مدیریت اطلاعات
هومن سلیمانی؛ غلامرضا حیدری؛ فرزانه قنادی نژاد
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 63-74
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ پژوهش شامل کلیة اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ پژوهش شامل کلیة اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین تعداد کل اساتید (599 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، تعداد تقریبی نمونه 220 نفر تعیین شد که از این تعداد 193 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 72/87 درصد) شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل، آنوا و توکی) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میانگین فعالیتهای یافتن و دوبارهیابی 88/2، ذخیرهسازی 55/2، سازماندهی 84/2، نگهداشت 11/3، امنیت 94/2، ارزشیابی و مفهومسازی 78/2، تدبیر و مفهومسازی 64/2 و میانگین کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی 82/2 است. از نظر جنسیت تفاوت معنیداری میان وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئتعلمی مشاهده نمیشود، اما به لحاظ درجة علمی تفاوت معنیداری میان آنها وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی اعضای هیئتعلمی در سطح نسبتاً مطلوبی است. اعضای هیئتعلمی دارای درجة علمی استاد بهترین عملکرد را درزمنیة مدیریت اطلاعات شخصی داشتهاند. همچنین کیفت مدیریت اطلاعات شخصی مردان بهتر از زنان بوده است.
غلامرضا حیدری؛ شهناز خادمی زاده؛ مرضیه سقائی طلب
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 48-61
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای جهت سنجش وضعیت کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با توجه به تأثیر موانع و عوامل بازدارندهی کارآفرینی دانشآموختگان این رشته است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شده است. پایایی ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای جهت سنجش وضعیت کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با توجه به تأثیر موانع و عوامل بازدارندهی کارآفرینی دانشآموختگان این رشته است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی سنجیده شده است. جامعهی پژوهش حاضر 583 نفر از فارغالتحصیلان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای شهر اهواز (دانشگاه شهید چمران، دانشگاه جندیشاپور، دانشگاه پیامنور و دانشگاه آزاد اسلامی) است که از طریق فرمول کوکران نمونهی مورد مطالعه 231 نفر محاسبه شد، و جهت اطمینان بیتشر 250 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی دادهها نشان داد که از 84 گویهی اثرگذار بر کارآفرینی دانشآموختگان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی 55 گویه با کل آزمون همستگی داشته که منجر به ایجاد 5 مانع عمدهی اثرگذار بر کارآفرینی در این رشته شده است. شدت اثرگذاری هریک از موانع به ترتیب از زیاد به کم عبارتند از: موانع آموزشی و نظام آموزشی، موانع پژوهشی و فناورانه، موانع قانونی حمایتی، موانع فردی رفتاری و موانع فرهنگی اجتماعی. نتایج پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی نشان داد که پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامهی موانع کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با نگاه جامع به متغیرهای اثرگذار بر کارآفرینی در متون معتبر صورت گرفته است که با توجه به ضرایب روایی و پایایی رضایت بخش، ابزاری مناسب برای سنجش کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش شناسی در پژوهشهای بعدی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.