معماری اطلاعات
مهدی کریمی؛ افشین موسوی چلک
چکیده
وبگاه کتابخانهها بهعنوان دروازهای علمی برای برقراری ارتباط با پژوهشگران و اهل مطالعه عمل میکند و زمانی این وبگاهها میتواند پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی آنها باشد که دارای معماری اطلاعات مطلوب باشد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی وبگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی براساس شاخصهای معماری اطلاعات است. روش انجام پژوهش کاربردی و ...
بیشتر
وبگاه کتابخانهها بهعنوان دروازهای علمی برای برقراری ارتباط با پژوهشگران و اهل مطالعه عمل میکند و زمانی این وبگاهها میتواند پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی آنها باشد که دارای معماری اطلاعات مطلوب باشد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی وبگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی براساس شاخصهای معماری اطلاعات است. روش انجام پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی است و از سیاهه وارسی جهت تحلیل سیستم سازماندهی، سیستم برچسبزنی، سیستم پیمایش و سیستم جستجو وبگاه با توجه به لایههای سهگانه معماری اطلاعات (محتوا، کاربر و بافت) استفاده گردید. نتایج حاصل از سیاهه وارسی نشان داد که وبگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی امتیاز 23 از 37 در قسمت سازماندهی، امتیاز 44 از 57 در برچسبزنی، امتیاز 55 از 78 در پیمایش و امتیاز 26 از 46 در جستجو کسب کرده است؛ برای افزایش میزان رضایت کاربران و کارایی وبگاهها نیاز به پیادهسازی کامل اصول معماری اطلاعات در طراحی آنها است؛ این پژوهش میتواند با شناسایی نقاط ضعف و قوت وبگاه، منبعی مناسب برای برنامهریزی در خصوص بهینهسازی معماری وبگاه باشد. این تحقیق تلاش دارد تا با ارائه ارزیابی نظاممند وبگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به بیان نکات ضعف و قوت این وبگاه و میزان کارایی آن بپردازد. براساس یافتههای پژوهش وبگاه در مؤلفه سیستمهای سازماندهی، برچسبزنی و پیمایش به ترتیب با کسب 62%، 77% و 70% امتیاز در وضعیت خوب قرارگرفته است؛ ضعفهای طرح سازماندهی بیشتر از نوع ساختار سازماندهی بود. نداشتن طرحهای جغرافیایی، مخاطب محور و بر مبنای چارت سازمانی و عدم پشتیبانی از ردهبندی اجتماعی از مهمترین ضعفهای سیستم سازماندهی وبگاه است. عدم استفاده از برچسبهای ترتیبی از مهمترین ضعف سیستم برچسبزنی بود؛ عدم پیادهسازی سیستم پیمایش محلی و نقشه سایت از ضعفهای سیستم پیمایش است. سیستم جستجو با کسب 56% امتیاز در وضعیت متوسط قرارگرفته و عدم قابلیت های اصلاح اشتباههای نوشتاری در پرسمان ورودی، حذف کلمات توقف، یافتن کلمات با تلفظ مشابه با پرسمان ورودی، یافتن کلمات با ریشه مشابه با پرسمان ورودی، رتبهبندی نتایج جستجو، شناسایی نتایج براساس مرتبط بودن رتبهبندی برخی از ضعفهای سیستم جستجو است.
کیفیت خدمات
علی اکبر خاصه؛ افشین موسوی چلک؛ مریم مجدهادی؛ امید علیپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه برحسب طیف لیکرت انجام شد. جامعه آماری پرسنل شاغل در کتابخانههای عمومی گیلان بودند (195 نفر) که با توجه به فرمول کوکران بین 130 نفر پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس توزیع شد. ابزار مورداستفاده پرسشنامه استاندارد ماچی (۲۰۱۹) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار اس پی اس اس و smart pls استفاده گردید. یافتهها نشان داد که کلیه عوامل راهبرد، ساختار، فرهنگ و خطمشی سازمانی بر عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان تأثیر معنادار دارد و این عوامل تا حد زیادی قابلیت پیشبینی متغیر عملکرد سازمانی را دارا هستند و فرهنگ قویترین متغیر پیشبینی کننده بوده است. مطابق نتایج پژوهش، برای بهبود روند عملکرد کتابخانههای عمومی استان گیلان لازم است مدیران و مسئولین کتابخانهها نگرش بلندمدت داشته و به موارد مختلف سازمانی در راستای ارتقای عملکرد سازمان توجه لازم را داشته باشند. همچنین برنامههای عملیاتی سازمانی را هماهنگ نموده و اقدامات واحدهای مختلف را در یک مسیر سازماندهی نمایند.
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
محسن مرادی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ افشین موسوی چلک؛ اعظم آقایی
چکیده
هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونهگیری تصادفی–طبقهای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونهگیری تصادفی–طبقهای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانههای عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و 440 عضو (179 مرد، 261 زن) از 22 کتابخانههای عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور است که یک کتابخانه نهاد و یک کتابخانه شهرداری در هر منطقه شهری انتخاب شده است و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده گردیده است، همچنین برای تجزیه اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نیز آزمون تیاستیودنت استفاده شده است. یافتهها: در شاخص "منابع غیرکتابی"، کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران( با میانگین 0.5614) وضعیت بهتری نسبت به کتابخانههای عمومی نهاد( با میانگین 0.5106) در شهر تهران دارند. در شاخص "موضوعات دهگانه دیوئی" وضعیت کتابخانههای نهاد( با میانگین 2.8) نسبت به کتابخانههای عمومی سازمان( با میانگین 2.72)، بهتر است. در دو شاخص "کتابهای کمک آموزشی" و "در دسترس بودن منابع" نتیجه اختلاف معناداری بین کتابخانههای شهرداری و نهاد وجود ندارد.نتیجه گیری: با مقایسه وضع موجود کتابخانههای عمومی در ایران به نظر می رسد که تعداد ساختمان ، تجهیزات، کیفیت منابع و از همه مهمتر، خدمات آنها با آنچه مورد نیاز یک جامعه پویا و درحال رشد است فاصله بسیار دارد.