مدیریت دانش دیجیتالی
مرتضی محمدی استانی؛ ابوالفضل شجاع فرد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر امکانسنجی استقرار مدیریت دانش بر اساس مؤلفههای مدل بکوویتز و ویلیامز و همچنین تأثیر مؤلفههای این مدل بر مولفهی «تسهیم دانش» در کتابخانههای عمومی استان قم بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم (92 نفر) بود. نمونهی آماری بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر امکانسنجی استقرار مدیریت دانش بر اساس مؤلفههای مدل بکوویتز و ویلیامز و همچنین تأثیر مؤلفههای این مدل بر مولفهی «تسهیم دانش» در کتابخانههای عمومی استان قم بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم (92 نفر) بود. نمونهی آماری بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 73 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته با طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان متخصص، تایید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 96/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرمافزار آماری SPSS استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد امکان اجرای مدل مدیریت دانش بکوویتز و ویلیامز در کتابخانههای عمومی استان قم بالاتر از سطح متوسط (29/3) است. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که این مدل امکان پیشبینی 75 درصد از تأثیرات را بر مؤلفهی «تسهیم دانش» دارد. مؤلفههای «یادگیری دانش» و «ارزیابی دانش» دارای بیشترین تأثیر بر مؤلفهی «تسهیم دانش» است. همچنین در خصوص امکان اجرای مدیریت دانش از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت، رشتهی تحصیلی، سابقهی کار، میزان تحصیلات و نوع فعالیت تفاوت معناداری از نظر کتابداران مشاهده نشد.بحث و نتیجهگیری: مدل بکوویتز و ویلیامز به عنوان مدلی مناسب جهت اجرای مدیریت دانش در سازمانهای غیرانتفاعی نظیر کتابخانههای عمومی تأیید شد. همچنین مؤلفههای تأثیرگذار در این مدل بر «تسهیم دانش» نیز شناسایی گردید که برای مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم قابل کاربرد خواهد بود.
فناوری اطلاعات
بهاره استادزاده مهربانی؛ مرتضی محمدی استانی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 63-76
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی ایران براساس ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو. کیو. ای. تی. است. روش: روش پژوهش به صورت توصیفی و از نوع پیمایش ارزیابانه است. جامعه پژوهش شامل 47 وبسایت فدراسیونهای ورزشی ایران است. ابزار پژوهش، ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو، کیو، ای. تی. میباشد که وبسایتها را با ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی ایران براساس ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو. کیو. ای. تی. است. روش: روش پژوهش به صورت توصیفی و از نوع پیمایش ارزیابانه است. جامعه پژوهش شامل 47 وبسایت فدراسیونهای ورزشی ایران است. ابزار پژوهش، ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو، کیو، ای. تی. میباشد که وبسایتها را با استفاده از 9 معیار (محتوا، عملکرد، روزآمدبودن، پیوندها، گرافیک، اعتبار، دامنه، ساختار و استفاده از ابربرچسبها) مورد سنجش قرار میدهد. روایی ابزار توسط متخصصین، تایید و پایایی با روش آلفای کرونباخ صورت گرفت. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از ارزیابی 47 وبسایت نشان داد که در این وبسایتها، به اندازه کافی به مولفهها و ویژگیهای مندرج در ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو. کیو. ای. تی. توجه نمیشود. وپژگیهایی همچون سهولت جستجو، نقشه قابل فهم، جدولها، نوآوری و خلاقیت، تصاویر، پیوندهای بیرونی، یافتههای آماری و پژوهشی مستند، وجود نقشه و نمایه نمره بالایی کسب نکردند.بحث و نتیجهگیری: پیشنهاد میشود که طراحان و مدیران وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی از یافتههای پژوهش حاضر جهت افزایش کیفیت وبسایتهای مورد نظر استفاده نمایند.