام مشتمل بر 34 سؤال و 5 زیرمقیاس است. جامعۀ آماری مورد بررسی کل کتابداران کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس و تأثیر تعدادی از متغیرهای جمعیتشناختی بر آن است.روش شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام مشتمل بر 34 سؤال و 5 زیرمقیاس است. جامعۀ آماری مورد بررسی کل کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس(350نفر) میباشد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای t-test، F-test و آمار توصیفی استفاده شد.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، وضعیت کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس از نظر مهارتهای ارتباطی کمی بالاتر از متوسط است. بنابراین، از نظر مهارتهای توانایی دریافت با درک پیامهای کلامی و غیرکلامی، مدیریت عواطف و هیجانات، مهارت گوش دادن، بینش نسبت به فرایند ارتباط و قاطعیت در سطح نسبتأ خوبی هستند. در بررسی تأثیر سابقۀ کار، جنسیت، رشته تحصیلی و مقاطع تحصیلی مختلف، نتایج نشان داد بین مهارتهای ارتباطی کتابداران با سوابق کاری مختلف، زن و مرد بودن، رشته علم اطلاعات و دانششناسی و غیر از آن و مقطع تحصیلی تفاوتی وجود ندارد.نتیجه گیری : با توجه به اهمیت برقراری ارتباط کتابداران با مراجعین برای تعامل مؤثر، نتایج این تحقیق میتواند در توجه بیشتر به ارتباطات بین فردی و کسب مهارتهای لازم در این زمینه، برای رساندن کتابخانههای عمومی به اهداف مفید باشد.
کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان بوده است که درمجموع 40 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روایی پرسشنامه برابر 0.903 و میزان پایایی آن با الفای کرونباخ برابر0.845 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس پی اس اس، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (استفاده از ازمون همبستگی پیرسون جهت تعیین میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته) صورت گرفته است. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان از وضعیت مهارتهای ارتباطی متوسطی برخوردار هستند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی با ویژگیهای جمعیتشناختی کتابداران، تنها بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت با رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین در مقایسه خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی؛ بین همه مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و همچنین بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیت رابطه تأیید میشود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر این است که وضعیت مهارتهای ارتباطی نمونه مورد بررسی در حد متوسط است. نتایج نشان میدهد، از بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی، بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی، بین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیتزدایی رابطه معنیداری وجود دارد.
کتابخانه عمومی
هاجر زارعی؛ رویا سامع سیاهکلرودی
چکیده
هدف: هدف اصلی این تحقیق، ارائه شاخصهایی برای ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی کشور است. روششناسی تحقیق: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با 6 معیار عملکردی (معیارهای شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری و معیارهای اخلاقی) است. روایی محتوایی پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این تحقیق، ارائه شاخصهایی برای ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی کشور است. روششناسی تحقیق: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با 6 معیار عملکردی (معیارهای شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری و معیارهای اخلاقی) است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط استادان و نخبگان تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 به دست آمده است. جامعة آماری تحقیق کتابداران کتابخانههای عمومی درجه 1 تا 3 کشور، شامل 248 کتابدار هستند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد بالاترین میانگین مربوط معیارهای شغلی با میانگین 00/4 است. سپس تعهد حرفهای با میانگین 99/3، همچنین شاخص انعطافپذیری با میانگین 96/3، میانگین شاخص روابط انسانی 89/3، توسعة حرفهای 86/3، معیارهای اخلاقی و فوقبرنامه 79/3 است. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشاندهندة آن است که معیارهای عملکرد شش گانة شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری و معیارهای اخلاقی مورد توجه کتابداران است و میتوان از آنها در ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی استفاده کرد.
کتابخانه عمومی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود 50 هزار نفر است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 43/7 از پاسخگویان عقیده دارند که تشویق والدین مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان است. عامل دوم «آموزش روش صحیح مطالعه» 37/7 و سومین عامل «وجود منابع مناسب موردنیاز در کتابخانه» با 35/7 عوامل بازدارنده نیز شامل استفاده از شبکههای اجتماعی با 47/11و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 32/11 بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که خوشبختانه در بین تمام اقشار با هر نوع درآمدی، اهمیت مطالعه موردقبول است. از طرفی توجه به چگونگی مطالعه و منابع در کتابخانهها، نشان میدهد که افراد نسبت به پژوهشهای مهر و مومهای قبل به نقش کتابخانهها توجه بیشتری میکنند.
کتابخانه عمومی
زینب غیوری؛ رویا برادر
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 41-52
چکیده
هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدفگذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدفگذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و بهکارگیری دانش میباشد، در نهاد کتابخانههای عمومی کشور میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش کارکنان ستادی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 38 سؤالی (19 سؤال پرسشنامة مربوط به سایبرنتیک و 19 سؤال مربوط به پرسشنامة مدیریت دانش) گردآوری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و پیرسون استفاده شد. همچنین بهمنظور بررسی تأثیر متغیر سایبرنتیک بر مدیریت دانش، یک مدل مفهومی ارائه شد. برای بررسی تأثیر ابعاد و رابطة بین متغیرها از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شده است. یافتهها: ابعاد سایبرنتیک و مدیریت دانش (به غیر از دو مورد در ابعاد تنوع و محدودیت و بعد ضرورت تنوع و قاعده تصمیم) در نهاد کتابخانههای عمومی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. همچنین یافتهها نشان داد بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک رابطة معنیدار و مثبتی وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نهاد کتابخانههای عمومی کشور میتواند از یافتههای پژوهش در راستای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش با رعایت ابعاد سایبرنتیک استفاده نماید.
مدیریت دانش
رضا جاویدنیا؛ میرتوحید کمالی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 11-26
چکیده
هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد. روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین ...
بیشتر
هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد. روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین اساتید و دانشجویان دانشگاه توزیع شد. پرسشنامه های مذکور بگونه ای طراحی شده اند که با ترکیب دانش تعالی سازمانی با مدیریت دانش، سازمان را در 9معیار مدل EFQM ارزیابی میکنند. روایی پرسشنامه اساتید و دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ( بترتیب0.94 و 0.859) مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار SPSS24 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس و T تک نمونه استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان میدهد در بین معیارهای توانمندساز مدیریت دانش بغیر از معیار رهبری وضعیت دانشگاه مطلوب نمیباشد. همچنین بررسی معیارهای مربوط به بعد نتایج نشان نیز میدهد در ابعاد نتایج جامعه، نتایج مشتری، نتایج کارکنان و نتایج کلیدی عملکرد نیز وضعیت دانشگاه مطلوب نیست. همچنین نتایج آنالیز واریانس نشان میدهد مطلوبیت معیارهای مختلف در دانشکدههای مختلف تقریبا مشابه هم میباشند.بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان میدهد ایجاد دسترسی مناسب برای استفاده کنندگان از دانش، استفاده از فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از فعالیتهای مدیریت دانش در کنار حصول اطمینان از اعتبار و امنیت اطلاعات میتواند موجب ارتقاء وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه باشد.
کتابخانه عمومی
حمید قاضی زاده؛ روشنک ایلانلو
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 91-98
چکیده
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخانوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه انجام گرفته است. ژوهش روش تحقیق: نوع پژوهش در این تحقیق کاربردی و روش آن پیمایشی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد طی دو بخش (سوالات تخصصی فعالیتهای ترویج کتابخوانی و سوالات استاندارد ...
بیشتر
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخانوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه انجام گرفته است. ژوهش روش تحقیق: نوع پژوهش در این تحقیق کاربردی و روش آن پیمایشی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد طی دو بخش (سوالات تخصصی فعالیتهای ترویج کتابخوانی و سوالات استاندارد انگیزهی مطالعه MRQ استفاده شده است. جامعهی تحقیق 400 نفر از نوجوانان20 کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهر تهران است که در این مراکز عضوبودند. یافته ها: یافته های حاصل ازاین پژوهش حاکی از آن است که از میان 11 فعالیت ترویج کتابخوانی، فعالیت معرفی کتاب با کسب رتبهی 55/4بیشترین تاثیر را در علاقمندی اعضای نوجوان به مطالعه وفعالیت کارگاه داستان با کسب رتبه 75/2 کمترین نقش را در علاقمندی اعضای نوجوان به کتابخوانی ایفا کردند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه برنامه های موجود در زمینه فعالیتهای ترویج کتابخوانی به اعضای نوجوان کمرنگ است، لذا داشتن شیوه های نوین وکاربرد ماهرانه فنون کتابخوانی توسط مربیان وکارشناسان محترم می تواندگام موثری در نهادینه نمودن علاقه به مطالعه درکودکان ونوجوانان داشته باشد.
کتابخانه عمومی
زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری؛ کلثوم بهنیایی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 97-106
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی منابع اطلاعاتی و ابزارها و فناوریهای موردنیاز گروههای خاص و خدمات ویژه به آنها در کتابخانههای وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته با ضریب پایایی 920/0 میباشد. جامعة آماری 272 نفر از کتابداران ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی منابع اطلاعاتی و ابزارها و فناوریهای موردنیاز گروههای خاص و خدمات ویژه به آنها در کتابخانههای وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته با ضریب پایایی 920/0 میباشد. جامعة آماری 272 نفر از کتابداران 82 کتابخانه میباشد. حجم نمونه طبق جدول مورگان 160 نفر محاسبه شد که برای اطمینان از برگشت تمام پرسشنامهها بین 170 نفر توزیع شد. یافتهها: اجرای آزمون اسپیرمن نشان داد ضریب همبستگی بهدست آمده بین ارائه خدمات ویژه در کتابخانه و منابع اطلاعاتی و ابزارها و فناوری برای ارائه خدمات به نوسوادان برابر با 494/0، معلولان برابر با 869/0، سالمندان برابر با 737/0، کودکان برابر با 839/0 و نوجوانان برابر با 802/0 میباشد، به عبارتی ارائه خدمات به نوسوادان در سطح پایینتری به دیگر خدمات قرار دارد. نتیجهگیری: بین منابع اطلاعاتی و ابزارهای فناوری و ارائه خدمات ویژه در کتابخانههای ع/مومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رابطة مثبتی در سطح 05/ 0 وجود دارد، به این معی که هرچقدر میزان منابع اطلاعاتی و ابزارهای فناوری در کتابخانه بالاتر باشد، ارائه خدمات نیز افزایش مییابد.
کتابخانه عمومی
سعید غفاری
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 107-126
چکیده
هدف: ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین فرایندهای راهبردی است که میزان تحقق اهداف و برنامههای هر سازمان را مشخص کرده و یکی از روشهای مؤثر که میتوان بوسیله آن به ارزیابی عملکرد پرداخت ماتریس SWOT میباشد. روش شناسی: تحقیق حاضر کاربردی نوع مطالعه پیمایشی – توصیفی بوده و جامعه آماری شامل 272 نفر ازکاربران، مدیران کتابخانهها و کتابداران ...
بیشتر
هدف: ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین فرایندهای راهبردی است که میزان تحقق اهداف و برنامههای هر سازمان را مشخص کرده و یکی از روشهای مؤثر که میتوان بوسیله آن به ارزیابی عملکرد پرداخت ماتریس SWOT میباشد. روش شناسی: تحقیق حاضر کاربردی نوع مطالعه پیمایشی – توصیفی بوده و جامعه آماری شامل 272 نفر ازکاربران، مدیران کتابخانهها و کتابداران کتابخانههای دانشگاه پیام نور استان قم میباشد و در پژوهش حاضر، از 3 پرسشنامه مربوط به کاربران، مدیران و کتابداران استفاده شده است. یافتهها: از آمار توصیفی در توصیف هریک از متغیرهای بکار رفته در پژوهش و عملکرد کتابخانهها از دیدگاه کتابداران و مدیران و همچنین میزان استفاده از فناوری اطلاعات استفاده شد و درنهایت به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید کتابخانهها از ماتریس استراتژی SWOT استفاده و جدول ارزیابی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بحث و نتیجهگیری: از نظر مدیران میزان عملکرد کتابخانههای این دانشگاه تاحد زیادی (57 درصد) میباشد. کاربران کتابخانههای دانشگاه تا حد زیادی (59 درصد) از خدمات ارائه شده رضایت دارند اما بهطور کلی کاربران از عملکرد کتابخانهها به میزان کمتری (45 درصد) رضایت دارند. مهم ترین دلیل عدم رضایت کابران از کتابخانههای دانشگاه پیام نور واحد قم از عدم پاسخگویی مناسب کتابداران میباشد. نتایج حاصل از بررسی میزان استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه پیام نور قم، نشان داد میزان استفاده ازفناوریهای اطلاعاتی دراین کتابخانهها تا حد زیادی (68 درصد) میباشد.
کتابخانه عمومی
سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-57
چکیده
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه ...
بیشتر
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی، تسلط بر کار با نرمافزارهای کتابخانهای، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، توانایی انجام پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، و توانایی آموزش استفادهکنندگان از جمله این مهارتهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات عصر دگردیسی اطلاعات در کتابخانههای عمومی و نقش کتابداران است. روششناسی: روش این پژوهش مروری میباشد. یافته ها: کتابداران باید قبل از ورود به بازار کار این مهارتها را کسب کرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطهای خود را میان منابع اطلاعاتی و کاربران ایفا کنند. این وظیفه بر عهده سیستم آموزشی از طریق برنامههای درسی مناسب دانشگاه است تا کتابداران و اطلاعرسانان را برای ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد. بحث و نتیجهگیری: گرچه تربیت کتابداران جدیدی که با فناوری نوین اطلاعاتی آشنا و به عنوان متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی تربیت شده باشند، بسیار ضروری و مورد نیاز است، اما باید زیرساختهای اطلاعاتی کشور، ارزشی که جامعه برای اطلاعات قائل است، نگرش و طرز برخورد برنامهریزان، سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان، درجه رشد فناوری کشور، تغییرات فناورانهای که در شرف وقوع است و درخواستهایی را که از سوی گروههای مختلف استفادهکنندگان نظامهای اطلاعاتی انجام میگیرد، مورد توجه قرار داد.
کتابخانه عمومی
زهرا اباذری؛ زهرا خواجه علی جهانتیغی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-68
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. یافتهها: ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که وضعیت کتابداران از نظر خرده مقیاس تحلیل رفتگی عاطفی در سطح پایین قرار دارد. درخصوص خرده مقیاس مسخ شخصیتی، و همچنین در زمینهی فقدان موفقیت فردی نیز در سطح متوسط قرار دارند. بین فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در کتابداران رابطه معکوس معنیداری وجود دارد. سن و سابقه کار بر فرسودگی و رضایت کتابداران تأثیرگذار بوده و جنسیت در این عوامل مؤثر نمیباشد. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد کتابداران در اولین مؤلفه فرسودگی شغلی در سطح بالایی از فرسودگی هستند و در مراحل دوم و سوم در سطح متوسط میباشند
کتابخانه عمومی
سالومه خشوعی؛ زهره میرحسینی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 77-86
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام گرفت. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد لایب کوآل بود. جامعه آماری شامل 46209 نفر اعضای کتابخانهها بودکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و براساس جدول مورگان، تعداد 381 ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام گرفت. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد لایب کوآل بود. جامعه آماری شامل 46209 نفر اعضای کتابخانهها بودکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و براساس جدول مورگان، تعداد 381 نفرتعیین شد. برای اطمینان از پوشش پاسخدهندگان، 420 پرسشنامه توزیع و 411 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای آزمون فرضیهها از آزمون t، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفه تأثیرگذاری خدمات با میانگین 75/ 5 نسبت به سایر مؤلفههاکیفیت بالاتری داشت. مؤلفه کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا با میانگین 75/4 بیان کننده عدم رضایت کاربران و مؤلفه کنترل اطلاعات، با میانگین 22/5 حداقل انتظارات کاربران را برآورده نمود. بحث و نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای پژوهش، خدمات کتابخانهها بررسی شد و پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت خدمات ارائه گردید. نتایج و پیشنهادها میتواند مسئولان نهاد کتابخانههای عمومی کشور را از نقاط ضعف و قوت سطح ارائه خدمات کتابخانهها و میزان انتظارات مراجعان مطلع ساخته و در ارتقاء سطح کیفیت خدمات کتابخانهها یاری رساند
کتابخانه عمومی
ثریا ضیائی؛ نازنین زمانی بهابادی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 87-96
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و رفتار دانشجویان در رابطه با سرقت علمی انجام شد. روش شناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مشهد بود که 332 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافتهها: ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و رفتار دانشجویان در رابطه با سرقت علمی انجام شد. روش شناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مشهد بود که 332 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین نگرش و میزان سرقت علمی دانشجویان رابطه معنیداری وجود دارد. اما بین میزان سرقت علمی دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که سرقت علمی در محیط دانشگاهی شایع شده است، به همین دلیل میبایست به دانشجویان در این رابطه آموزشهای لازم داده شود تا به دلیل عدم آشنایی با اصول نگارش علمی، مرتکب سرقت علمی نشوند. راهکار دیگر، در جهت جلوگیری از سرقت علمی، تصویب مقررات و آئین نامههای انضباطی در دانشگاه و اطلاع آن به دانشجویان، جهت توجه به آن میباشد..