با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویت‌های مطالعه در مراجعان کتابخانه‌های عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.
روش‌شناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته اولویت‌های مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانه‌‌های عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول مورگان 390 نفر به‌عنوان نمونه مورد مطالعه قرارگرفته‌اند. روایی پرسشنامه با کسب نظر از استادان و صاحب‌نظران و میزان پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر843/0 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس. پی. اس. اس. 20 و ماتریس آیزنهاور مورد سنجش قرار گرفت.
یافته‌­ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد، در بعد مطالعه کتب درسی، مطالعه منابع اصلی هر درس مهم وفوری و مطالعه کتاب‌های کمکی معرفی شده توسط مدرس و جزوات درسی مهم ولی غیر فوری است. در بعد مطالعه کتب عمومی، مطالعه کتب علمی،مهم وفوری و مطالعه کتب مذهبی، مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه مجلات و روزنامه‌ها، مطالعه روزنامه‌های عمومی مهم وفوری و مطالعه مجلات خانوادگی، عمومی و سرگرمی مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه منابع مربوط به رسانه‌ها، تماشای فیلم‌ سینمایی و سریال و شبکه خانگی در اولویت اول و مهم وفوری بوده و استفاده از آلبوم موسیقی در درجه بعدی اهمیت و بدون فوریت است. در بعد منابع مربوط به تلفن همراه، بررسی پیام‌های شخصی از طریق شبکه‌های اجتماعی، تماس بی‌پاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه جزء مهم‌ترین اولویت‌ها بوده و بررسی پیام‌های جدید روی تلفن همراه در گروه‌ها و کانال‌های تلگرام و برنامه‌های مشابه در درجه بعدی اهمیت بوده است. در بعد منابع مربوط به رایانه و لپ‌تاپ، مطالعه ایمیل‌های جدید رسیده در ایمیل شخصی مهم‌ترین اولویت برای مطالعه و مهم و فوری هستند و بررسی اخبار جدید در سایت‌های خبری موردعلاقه در رتبه بعدی اهمیت و بدون فوریت می‌باشند.
بحث و نتیجه‌­گیری: نتایج نشان داد از  نظر افراد مورد مطالعه، مطالعه منابع اصلی هر درس، مطالعه کتب علمی، مطالعه روزنامه‌های عمومی، تماشای فیلم‌ سینمایی و سریال و شبکه خانگی، بررسی پیام‌های شخصی از طریق شبکه‌های اجتماعی، تماس بی‌پاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه و مطالعه ایمیل‌های جدید رسیده در ایمیل شخصی مهم‌ترین اولویت برای مطالعه در  ابعاد مورد مطالعه بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Time Management and Decision-Making for Reading in Public Library Clients Based on the Eisenhower Matrix

نویسندگان [English]

  • Hojjat Khedmatinejad 1
  • Saeid Asadi 2

1 Msc, Department of Knowledge and Information Sciences, Shahed University. Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Sciences, Shahed University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The aim of this study is to determine the study priorities in public library clients based on the Eisenhower matrix.
Methodology:  This research is an analytical survey and the data collection tool is a researcher-made questionnaire on the priorities of studying information sources. The statistical population of this study are members of public libraries in Kashan city, which according to Morgan table, 390 people have been studied as a sample. The validity of the questionnaire is calculated and confirmed by obtaining the opinion of professors and experts and its reliability with Cronbach's alpha equals to 0.843. Data analysis is analyzed using SPSS20 software and Eisenhower matrix.
Findings: The findings of this study indicated that in reading the textbooks, studying the main sources is important and urgent, and studying the textbooks introduced by the teacher is important but not urgent. In reading general books, reading scientific books is important and urgent and studying religious books is important without urgency. In reading magazines and newspapers, reading public newspapers is important and urgent, and reading family, public and entertainment magazines is important without urgency. In studying media sources, watching movies and TV series is the first and most important priority and using music albums is the second most important and not urgent. In the field of mobile resources, checking personal messages through social networks, unanswered calls and text messages received on mobile phones are the most important priorities, and checking new messages on mobile phones in Telegram groups and channels and similar programs are in the next level. In terms of computer and laptop resources, reading new emails received in personal e-mail is the most important priority for reading and are urgent, and reviewing new news on favorite news sites is importance and without urgency.
Conclusion: According to the people in this survey, reading the main sources of each lesson, reading scientific books, reading public newspapers, watching movies , TV series , home network, reviewing personal messages through social networks, unanswered calls , text messages received on the phone and reading newly received emails in personal email has been the most important priority for studying in these studied fields.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Time Management
  • Study
  • Eisenhower Matrix
  • Public Libraries
  • Kashan
Asadivand, L., Ghaffari, S., & Banifatemeh, L. (2021). Studying and book reading in the era of digital age (Case Study: Members of Tabriz Public Libraries). Journal of Knowledge Studies. 13(51), 22-34. (In Persian)
Bast, F. (2016). Crux of Time Management for Students. Resonance, 21(1),  71-88.
Batra, P. (2017). Eisenhower box for prioritising waiting list of orthodontic patients. Ohdm, 16(1), 1-3.‏
Britton, B. K., & Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83, 405 - 410.
Canto Estany, D.(2013). Redesign and improvement of Knowledge Management software. (Internet). Time GT..
Clear, J. (2015). How to Be More Productive and Eliminate Time-Wasting Activities by Using the ‘Eisenhower Box. Matrix?(Internet). Time GT.
Gajewska, P., & Piskrzyńska, K. (2017). Leisure time management . Forum Scientiae Oeconomia, 5(1), 57-69.
Homaei, M., & Ashrafi-rizi, H. (2014). Investigating strategies to promote the culture of reading and reading books. The specialized scientific monthly of the Voice of the Islamic Republic of Iran, 69, 42-54. (In Persian)
Homere, A., Tchindjang. M., Mfondoum, J.V,. &  Makouet, I. (2019). Eisenhower matrix Saaty AHP= Strong actions prioritization? Theoretical literature and lessons drawn from empirical evidences. Iaetsd  Journal For Advanced  Researchin Applied  sciences, 6(2), 13-27.
HosseinKhanzadeh, A.A. (2018). The effect of time management training on stress reduction and test anxiety of students with dyslexia. Journal of Psychological Science, 16(64), 508-525. (In Persian)
Karimi, F., & Delavar, Z. (2016). The Effect of Teaching Time Management on Self-Directed Learning in the first grade of second cycle of secondary school girlâs students. Research in Curriculum Planning, 12(47), 158-167. (In Persian)
Liu, C., &  Li, H. (2014). The use of eisenhower matrix method in the sunlight sports activities in effect assessment. BioTechnology: An Indian Journal, 10(15), 8570-8576.
Liu, O. L., Rijmen, F., MacCann, C., & Roberts, R. (2009). The assessment of time management in middle-school students. Personality and individual differences, 47(3), 174-179.‏
Macan, T.H. (1996). Time-management training Effects on time behaviors, attitudes, and job performance. The Journal of Psychology, 130(3), 229-236.
me management training on creativity of elementary school. Innovation And Creativity In Human Sciences, 3(8), 1-24. (In Persian)
Naderi, F., Shabani, A. & Abedi, M. (2011). Study in the digital age. Tehran, chapar. (In Persian).
Ravari, A., Alhani, F., Anoosheh, M., & Mirzaie-Khalilabadi, T. (2008). The pattern of time management in college students of Kerman University of Medical Sciences in the year . Iran South Med, 11(1), 76-84. (In Persian)
Saketi, P., & Taheri, Ali. (2011). The Relationship between Time Management and Academic Achievements Among Bachelor and Master Students of Shiraz University and Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 10 (3), 93-300. (In Persian)
Sevari, K. (2017). The effect teaching of Time Management Skills on Time Management and Study Skills of Students in the Psychology Department of Payame Noor University in Ahvaz. Educational Development of Judishapur, 8(3), 301-309. (In Persian).
Vladimirovich Kirillov, A., Tanatova, D., K., Vasilievich Vinichenko, M., & Anatolyevich Makushkin, S. (2015). Theory and Practice of Time-Management in Education. Asian Social Science, 11(19), 193-204.
Vofouri, J. (2017). The effect of training studying techniques (planning and time management, concentration and memory) on academic achievement and achievement motivation among Iranian students in Tajikistan. School Psychologh, 2(6), 146-163. (In Persian)