با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
کتابخانه عمومی
واکاوی کاربردهای داده‌کاوی در کتابخانه‌های عمومی: مطالعه مروری دامنه‌ای

فائزه السادات طباطبایی امیری؛ سمیه دهقانی سانیج؛ مهدیه سادات فخاری

دوره 9، شماره4 (پیاپی 36) ، بهمن 1401، ، صفحه 19-30

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.69459.1579

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تغییر مأموریت کتابخانه‌های عمومی از «مؤسسات امانت‌دهی کتاب» به «مراکز اجتماعی» و ارائۀ خدمات هوشمند شخصی‌سازی‌شده به کاربران، با کاربست روش‌های داده‌کاوی می‌باشد. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی کاربردهای داده‌کاوی در ابعاد مختلف شامل تحلیل خدمات، تحلیل کیفیت، تحلیل مجموعه و تحلیل کاربرد و نیز تعیین ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد سازمانی، مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان گیلان

علی اکبر خاصه؛ افشین موسوی چلک؛ مریم مجدهادی؛ امید علی‌پور

دوره 9، شماره4 (پیاپی 36) ، بهمن 1401

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.69343.1576

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز به‌عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمان‌های مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
مدیریت زمان و تصمیم‌گیری برای مطالعه در مراجعان کتابخانه‌های عمومی بر اساس ماتریس آیزنهاور

حجت خدمتی نژاد؛ سعید اسدی

دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، فروردین 1400، ، صفحه 63-72

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.61568.1491

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویت‌های مطالعه در مراجعان کتابخانه‌های عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روش‌شناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته اولویت‌های مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانه‌‌های عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
نگاهی بر مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردبیل و راهکارهایی برای بهبود

ندا سلیمی؛ پریسا سلیمی

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، دی 1399، ، صفحه 11-22

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.59928.1475

چکیده
  هدف پژوهش: کتابداران کتابخانه‌های عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانه‌های عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آن‌هاست، کتابداران این کتابخانه‌ها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی و نقش آن در یادگیری مادام‌‌العمر با توجه به دیدگاه کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی شیراز

عظیم کشاورز؛ فائزه دلقندی

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، دی 1399، ، صفحه 49-60

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.58833.1466

چکیده
  هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی و سنجش میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانه‌های عمومی شیراز، با نگاهی جدید به کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان مراکز یادگیری مادام‌العمر است.روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی است. سؤالات پرسشنامه براساس طیف پنج گزینه‌ای ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان و ارتباط آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی

حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، خرداد 1399، ، صفحه 21-32

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.56960.1446

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفه‌های مهارت‌های ارتباطی و ارتباط آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان است. روش‌شناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد مهارت‌های ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
شناسایی نقش سبک‌های تفکر کارکنان نهادهای کتابخانه‌های عمومی ایران در ارتباط با ویژگی‌های کارآفرینی

ثنـــــا صفـــری

دوره 6، شماره 4 (پیاپی 24) ، اسفند 1398، ، صفحه 81-90

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.56734.1444

چکیده
  هدف: بررسی سبک‌های تفکر کارکنان نهادهای کتابخانه‌های عمومی ایران در ارتباط با ویژگی‌های کارآفرینی بوده است. روش‌شناسی: از نظر هدف کاربردی و از منظر روش‌های گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است و حجم نمونه آماری 200 نفر که به روش سرشماری کامل انتخاب شده‌اند. ابزار گرداوری داده‌ها دو پرسشنامة شیوه‌های تفکر استرنبرگ ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
همخوانی منابع کتابخانه‌های عمومی با نیاز کاربران: مطالعه تطبیقی کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران

محسن مرادی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ افشین موسوی چلک؛ اعظم آقایی

دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، مهر 1398، ، صفحه 33-44

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.50624.1411

چکیده
  هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونه‌گیری تصادفی–طبقه‌ای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانه‌های ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس و تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی بر آن

زهرا خواجه علی جهانتیغی؛ معصومه عبدالهی

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، خرداد 1398، ، صفحه 47-56

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.50267.1409

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‏های عمومی استان فارس و تأثیر تعدادی از متغیرهای جمعیت‌شناختی بر آن است.روش شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی کوئین دام مشتمل بر 34 سؤال و 5 زیرمقیاس است. جامعۀ آماری مورد بررسی کل کتابداران کتابخانه‌های عمومی ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی رابطه فرسودگی‌شغلی با مهارت‌های‌ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان

حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، خرداد 1398، ، صفحه 57-67

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.50479.1410

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارت‌های ارتباطی  کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روش‌شناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری داده‌ها، دو پرسشنامه استاندارد مهارت‌های ارتباطی کوئین ­دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
شاخص های عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی کشور

هاجر زارعی؛ رویا سامع سیاهکلرودی

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 63-72

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.48282.1399

چکیده
  هدف: هدف اصلی این تحقیق، ارائه شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور است. روش‌شناسی تحقیق: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته با 6 معیار عملکردی (معیارهای شغلی، توسعة‌ حرفه‌ای، تعهد حرفه‌ای، روابط انسانی، انعطاف‌پذیری و معیارهای اخلاقی) است. روایی محتوایی پرسشنامه ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
مطالعه عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه آزاد در میان مراجعان کتابخانه های عمومی شهر مشهد

ثریا ضیایی

دوره 5، شماره 3 ، آبان 1397، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.31151.1259

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد انجام شد. روش‌شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد که تعداد کل آن‌ها حدود ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی وضعیت و رابطۀ بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

زینب غیوری؛ رویا برادر

دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 41-52

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدف‌گذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه با استفاده از رویکرد EFQM

رضا جاویدنیا؛ میرتوحید کمالی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 11-26

چکیده
  هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد. روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه

حمید قاضی زاده؛ روشنک ایلانلو

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 91-98

چکیده
  هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخانوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه انجام گرفته است. ژوهش روش تحقیق: نوع پژوهش در این تحقیق کاربردی و روش آن پیمایشی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد طی دو بخش (سوالات تخصصی فعالیتهای ترویج کتابخوانی و سوالات استاندارد ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی خدمات ویژه در کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری؛ کلثوم بهنیایی

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 97-106

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی منابع اطلاعاتی و ابزارها و فناوری‌های موردنیاز گروه‌های خاص و خدمات ویژه به آنها در کتابخانه‌های وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انجام شده است. روش‌شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته با ضریب پایایی 920/0 می‌باشد. جامعة آماری 272 نفر از کتابداران ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های دانشگاه پیام نور واحد قم براساس مدل SWOT

سعید غفاری

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 107-126

چکیده
  هدف: ارزیابی عملکرد یکی از مهم‌ترین فرایندهای راهبردی است که میزان تحقق اهداف و برنامه‌های هر سازمان را مشخص کرده و یکی از روش‌های مؤثر که می‌توان بوسیله آن به ارزیابی عملکرد پرداخت ماتریس SWOT می‌باشد. روش شناسی: تحقیق حاضر کاربردی نوع مطالعه پیمایشی – توصیفی بوده و جامعه آماری شامل 272 نفر ازکاربران، مدیران کتابخانه‌ها و کتابداران ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
دگردیسی اطلاعات در کتابخانه‌های عمومی و نقش کتابداران

سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-57

چکیده
  هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارت­های ویژه­ای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرم­افزار­ها و سخت­افزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظام­های شبکه­های اطلاعاتی، توانایی جست­وجو در شبکه ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آن با رضایت در کتابداران کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان

زهرا اباذری؛ زهرا خواجه علی جهانتیغی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-68

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روش‌شناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌‌نامه است. یافته­ها: ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
تحلیل شکاف خدمات در کتابخانه‌های عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران در سال 1394

سالومه خشوعی؛ زهره میرحسینی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 77-86

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران انجام گرفت. روش‌شناسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد لایب کوآل بود. جامعه آماری شامل 46209 نفر اعضای کتابخانه‌ها بودکه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی و براساس جدول مورگان، تعداد 381 ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
سرقت علمی ازدیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نورمشهد

ثریا ضیائی؛ نازنین زمانی بهابادی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 87-96

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و رفتار دانشجویان در رابطه با سرقت علمی انجام شد. روش شناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مشهد بود که 332 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته‌ها: ...  بیشتر