فناوری اطلاعات
مهدی کریمی؛ افشین موسوی چلک
چکیده
وبگاه کتابخانهها بهعنوان دروازهای علمی برای برقراری ارتباط با پژوهشگران و اهل مطالعه عمل میکند و زمانی این وبگاهها میتواند پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی آنها باشد که دارای معماری اطلاعات مطلوب باشد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی وبگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی براساس شاخصهای معماری اطلاعات است. روش انجام پژوهش کاربردی و ...
بیشتر
وبگاه کتابخانهها بهعنوان دروازهای علمی برای برقراری ارتباط با پژوهشگران و اهل مطالعه عمل میکند و زمانی این وبگاهها میتواند پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی آنها باشد که دارای معماری اطلاعات مطلوب باشد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی وبگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی براساس شاخصهای معماری اطلاعات است. روش انجام پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی است و از سیاهه وارسی جهت تحلیل سیستم سازماندهی، سیستم برچسبزنی، سیستم پیمایش و سیستم جستجو وبگاه با توجه به لایههای سهگانه معماری اطلاعات (محتوا، کاربر و بافت) استفاده گردید. نتایج حاصل از سیاهه وارسی نشان داد که وبگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی امتیاز 23 از 37 در قسمت سازماندهی، امتیاز 44 از 57 در برچسبزنی، امتیاز 55 از 78 در پیمایش و امتیاز 26 از 46 در جستجو کسب کرده است؛ برای افزایش میزان رضایت کاربران و کارایی وبگاهها نیاز به پیادهسازی کامل اصول معماری اطلاعات در طراحی آنها است؛ این پژوهش میتواند با شناسایی نقاط ضعف و قوت وبگاه، منبعی مناسب برای برنامهریزی در خصوص بهینهسازی معماری وبگاه باشد. این تحقیق تلاش دارد تا با ارائه ارزیابی نظاممند وبگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به بیان نکات ضعف و قوت این وبگاه و میزان کارایی آن بپردازد. براساس یافتههای پژوهش وبگاه در مؤلفه سیستمهای سازماندهی، برچسبزنی و پیمایش به ترتیب با کسب 62%، 77% و 70% امتیاز در وضعیت خوب قرارگرفته است؛ ضعفهای طرح سازماندهی بیشتر از نوع ساختار سازماندهی بود. نداشتن طرحهای جغرافیایی، مخاطب محور و بر مبنای چارت سازمانی و عدم پشتیبانی از ردهبندی اجتماعی از مهمترین ضعفهای سیستم سازماندهی وبگاه است. عدم استفاده از برچسبهای ترتیبی از مهمترین ضعف سیستم برچسبزنی بود؛ عدم پیادهسازی سیستم پیمایش محلی و نقشه سایت از ضعفهای سیستم پیمایش است. سیستم جستجو با کسب 56% امتیاز در وضعیت متوسط قرارگرفته و عدم قابلیت های اصلاح اشتباههای نوشتاری در پرسمان ورودی، حذف کلمات توقف، یافتن کلمات با تلفظ مشابه با پرسمان ورودی، یافتن کلمات با ریشه مشابه با پرسمان ورودی، رتبهبندی نتایج جستجو، شناسایی نتایج براساس مرتبط بودن رتبهبندی برخی از ضعفهای سیستم جستجو است.
مدیریت دانش
شهناز خادمیزاده؛ زینب محمدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار داده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه فرهنگسازمانی کامرون و کوئین (1999)، اعتماد سازمانی پاین (2003) و مدیریت دانش لاوسون (2003) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس و آموس نسخه 23 استفاده شد.یافتهها: مقادیر شاخصهای برازندگی مربوط به الگوی پیشنهادی پژوهش نشان داد که شاخصهای برازندگی مطلوب است. در رابطه با فرضیههای مربوط به اثر مستقیم، یافتههای پژوهش نشان داد که بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش (005/0p<؛ 87/0=β)، فرهنگسازمانی با اعتماد سازمانی (005/0p<؛ 55/0=β) و اعتماد سازمانی با مدیریت دانش (005/0p<؛ 72/0=β) رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون سوبل در خصوص فرضیهی غیرمستقیم نشان داد که فرهنگسازمانی از طریق اعتماد سازمانی اثر غیرمستقیم و معنیداری بر مدیریت دانش دارد. (005/0p<؛ 396/0= β).بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، ایجاد بستر مناسب برای ایجاد فرهنگسازمانی مناسب، منجر به افزایش حس اعتماد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی میشود و حس اعتماد سازمانی در به اشتراکگذاری دانش و تجربیات، خلق دانش جدید و بهکارگیری دانش که هدف از اجرای مدیریت دانش است تأثیرگذار است.
صالح رحیمی؛ سیروس اکبری؛ محمود مرادی
چکیده
هدف پژوهش:پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان درک و انتظارات کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در عصر فناوری صورت گرفته است.روش کار پژوهش: این پژوهش کاربردی بوده و به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری کلیۀ اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود که با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف پژوهش:پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان درک و انتظارات کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در عصر فناوری صورت گرفته است.روش کار پژوهش: این پژوهش کاربردی بوده و به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری کلیۀ اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران تعداد 377 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند.یافتهها: در عصر فناوری انتظار کاربران از ابعاد کارکنان و کتابداران و فناوری در سطح مطلوبی (بیشتر از متوسط) برآورده شده است. انتظارات کاربران در ابعاد منابع، نوآوری و کارآفرینی و خدمات مرجع در حد نامطلوب (کمتر از حد متوسط) و انتظارات از خدمات جانبی در حد متوسطی بوده است. مقایسۀ میانگین رتبهها نشان داد از نظر کاربران به ترتیب در ابعاد کتابداران و کارکنان و خدمات فناوری، بیشترین میزان انتظارات برآورده شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که انتظارات کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی از نظر اهمیت و اولویت با یکدیگر متفاوت بودند. بحث و نتیجهگیری: کتابخانهها در جذب اقشار مختلف عملکرد ضعیفی داشتهاند و نتوانستهاند انتظارات آنان را در عصر فناوری در حد مطلوبی برآورده نمایند.
کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان بوده است که درمجموع 40 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روایی پرسشنامه برابر 0.903 و میزان پایایی آن با الفای کرونباخ برابر0.845 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس پی اس اس، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (استفاده از ازمون همبستگی پیرسون جهت تعیین میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته) صورت گرفته است. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان از وضعیت مهارتهای ارتباطی متوسطی برخوردار هستند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی با ویژگیهای جمعیتشناختی کتابداران، تنها بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت با رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین در مقایسه خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی؛ بین همه مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و همچنین بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیت رابطه تأیید میشود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر این است که وضعیت مهارتهای ارتباطی نمونه مورد بررسی در حد متوسط است. نتایج نشان میدهد، از بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی، بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی، بین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیتزدایی رابطه معنیداری وجود دارد.
مدیریت دانش
مرتضی محمدی استانی؛ ابوالفضل شجاع فرد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر امکانسنجی استقرار مدیریت دانش بر اساس مؤلفههای مدل بکوویتز و ویلیامز و همچنین تأثیر مؤلفههای این مدل بر مولفهی «تسهیم دانش» در کتابخانههای عمومی استان قم بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم (92 نفر) بود. نمونهی آماری بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر امکانسنجی استقرار مدیریت دانش بر اساس مؤلفههای مدل بکوویتز و ویلیامز و همچنین تأثیر مؤلفههای این مدل بر مولفهی «تسهیم دانش» در کتابخانههای عمومی استان قم بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم (92 نفر) بود. نمونهی آماری بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 73 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته با طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان متخصص، تایید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 96/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرمافزار آماری SPSS استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد امکان اجرای مدل مدیریت دانش بکوویتز و ویلیامز در کتابخانههای عمومی استان قم بالاتر از سطح متوسط (29/3) است. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که این مدل امکان پیشبینی 75 درصد از تأثیرات را بر مؤلفهی «تسهیم دانش» دارد. مؤلفههای «یادگیری دانش» و «ارزیابی دانش» دارای بیشترین تأثیر بر مؤلفهی «تسهیم دانش» است. همچنین در خصوص امکان اجرای مدیریت دانش از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت، رشتهی تحصیلی، سابقهی کار، میزان تحصیلات و نوع فعالیت تفاوت معناداری از نظر کتابداران مشاهده نشد.بحث و نتیجهگیری: مدل بکوویتز و ویلیامز به عنوان مدلی مناسب جهت اجرای مدیریت دانش در سازمانهای غیرانتفاعی نظیر کتابخانههای عمومی تأیید شد. همچنین مؤلفههای تأثیرگذار در این مدل بر «تسهیم دانش» نیز شناسایی گردید که برای مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم قابل کاربرد خواهد بود.
تجاری سازی دانش
محسن اعظمی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثرات بازاریابی اینترنتی یکپارچه بر عملکرد آنلاین شرکتهای نمایه شده در پورتال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی استان کرمانشاه است. روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، با روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارت از کلیه مدیران شرکتهای دارای نماد اعتماد الکترونیک که در سایت ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثرات بازاریابی اینترنتی یکپارچه بر عملکرد آنلاین شرکتهای نمایه شده در پورتال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی استان کرمانشاه است. روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، با روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارت از کلیه مدیران شرکتهای دارای نماد اعتماد الکترونیک که در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای مجوز فعالیت بودند. یافتهها: بر مبنای یافتههای پژوهش که از تعداد 75 نفر از مدیران شرکتهای مذکور بهعنوان نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات موردنیاز، از طریق پرسشنامه با طیف هفت مرتبهای لیکرت جمعآوری شد. دادههای جمعآوری شده با نرمافزار آماری آموس، در سطح اطمینان 95 درصد و با استفاده از روش رگرسیون غیرخطی تحلیل شد. شواهد تجربی به دست آمده از آزمون فرضیهها حاکی از آن است که بین بازاریابی اینترنتی یکپارچه و عملکرد آنلاین شرکتها رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان میدهد که یکپارچگی در مدیریت دانش، مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت ارتباط با مشتری بر عملکرد آنلاین شرکتها تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بین تمامی عوامل همبستگی مثبت وجود دارد و مدیریت ارتباط با مشتری بیشترین اثر را بر عملکرد آنلاین شرکت دارد.
منصور ترکیانتبار
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 552 نفر است. حجم نمونه با استفاده از ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 552 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 227 نفر برآورد گردید. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی (کالشون، 2011) و پرسشنامه مسئولیتپذیری کالیفرنیا (1987) استفاده شده است. پایایی هر یک از پرسشنامهها به ترتیب 78/. و 732/. برآورد شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس. 24 استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین رهبری اخلاقی و هر یک از ابعاد آن (انصاف، جهتگیری مردمی، هدایت اخلاقی، تسهیم قدرت و شفافیت نقش) با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رابطه وجود دارد.بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که رهبری اخلاقی بهعنوان یکی از سبکهای مدیریتی جهان امروز میتواند نقش مهم و اساس عملکرد نیروی انسانی بهویژه در بحث مسئولیتپذیری آنان داشته باشد که کتابخانههای دانشگاهی و نیروی انسانی شاغل در آنها از این قاعده مستثنا نیستند.
محمد مکوندی
چکیده
هدف: بررسی عواملی موثر بر انتقال فناوری در صنایع منطقه آزاد اروند و تاثیر آن بر دانش فنی می باشد.روش پژوهش: برای بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی پرسشهای پژوهش از آزمون خیدو استفاده شده است.یافته ها: 1.شیوهی ورود تکنولوژی به شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان ...
بیشتر
هدف: بررسی عواملی موثر بر انتقال فناوری در صنایع منطقه آزاد اروند و تاثیر آن بر دانش فنی می باشد.روش پژوهش: برای بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی پرسشهای پژوهش از آزمون خیدو استفاده شده است.یافته ها: 1.شیوهی ورود تکنولوژی به شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان کلی تاثیرگذاری متغیر جذب دانش برابر با 87/3 میباشد که در دامنة معنی داری در سطح تاثیر گذاری مطلوب قرار دارد. 2. شیوهی استقرار تکنولوژی به شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان کلی تاثیرگذاری متغیر ذخیره دانش برابر با 87/3 میباشد که در دامنة معنی داری در سطح تاثیر گذاری مطلوب قرار دارد. 3. شیوهی پشتیبانی تکنولوژی در شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان کلی تاثیرگذاری متغیر سازماندهی دانش برابر با 85/3 میباشد که در دامنة معنی داری در سطح تاثیر گذاری مطلوب قرار دارد. 4. توسعه و گسترش تکنولوژی در شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان کلی تاثیرگذاری متغیر انتشار دانش برابر با 92/3 میباشد که در دامنة معنی داری در سطح تاثیر گذاری مطلوب قرار داردنتایج: چهار پرسش مطرح شد و این نتایج بدست آمد که شیوه ورود تکنولوژی به شرکت های تولیدی و شیوه استقرار تکنولوژی،شیوه پشتیبانی از تکنولوژی و شیوه توسعه و تحقیق تکنولوژی در شرکت های تولیدی منطقه آزاد اروند می تواند باعث افزایش دانش فنی آنها گردد.
مدیریت دانش
مهدی فرمانی؛ ابوالفضل خسروی؛ نوید شفیعی؛ محمد عربی؛ محمدرضا محمدخانی
چکیده
هدف: انتقال دانش فرآیندی است که از آن بهعنوان قلب مدیریت دانش یاد میشود چرا که کارکرد مؤثر آن در سازمانها موجب بازتولید دانش درزمینههای جدید و نوآوری خواهد گردید. این مفهوم در زمینههای آموزشی، بهویژه دانشگاهها که مهد تولید دانش بوده و بهعنوان چشمههای انتقال دانش شناخته شدهاند؛ از شرایط منحصربهفردی ...
بیشتر
هدف: انتقال دانش فرآیندی است که از آن بهعنوان قلب مدیریت دانش یاد میشود چرا که کارکرد مؤثر آن در سازمانها موجب بازتولید دانش درزمینههای جدید و نوآوری خواهد گردید. این مفهوم در زمینههای آموزشی، بهویژه دانشگاهها که مهد تولید دانش بوده و بهعنوان چشمههای انتقال دانش شناخته شدهاند؛ از شرایط منحصربهفردی برخوردار هست. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل انتقال دانش در مراکز رشد دانشگاهی است. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین متخصصان و مدیران در مرکز رشد دانشگاه جامع امام حسین (ع) بوده است. به این منظور، تعداد 28 نمونه به روش نمونهگیری غیراحتمالی انتخاب شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه محقق ساخته از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس. پی. اس. اس استفاده شد. برای تحلیل استنباطی از آزمون همبستگی اسپیرمن، آنوا، فریدمن برای رتبهبندی و درنهایت رگرسیون برای شدت اثر استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که رابطه متغیر انتقال دانش، دارای بیشترین تأثیرپذیری از متغیر تمایل به کسب دانش است. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد بر اساس مدل ارائه شده میتوان عوامل تأثیرگذار را در سه دسته اصلی گیرنده دانش، فرستنده دانش و بازخور مشاهده نمود. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد تمایل به کسب دانش از سوی گیرنده رتبه اول، وجود سازوکار بازخور رتبه دوم، ظرفیت جذب دانش در گیرنده دانش رتبه سوم، تمایل به اشتراکگذاری دانش در فرستنده دانش و انتقال دانش مرتبط رتبههای چهارم تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند.
فناوری اطلاعات
حسین جنتی فر؛ مسعود بختیاری؛ امین دیهیم جو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، همترازی استراتژیک و کسبوکار در کارآفرینی جوانان استان قم بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل جوانان استان قم که در بازه سنی 20 تا 25 سال است که طبق سرشماری رسمی اعلام شده سال 1395 تعداد آنها ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، همترازی استراتژیک و کسبوکار در کارآفرینی جوانان استان قم بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل جوانان استان قم که در بازه سنی 20 تا 25 سال است که طبق سرشماری رسمی اعلام شده سال 1395 تعداد آنها 158,565 نفر است. با توجه به فرمول کوکران تعداد 384 نفر بهعنوان حجم نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ (0.803) مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و نرمافزارهای اس. پی. اس. اس 22 و اسمارت پی. ال. اس به بررسی وضعیت روابط ابعاد و متغیرهای پژوهش از دیدگاه پاسخدهندگان پرداخته شده است.یافتهها: نتایج نشان داد دانش صاحب فناوری اطلاعات سنتی بر همترازی استراتژیک تأثیر دارد. دانش صاحب فناوریهای اینترنت بر همترازی استراتژیک تأثیر دارد. دانش صاحب فناوری اطلاعات سنتی بر استفاده فناوری اطلاعات سنتی تأثیر دارد. دانش صاحب فناوریهای اینترنت بر استفاده فناوریهای اینترنت تأثیر دارد. دانش صاحب فناوری اطلاعات بر همترازی استراتژیک کسبوکار تأثیر دارد.بحث و نتیجهگیری: دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده از فناوری اطلاعات در کسبوکار تأثیر دارد.
سعید ملک محمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود.روششناسی: روش پژوهش تطبیقی بوده و ابزار گردآوری دادهها، سیاههوارسی و جامعه پژوهش شامل تمام منابع ارائه شده در سرفصل دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود.روششناسی: روش پژوهش تطبیقی بوده و ابزار گردآوری دادهها، سیاههوارسی و جامعه پژوهش شامل تمام منابع ارائه شده در سرفصل دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت علوم) و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده که با رویکرد مطالعه تطبیقی با استفاده از روش ارزیابانه انجام گرفته است. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل انجام شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که تعداد منابع اطلاعاتی سرفصل دروس رشته علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر از کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. تعداد منابع تألیفی در سرفصل دروس رشته علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر از کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. الگوی نویسندگی منابع اطلاعاتی در هر دو رشته، بیشتر به صورت تک نویسندهای بود.نتیجهگیری: بیشترین و کمترین منابع اطلاعاتی استفاده شده در سرفصل هر دو رشته، به ترتیب کتابها و پایاننامهها بوده و از مقالات نیز به میزان کمی استفاده شده است. بنابراین لازم است علاوه بر استفاده بیشتر از پایاننامهها، بهویژه پایاننامههایی که در جشنوارهها و هفته پژوهش، به عنوان نمونه و برتر انتخاب میشوند، از مقالات نیز استفاده شود تا این نیاز اطلاعاتی به ظاهر کوچک ولی ارزشمند و تأثیرگذار مرتفع شود و الگویی باشد برای رشتههای مشابه.
سطح خوانایی
ثریا ضیایی؛ نجمه کریمی صدر
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شهرستان زاهدان بوده است. روششناسی پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونهای شامل 380 نفر از زنان شهروند زاهدان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسشهای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شهرستان زاهدان بوده است. روششناسی پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونهای شامل 380 نفر از زنان شهروند زاهدان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که. بین سطح تحصیلات و مطالعه رابطه معنیدار وجود دارد. بهطور کلی مهمترین فعالیت زنان شاغل در اوقات فراغت استفاده از شبکههای مجازی و زنان خانهدار مکالمههای تلفنی و ارسال پیامک است. مطالعه مطالب در محیط اینترنت، مطالعه پایگاههای خبری اینترنتی و کتابهای چاپی به ترتیب بهعنوان اهم منابع اطلاعاتی آنان شناسایی شدند. مهمترین عوامل مشوق مطالعه از دیدگاه زنان عادت داشتن به مطالعه از دوران کودکی، کتابخانه شخصی، موقعیت اجتماعی و مهمترین عوامل بازدارنده گرانی کتاب، عدم دسترسی به کتابهای مورد علاقه و نداشتن فرصت کافی و گرفتاری معیشتی معرفی شد. دلایل مطالعه زنان افزایش اطلاعات، تربیت فرزندان و کسب لذت درونی از مطالعه است. ازجمله موانع استفاده زنان شاغل و خانهدار از کتابخانههای عمومی کمبود وقت و مسافت زیاد کتابخانه از خانه یا محل کار قلمداد شده است. بحث و نتیجهگیری: فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه نهادینه نخواهد شد مگر آنکه بستر مناسب آن از محیط خانواده فراهم گردد.
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ علی بیرانوند؛ انوشه اندیشه تدبیر
چکیده
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ...
بیشتر
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور براساس شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس طی سالهای 2010 تا 2020 است. روششناسی: این مطالعه توصیفی پیمایشی بوده که از نوع مطالعات علمسنجی و دگرسنجی است. جامعه مورد بررسی تمامی تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شامل 602 مدرک، در سالهای 2010 تا 2020 است. محیط اجرای پژوهش پایگاه استنادی اسکوپوس است. جهت گردآوری دادهها پایگاه اطلاعاتی سایول مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی محققساخته بود. دادهها پس از گردآوری از طریق آمار توصیفی و از طریق جداول و نمودارهای متناسب ارائه شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمونهای تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافتهها: سهم دانشگاه پیام نور از کل مقالات حوزه علوم اجتماعی ایران معادل 89/2 درصد بوده است. میزان مقالات حاصل همکاریهای علمی فقط نویسندگان این دانشگاه با نویسندگان بینالمللی 10 درصد بوده است. شاخص اچ این مدارک 17 بوده و شاخص اچ 5 ساله آن، 9 بوده است. استناد به ازای مدرک این تولیدات علمی و شاخص تأثیرگذاری استنادی وزندهی شده در سطح رشته آن به ترتیب 1/3 و 63/0 بوده است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس بیشترین فراوانی را شاخص مشاهده چکیده با 63944 و میانگین 57/106 به ازای هر مقاله داشته است. بحث و نتیجهگیری: میزان تولید علم محققان دانشگاه پیام نور نسبت به مقدار کشوری در حوزه علوم اجتماعی بسیار پایین بوده و نیازمند تغییر سیاستها و ایجاد مشوقهای تولید علم در این بخش است. توجه به نمایهسازی حداکثری مقالات در شبکههای اجتماعی محرز است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی، بهعنوان راه جایگزین برای ارزیابی تولیدات علمی بایستی کاملاً محتاط بود و شاخصهای دگرسنجی را صرفاً بهعنوان یک مکمل برای شاخصهای علمسنجی در نظر گرفت.
محمدمهدی مهتدی؛ مریم نادری
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت موضوع دانش ضمنی در سازمان و ضرورت شناسایی و کاربست راهکارهای مناسب برای جریان یافتن این نوع دانش در سازمان و میان کارکنان، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر انتقال دانش ضمنی میان کارکنان سازمانها است. سازمان مورد مطالعه این پژوهش، فرمانداری ساوه و زرندیه است.روششناسی: روش ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت موضوع دانش ضمنی در سازمان و ضرورت شناسایی و کاربست راهکارهای مناسب برای جریان یافتن این نوع دانش در سازمان و میان کارکنان، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر انتقال دانش ضمنی میان کارکنان سازمانها است. سازمان مورد مطالعه این پژوهش، فرمانداری ساوه و زرندیه است.روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. در این پژوهش، تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی از طریق چهار بعد فرعی یادگیری گروهی، یادگیری مستمر، نظام تسهیم دانش و رهبری راهبردی بر متغیر انتقال دانش ضمنی مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداری فرمانداری ساوه و زرندیه به تعداد 140 نفر است. حجم نمونه 103 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده و بعد از بررسی نرمال بودن دادهها ا استفاده از آزمون رگرسیون و همبستگی تحلیل شدند.یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده فرضیههای فرعی پژوهش تأیید شده و مشخص شد هر چهار مؤلفه فرعی مورد بررسی شامل یادگیری گروهی، یادگیری مستمر، نظام تسهیم دانش و رهبری راهبردی بر متغیر انتقال دانش ضمنی تأثیر مثبت و معنیداری دارند.بحث و نتیجهگیری: با انجام این پژوهش نتیجه گرفته شد که با افزایش فرهنگ یادگیری در سازمان میزان انتقال دانش ضمنی میان کارکنان نیز افزایش مییابد و فرهنگ یادگیری سازمانی دارای اثر مثبت و معنیداری بر روی انتقال دانش ضمنی میباشند. بنابراین، به مدیران سازمانهایی که انتقال دانش ضمنی در آنها حائز اهمیت کلیدی است توصیه میشود ترویج و تقویت فرهنگ یادگیری سازمانی در میان کارکنان خود را در برنامههای سازمان قرار دهند.
محسن حاجی زین العابدینی؛ شیرین خوشنود قدیم
چکیده
هدف پژوهش: هدف کلی این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از ابزارهای وب 2 در مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی است.روش انجام پژوهش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 39 سؤال از نوع مقیاس لیکرت بوده است. جامعه آماری 120 نفر بوده است که براساس جدول ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف کلی این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از ابزارهای وب 2 در مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی است.روش انجام پژوهش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 39 سؤال از نوع مقیاس لیکرت بوده است. جامعه آماری 120 نفر بوده است که براساس جدول مورگان 92 نفر از کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی به صورت نمونه انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس انجام شد.یافتهها: کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی سه ابزار وبلاگ، ویکی و شبکههای اجتماعی را نسبت به دیگر ابزارهای وب 2 که شامل پادکست، تگ، آر. اس. اس، ماشاپ و پیامرسان فوری هستند، بیشتر مورد استفاده قرار میدهند. نتایج نشان میدهد سطح مدیریت دانش کارکنان در این مرکز از وضعیت مطلوبی برخوردار است، ولی سطح مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی وضعیت مطلوبی ندارد.بحث و نتیجهگیری: در این مرکز، کارکنان تمایل به استفاده از ابزارهای وب 2 برای به اشتراکگذاری دانش خود دارند؛ لذا با برنامهریزی در جهت رفع محدودیتها و ایجاد شرایط مناسب در مرکز برای استفاده از این ابزارها میتوان دانش ضمنی کارکنان را به دانش آشکار تبدیل کرد.
مدیریت اطلاعات
محسن حاجی زین العابدینی؛ مهگل کامروا
چکیده
افزایش منابع و وجود حجم عظیمی از اطلاعات سبب شده است که کتابخانهها برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مراجعان، به فناوریهای نوین روی آورند. یکی از این فناوریها، نرمافزارهای کتابخانهای هستند که در راستای کمک به کتابداران به کار گرفته میشوند. با این حال، استفاده از این فناوریها گاهی اوقات چالشهایی را برای کاربران به وجود ...
بیشتر
افزایش منابع و وجود حجم عظیمی از اطلاعات سبب شده است که کتابخانهها برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مراجعان، به فناوریهای نوین روی آورند. یکی از این فناوریها، نرمافزارهای کتابخانهای هستند که در راستای کمک به کتابداران به کار گرفته میشوند. با این حال، استفاده از این فناوریها گاهی اوقات چالشهایی را برای کاربران به وجود میآورد که میتواند بر کارایی کتابداران و تجربه کاربران تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش به بررسی و شناسایی عمیق مشکلات و چالشهایی میپردازد که کتابداران دانشگاه شهید بهشتی هنگام کار با نرمافزار کتابخانهای آذرسا با آن مواجه هستند. در نظر گرفتن اینکه کتابداران بهطور مستقیم با این نرمافزار در تعامل هستند و دانشجویان بهعنوان کاربران بالقوه، با هرگونه مشکل در استفاده از آن مستقیماً تأثیر میپذیرند، این مطالعه به دنبال بررسی دلایل اصلی این مشکلات از دیدگاه کتابداران است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی، کیفی-پیمایشی با رویکرد کتابخانهای میباشد. دادهها از طریق مراجعه حضوری به 7 کتابخانه دانشکدهای و کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی، مصاحبه با 9 نفر از کتابداران شاغل در دانشگاه و گردآوری نامههای کتابداران مبنی بر طرح شکایت از نرمافزار آذرسا از بهار سال 1400 تا آذرماه سال 1401 جمعآوری شدهاند. طی مصاحبهها و بررسیهای انجام شده، 33 مورد مشکل در هنگام کار با نرمافزار آذرسا توسط کتابداران مشخص شد. اکثر این مشکلات مربوط به سیستم نمایش و ورود اطلاعات است. در نهایت، شاخصهای کلیدی برای ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای شامل روشهای ورود اطلاعات، کامل بودن اطلاعات کتابشناختی، ویژگیها و ساختار فیلدها، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی کمکی و ویژگیهای صفحه ورود اطلاعات میشود. ورود دقیقتر اطلاعات به نرمافزارهای مدیریت کتابخانهای، تأثیر قابلتوجهی بر کارایی و عملکرد کتابخانهها دارد.
سطح خوانایی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد انجام شد.روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه طلاب زن مدارس علمیه شهر مشهد می باشد.یافته ها: یافته ها نشان داد که 94/8 از پاسخگویان عقیده ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد انجام شد.روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه طلاب زن مدارس علمیه شهر مشهد می باشد.یافته ها: یافته ها نشان داد که 94/8 از پاسخگویان عقیده دارند که "تشویق اساتید" مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان می باشد. عامل دوم " وجود منابع مناسب و مورد نیاز در کتابخانه " 73/8 و سومین عامل"داشتن عادت به مطالعه از دوران کودکی" با 6/8 ،عوامل بازدارنده نیز شامل عادت نداشتن به مطالعه با 42/13، حجم زیاد تکالیف درسی با 38/13 و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 94/12 به ترتیب مهمترین عوامل بازدارنده مطالعه محسوب می شوند.نتیجه گیری:. نتایج پژوهش نشان داد طلاب با تشویق اساتید و دسترسی به منابع مورد نیاز ، اطلاعات حرفه ای مورد نیاز خود را از کتابخانه کسب می کنند. استفاده از کارگاههای سواد اطلاعاتی در ارتقا میزان مطالعه و توانمندیهای علمی می تواند موثر باشد.. استفاده از کتابداران متخصص در مدارس علمیه نیز می تواند باعث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شود. مطالعه عادت مناسبی برای افزایش کیفیت زندگی و جایگاه اجتماعی زنان به شمار می رود .کلید واژگان: مطالعه ، مدارس علمیه، مشهد
فناوری اطلاعات
اعظم عبدلی؛ سعید غفاری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه در کاهش آسیبهای اجتماعی زنان ناشی از تأثیرات شبکههای اجتماعی در کاربران زن عضو کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ بود. جامعه آماری، 9564 کاربر زن بودند که با جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه در کاهش آسیبهای اجتماعی زنان ناشی از تأثیرات شبکههای اجتماعی در کاربران زن عضو کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ بود. جامعه آماری، 9564 کاربر زن بودند که با جدول کرجسی مورگان 369 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل دادهها توسط شاخصهای آمار توصیفی، آمار استنباطی و نرمافزار SPSS-20 انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر ضریب همبستگی پیرسون میان نقش کتابخانهها در کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از شبکههای اجتماعی در متغیرهای مُدگرایی (346/.-)، تنش خانوادگی (297/.-)، بحران هویت (248/.-)، کمرنگ شدن ارزشهای دینی-اجتماعی (072/.-) و دوستیهای آسیبپذیر (042/.-) منفی بود. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که تأثیر نقش کتابخانهها در کاهش مُدگرایی، تنش خانوادگی و بحران هویت هر سه با سطح معنیداری (Sig=0/000) معنیدار است. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استفاده از کتابخانهها، مطالعه و گذراندن وقت در این محیط، نقش بسزایی در کاهش مُـدگرایی، بحران هویت، تنش خانوادگی، کمرنگ شدن ارزشهای دینی- اجتماعی و دوستیهای آسیبپذیر دارد. درنتیجه ضروری است مسئولان، اقدامات لازم به هدف فرهنگ سازی و تشویق کاربران به استفاده از کتابخانه بهجای عضویت در شبکههای اجتماعی به کار بندند.
مرتضی کوکبی
چکیده
فهرستهای منابع در هر نوعی از آثار منتشر شده یا ارسالی برای انتشار، همواره یکی از معیارهای ارزیابی آثار بودهاند. از منظری خرد، یکی از معیارهای ارزیابی مقالات نشریات، یک یا دو مورد پرسش درباره میزان کهنگی منابع مورد استفاده در مقاله، در سیاهه ارسالی به داوران از سوی هر نشریه است. از منظری کلان، وجود سازمانهایی بینالمللی ...
بیشتر
فهرستهای منابع در هر نوعی از آثار منتشر شده یا ارسالی برای انتشار، همواره یکی از معیارهای ارزیابی آثار بودهاند. از منظری خرد، یکی از معیارهای ارزیابی مقالات نشریات، یک یا دو مورد پرسش درباره میزان کهنگی منابع مورد استفاده در مقاله، در سیاهه ارسالی به داوران از سوی هر نشریه است. از منظری کلان، وجود سازمانهایی بینالمللی مانند تامسون رویترز و دیگر سازمانها از جمله دانشگاههایی که عموماً با اتّکا به منابع، به ارزیابی دانشگاهها در سطح بینالمللی میپردازند نشان از اهمیت منابع دارد. رواج مفاهیمی مانند ISI که در برخی مواقع موضوع بحثهایی در میان دانشگاهیان و کارشناسان در ایران بود و نیز نسخه بومی آن یعنی ISC نیز دلیلی بر اهمیت فهرست منابع است. هدف پژوهش حاضر بررسی «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات» است تا از این رهگذر، نقاط ضعف و قوّت احتمالی این سرفصل را از منظر کهنگی منابع ارائه شده برای هر درس، درسهای همنوع و درسهای کل سرفصل روشن سازد. پژوهش حاضر را میتوان بهگونهای، از انواع تحلیل محتوا نامید، زیرا اتّکای آن صرفاً بر محتوای منابع هر درس در سرفصل «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات» است. جامعه پژوهش حاضر را تمامی منابع ارائه شده در این سرفصل تشکیل میدهند و آزمون آماری مورد استفاده در این نوشته، میانگین است. پژوهش حاضر نشان داد که اگرچه عمر منابع فارسی یک سال از عمر منابع انگلیسی کمتر است امّا در کل، هر دو گروه از منابع کهنه هستند. امّا مقایسۀ تعداد و میانگین منابع فارسی مربوط به رشته با تعداد و میانگین منابع انگلیسی مربوط به رشته وضعیّت نسبتاً مناسبی را نشان داد. مقایسۀ تعداد و میانگین کتابهای تألیفی فارسی با تعداد و میانگین کتابهای ترجمه فارسی نیز نسبت مناسبی را نشان میدهد.
کیفیت خدمات
محسن حاجی زین العابدینی؛ اکرم زینالعابدینی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانههای تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانهها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روششناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانههای تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانهها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روششناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر به صورت بازطراحی شده است. جامعه آماری 60 نفر بوده است. پرسشنامه در برنامه گوگلداک طراحی شده است و به صورت الکترونیکی در اختیار پاسخدهندگان قرار گرفت.یافتههای: بررسیها نشان میدهد، استفاده از نشانههای تصویری و نوشتاری در کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی، در حد کم و آنچه وجود دارد، نوشتههای با فونتهای ساده، به صورت چاپ شده بر روی کاغذ است. در کنار نشانههای نوشتاری و تصویری، رنگ، گرافیک محیطی، معماری کتابخانه و همه عوامل محیطی مانند نوع قفسهبندی، چیدمان میز و صندلیهای مطالعه، نورپردازی، عواملی هستند که اهمیت ویژهای دارند.بحث و نتیجهگیری: با توجه به دادههای به دست آمده، میتوان به این نتیجه رسید که بهطور جدی در کتابخانه به این موضوع پرداخته نشده است. کتابداران و مسئولان کتابخانهها با مقوله نشانههای نوشتاری و تصویری بهعنوان ابزار راهنماییکننده، در حد متوسط آشنایی دارند. لذا با برنامهریزی در جهت رفع کمبود اطلاعات و دانش کافی در این رابطه، میتوان با ایجاد شرایط مناسب برای طراحی گرافیک محیطی بهویژه طراحی انواع نشانه در کتابخانهها، محیطی جذاب برای کاربران و کتابداران به وجود آورد. این مسئله مستلزم همکاری کتابداران و طراحان گرافیک است.
کتابخانه دانشگاهی
احمد عابدی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وبسایتهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وبسایتهای حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وبسایتهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وبسایتهای حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش شامل 81 وبسایت است .یافتهها: وضعیت کلی شاخصهای این وبسایتها به لحاظ مدیریت مخاطب ، در زیرگروه «مسئولیتپذیری و احترام به کاربر» و «انگیزش» به ترتیب 91 و 90 درصد نامطلوب است. اما در زیرگروههای انگیزش 57 درصد شاخصها مورد ارزیابی محقق شده و در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجهگیری: در مسئولیتپذیری مولفههای «درباره ما»، «راهنمای کاربران» و «چگونگی تماس»، در حفظ حریم شخصی تنها 5 وب-سایت «محرمانگی اطلاعات» را به کاربران اعلام کردند. در بخش شناسنامه و هویت مولفههای «تناسب دامنه و پسوند نشانی» و وجود «معرفی حامیان و تاریخچه» تاکید شده است. همچنین در بخش انگیزش نیز تنها بخش «اخبار» مورد توجه قرار گرفته است.
کتابخانه عمومی
علی اکبر خاصه؛ افشین موسوی چلک؛ مریم مجدهادی؛ امید علیپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه برحسب طیف لیکرت انجام شد. جامعه آماری پرسنل شاغل در کتابخانههای عمومی گیلان بودند (195 نفر) که با توجه به فرمول کوکران بین 130 نفر پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس توزیع شد. ابزار مورداستفاده پرسشنامه استاندارد ماچی (۲۰۱۹) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار اس پی اس اس و smart pls استفاده گردید. یافتهها نشان داد که کلیه عوامل راهبرد، ساختار، فرهنگ و خطمشی سازمانی بر عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان تأثیر معنادار دارد و این عوامل تا حد زیادی قابلیت پیشبینی متغیر عملکرد سازمانی را دارا هستند و فرهنگ قویترین متغیر پیشبینی کننده بوده است. مطابق نتایج پژوهش، برای بهبود روند عملکرد کتابخانههای عمومی استان گیلان لازم است مدیران و مسئولین کتابخانهها نگرش بلندمدت داشته و به موارد مختلف سازمانی در راستای ارتقای عملکرد سازمان توجه لازم را داشته باشند. همچنین برنامههای عملیاتی سازمانی را هماهنگ نموده و اقدامات واحدهای مختلف را در یک مسیر سازماندهی نمایند.