مقاله پژوهشی
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
علی بیرانوند؛ مریم گلشنی؛ فائزه دلقندی
چکیده
هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاههای علمی-استنادی و شبکههای اجتماعی بر شاخصهای علمسنجی پایگاههای اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجههای پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه ...
بیشتر
هدف پژوهش: با توجه به تأثیر حضور تولیدات علمی در پایگاههای علمی-استنادی و شبکههای اجتماعی بر شاخصهای علمسنجی پایگاههای اطلاعاتی، این پژوهش به بررسی تأثیر دگرسنجههای پایگاه دایمنشنز و مندلی بر تعداد استنادات دریافتی در پایگاه اسکوپوس پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 284 مدرک تولید شده توسط نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی است که در بازه زمانی 2021-1960 در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. بهمنظور بررسی تأثیر شاخصها و نمرات دگرسنجی حاصل از حضور تولیدات علمی حوزه وبمعنایی در پایگاه دایمنشنز و مندلی بر شاخص تعداد استنادات پایگاه اسکوپوس، از آزمونهای همبستگی و رگرسیون چندگانه خطی به کمک نرمافزارهای اکسل و اس. پی. اس.اس. پرداخته شده است.یافتهها: نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی در 5/95 درصد موارد از مندلی استفاده میکنند. اما از شبکههای اجتماعی تنها در 24 مورد (5/8 درصد) برای به اشتراکگذاری مطالب استفاده میکنند. جز نسبت استنادات نسبی، سایر شاخصهای دایمنشنز رابطه همبستگی قابل قبولی با تعداد استنادات اسکوپوس دارند. ارتباط بین تعداد استنادات دایمنشنز و تعداد استنادات اسکوپوس از ارتباط سایر شاخصها قویتر است. همچنین بین تعداد خوانندگان و تعداد استنادات مندلی با استنادات اسکوپوس رابطه همبستگی بالایی وجود دارد. بررسی ضرایب مدل رگرسیونی نشان داد که تعداد استنادات دریافتی دایشمننز به میران 10 درصد و تعداد استنادات مندلی به میزان 83 درصد قدرت پیشبینی استنادات اسکوپوس را دارند. سایر شاخصهای مورد مطالعه از توان پیشبینی تعداد استنادات اسکوپوس ناتوان هستند.بحث و نتیجهگیری: نویسندگان ایرانی حوزه وبمعنایی باید از شبکههای اجتماعی همچون توئیتر برای اشتراکگذاری هرچه بیشتر مطالب خود استفاده کنند. همچنین بهمنظور دریافت استنادات بیشتر، به انتشار مطالب خود در مجلات دارای نمایههای بینالمللی اقدام نمایند.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
محمدسعید کیانی؛ لیلا نظری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی بر توانایی در سازمان در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل میدادند که 750 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی بر توانایی در سازمان در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل میدادند که 750 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که با توجه به جامعه آماری، 256 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای استاندارد و بومیشده بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظرخواهی از اساتید مرتبط با موضوع پژوهش و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. نرمافزار مورد استفاده در این پژوهش اسمارت پی. ال. اس. است.یافتهها: نتایج نشان داد مدیریت دانش جدید با قابلیتهای پویایی در بین کارکنان وزارت ورزش رابطه مثبت و معنیداری دارد، ابعاد مدیریت دانش جدید نیز با قابلیت پویایی در سازمان رابطه معنیدار و مثبت دارند. سرمایه اجتماعی با قابلیتهای پویایی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان رابطه مثبت و معنیداری دارد،همچنین ابعاد سرمایه اجتماعی با قابلیت پویایی در سازمان رابطه معنیدار و مثبت دارند.بحث و نتیجهگیری :کارکنان وزارت ورزش و جوانان باید روابط خود را با مخاطبان و سایر همکاران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان سازنده کنند و ارتباطی مؤثر و سازنده داشته باشند و همینطور روابطی با کمیت و کیفیت بالا داشته باشند. همینطور کارکنان باید هنجارها، ارزشهای مشترک و اعتماد معقول و بالایی داشته باشند و از سرمایه اجتماعی سازنده و مؤثری برخوردار باشند که هم سازمان و درنهایت کشور را بسازد.
مقاله پژوهشی
اشتراک دانش
مریم سلامی؛ مریم احمدی نسب؛ وحیده حجهفروش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای پنج عاملی شخصیت و اشتراک دانش مورد استفاده و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان به تعداد 170 نفر بود که از طریق نمونهگیری به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سهمی صورت گرفت و 120 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمونهای آماری نظیر کرونباخ، کولمروگ– اسمیرنوف، اسپیرمن و غیره استفاده گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتابداران با ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی (میانگین=53/40)، برونگرایی (میانگین=30/40)، گشودگی (میانگین=16/38) و سازگاری بالا (میانگین= 02/37) گرایش بیشتری به تسهیم دانش و همکاری در سازمان دارند. همچنین ویژگی شخصیتی روانرنجوری کتابداران (میانگین=79/33) با تسهیم دانش رابطه عکس داشته و هرچه این ویژگی در افراد کاهش یابد گرایش بیشتری به تسهیم دانش دارند. بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش مقدار ضریب همبستگی برابر با 207/0r = در سطح معنیداری 023/0> P به دست آمد که نشانگر همبستگی و رابطه مستقیمی بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در افراد است.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در کتابداران را تأیید کرده و نشان داد که هر چه افراد به سمت ویژگیهای مختلف شخصیتی (وظیفهشناسی، برونگرایی، گشودگی و دلپذیری (پیش روند تسهیم دانش آنها افزایش مییابد که این امر میتواند بسترساز ایجاد فرهنگ و مشارکت در سازمان شود و تأثیر قابلتوجهی بر تسهیم دانش کتابداران داشته باشد.
مقاله پژوهشی
اشتراک دانش
زهرا احمدی؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف پژوهش: از آنجایی که موضوع اشتراک دانش آنلاین یکی از محوریترین نیازها در سازمانهای دانش محور است. پس پژوهش حاضر با هدف تأثیر عوامل فردی و محیطی بر توانمندسازی استادان و کارکنان حوزههای علمیه شهر تبریز در اشتراک آنلاین دانش انجام شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی، بود. جامعه آماری، شامل کلیة ...
بیشتر
هدف پژوهش: از آنجایی که موضوع اشتراک دانش آنلاین یکی از محوریترین نیازها در سازمانهای دانش محور است. پس پژوهش حاضر با هدف تأثیر عوامل فردی و محیطی بر توانمندسازی استادان و کارکنان حوزههای علمیه شهر تبریز در اشتراک آنلاین دانش انجام شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی، بود. جامعه آماری، شامل کلیة استادان و کارکنان حوزههای علمیه شهر تبریز به تعداد 162 نفر بودند که در سال 1400 در شهر تبریز مشغول بودند. با استفاده از جدول مورگان 114 نفر از این استادان و کارکنان به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان آزمودنیهای این پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای محققساخته عوامل فردی و محیطی بر اشتراک دانش، پرسشنامه توانمندسازی کارکنان در اشتراک آنلاین بود که اعتبار آنها با استفاده از روش روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. رابطه بین متغیرها با ضریب همبستگی پیرسون و پیشبینی توانمندسازی اشتراک آنلاین دانش از طریق عوامل فردی و محیطی با محاسبه رگرسیون اندازهگیری شد.یافتهها یافتهها نشان داد که بین عوامل فردی و عوامل محیطی با توانمندسازی در اشتراک آنلاین رابطه همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. ضریب همبستگی چندگانه برابر 57/0 و ضریب تعیین برابر 32/0 است.بحث و نتیجهگیری: پایین بودن میانگین مواردی همچون لذت بردن از کمک به دیگران، پاداش، منافع دوجانبه، از دست دادن قدرت و هنجارهای ذهنی، اعتماد) در بین استادان و کارکنان حوزههای علمیه شهر تبریز را میتوان اینگونه تبیین نکرد که استادان و کارکنان، دانش و مهارت تخصصی کمتری برای اشتراک و تبادل دانش با همدیگر بهصورت آنلاین داشتهاند
مقاله پژوهشی
حجت خدمتی نژاد؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویتهای مطالعه در مراجعان کتابخانههای عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته اولویتهای مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویتهای مطالعه در مراجعان کتابخانههای عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته اولویتهای مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول مورگان 390 نفر بهعنوان نمونه مورد مطالعه قرارگرفتهاند. روایی پرسشنامه با کسب نظر از استادان و صاحبنظران و میزان پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر843/0 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. 20 و ماتریس آیزنهاور مورد سنجش قرار گرفت.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد، در بعد مطالعه کتب درسی، مطالعه منابع اصلی هر درس مهم وفوری و مطالعه کتابهای کمکی معرفی شده توسط مدرس و جزوات درسی مهم ولی غیر فوری است. در بعد مطالعه کتب عمومی، مطالعه کتب علمی،مهم وفوری و مطالعه کتب مذهبی، مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه مجلات و روزنامهها، مطالعه روزنامههای عمومی مهم وفوری و مطالعه مجلات خانوادگی، عمومی و سرگرمی مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه منابع مربوط به رسانهها، تماشای فیلم سینمایی و سریال و شبکه خانگی در اولویت اول و مهم وفوری بوده و استفاده از آلبوم موسیقی در درجه بعدی اهمیت و بدون فوریت است. در بعد منابع مربوط به تلفن همراه، بررسی پیامهای شخصی از طریق شبکههای اجتماعی، تماس بیپاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه جزء مهمترین اولویتها بوده و بررسی پیامهای جدید روی تلفن همراه در گروهها و کانالهای تلگرام و برنامههای مشابه در درجه بعدی اهمیت بوده است. در بعد منابع مربوط به رایانه و لپتاپ، مطالعه ایمیلهای جدید رسیده در ایمیل شخصی مهمترین اولویت برای مطالعه و مهم و فوری هستند و بررسی اخبار جدید در سایتهای خبری موردعلاقه در رتبه بعدی اهمیت و بدون فوریت میباشند.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد از نظر افراد مورد مطالعه، مطالعه منابع اصلی هر درس، مطالعه کتب علمی، مطالعه روزنامههای عمومی، تماشای فیلم سینمایی و سریال و شبکه خانگی، بررسی پیامهای شخصی از طریق شبکههای اجتماعی، تماس بیپاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه و مطالعه ایمیلهای جدید رسیده در ایمیل شخصی مهمترین اولویت برای مطالعه در ابعاد مورد مطالعه بوده است.
مقاله پژوهشی
فناوری اطلاعات
حسین بهاری ورزنه
چکیده
هدف: امروزه با گسترش وب، استفاده از ابزارهای بازیابی موفق از این بستر اطلاعاتی عظیم اهمیت زیادی یافته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای عملکرد و همپوشانی کنونی موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، و بینگ در بازیابی اطلاعات نسبت به سال 1398 است.روششناسی: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل تمام ...
بیشتر
هدف: امروزه با گسترش وب، استفاده از ابزارهای بازیابی موفق از این بستر اطلاعاتی عظیم اهمیت زیادی یافته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای عملکرد و همپوشانی کنونی موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، و بینگ در بازیابی اطلاعات نسبت به سال 1398 است.روششناسی: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل تمام موتورهای جستجوی فعال در وب است و نمونهها از طریق نمونهگیری هدفمند برگزیده شدند.یافتهها: میزان دقت گوگل، یاهو، و بینگ در سه نوع جستجو نسبت به یافتههای پژوهش عباسی دشتکی و قاسمی الوری افزایش یافته است. گوگل همچنان نسبت به موتور جستجوی یاهو و بینگ، دقت بیشتری دارد. گوگل در جستجوی سؤالی، یاهو و بینگ در جستجوی عبارتی نسبت به دو نوع دیگر جستجو دقت بیشتری داشتند. در سال 1398 گوگل در جستجوی کلیدواژهای، یاهو در جستجوی کلیدواژهای و عبارتی و بینگ در جستجوی کلیدواژهای دقت بالاتری داشتند. همپوشانی بین این موتورهای جستجو نسبت به سال 1398 کمتر شده است.بحث و نتیجهگیری: موتورهای جستجوی نمونه نسبت به سال 1398 عملکرد بهتری از خود نشان دادهاند و در سه نوع جستجو قدرتمندتر شدهاند. گوگل با بهکارگیری نتایج غنی، گراف دانش، رابط کاربری شخصیسازی شده، الگوریتمهایی از قبیل مرغ مگسخوار، پنگوئن، پاندا، و غیره یک ابزار قدرتمند محسوب میشود. همپوشانی موتورهای جستجوی مورد بررسی نسبت به سال 1398 کمتر شده است. به نظر میرسد خزنده های این ابزارها صفحات منحصر برد بیشتری را مورد بررسی قرار دادهاند و این میتواند نشان از تمایز و قابلیتهای الگوریتمهای جدید مورد استفاده در خزندههای هر کدام از این ابزارها باشد.