کیفیت خدمات
علی اکبر خاصه؛ افشین موسوی چلک؛ مریم مجدهادی؛ امید علیپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه برحسب طیف لیکرت انجام شد. جامعه آماری پرسنل شاغل در کتابخانههای عمومی گیلان بودند (195 نفر) که با توجه به فرمول کوکران بین 130 نفر پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس توزیع شد. ابزار مورداستفاده پرسشنامه استاندارد ماچی (۲۰۱۹) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار اس پی اس اس و smart pls استفاده گردید. یافتهها نشان داد که کلیه عوامل راهبرد، ساختار، فرهنگ و خطمشی سازمانی بر عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان تأثیر معنادار دارد و این عوامل تا حد زیادی قابلیت پیشبینی متغیر عملکرد سازمانی را دارا هستند و فرهنگ قویترین متغیر پیشبینی کننده بوده است. مطابق نتایج پژوهش، برای بهبود روند عملکرد کتابخانههای عمومی استان گیلان لازم است مدیران و مسئولین کتابخانهها نگرش بلندمدت داشته و به موارد مختلف سازمانی در راستای ارتقای عملکرد سازمان توجه لازم را داشته باشند. همچنین برنامههای عملیاتی سازمانی را هماهنگ نموده و اقدامات واحدهای مختلف را در یک مسیر سازماندهی نمایند.
مدیریت دانش دیجیتالی
مریم سلامی؛ امید علی پور؛ جمال حقیرالسادات
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 85-96
چکیده
هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شدهاند. روششناسی: مقالات با جستجوی نظاممند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله بهعنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافتهها و پیشنهاد برای پژوهشهای ...
بیشتر
هدف: هدف این مطالعه تحلیل پژوهشهای بینالمللی مدیریت دانش در کتابخانهها است که از سال 1995 تا پایان می 2018 منتشر شدهاند. روششناسی: مقالات با جستجوی نظاممند (تحلیل محتوا) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام گرفته و 54 مقاله بهعنوان جامعة نهایی این پژوهش انتخاب شدند. سپس هدف، جوامع، روش و ابزار، یافتهها و پیشنهاد برای پژوهشهای بیشتر مقالات بررسی شد. یافتهها: هدف بیشتر مقالات بررسی دیدگاه کتابداران دربارة مدیریت دانش است (%92/25). بیشتر پژوهشهای مدیریت دانش بر روی کتابداران انجام شده است (%17/74). از مجموع پژوهشهای صورت گرفته، 37 پژوهش (%51/68) به روش کمی و فقط 9 پژوهش (%66/16) به روش ترکیبی (کمی و کیفی) صورت گرفتهاند. از میان ابزارهای بکار گرفته شده، پرسشنامة بسته پاسخ با 28 مورد در رتبة اول قرار دارد (%85/51). ارتباط مثبت بین مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری و تأثیر فرهنگ و ابعاد سازمانی بر مدیریت دانش دارای بیشترین فراوانی در بخش یافتههای مقالات بودند. بیشتر پیشنهادها نیز مربوط به لزوم برنامههای آموزشی مدون برای کتابداران و دانشجویان کتابداری در مدیریت دانش و انجام مطالعات بینالمللی بهمنظور کشف تفاوتهای مدیریت دانش در محیطهای مختلف است. نتایج حاکی از بهروز بودن، تنوع و گستردگی مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش است. بحث و نتیجهگیری: تنوع در جامعه، روش و ابزار پژوهش کمتر مشاهده میشود. بیشتر پژوهشها مبتنیبر جامعه کتابداران و با روش کمی و ابزار پرسشنامه انجام شده است. پیشنهاد میشود مقالات ملزم به ارائه یک یا چند پیشنهاد برای پژوهشهای بعدی باشند.