کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویتهای مطالعه در مراجعان کتابخانههای عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته اولویتهای مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویتهای مطالعه در مراجعان کتابخانههای عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته اولویتهای مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول مورگان 390 نفر بهعنوان نمونه مورد مطالعه قرارگرفتهاند. روایی پرسشنامه با کسب نظر از استادان و صاحبنظران و میزان پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر843/0 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. 20 و ماتریس آیزنهاور مورد سنجش قرار گرفت.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد، در بعد مطالعه کتب درسی، مطالعه منابع اصلی هر درس مهم وفوری و مطالعه کتابهای کمکی معرفی شده توسط مدرس و جزوات درسی مهم ولی غیر فوری است. در بعد مطالعه کتب عمومی، مطالعه کتب علمی،مهم وفوری و مطالعه کتب مذهبی، مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه مجلات و روزنامهها، مطالعه روزنامههای عمومی مهم وفوری و مطالعه مجلات خانوادگی، عمومی و سرگرمی مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه منابع مربوط به رسانهها، تماشای فیلم سینمایی و سریال و شبکه خانگی در اولویت اول و مهم وفوری بوده و استفاده از آلبوم موسیقی در درجه بعدی اهمیت و بدون فوریت است. در بعد منابع مربوط به تلفن همراه، بررسی پیامهای شخصی از طریق شبکههای اجتماعی، تماس بیپاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه جزء مهمترین اولویتها بوده و بررسی پیامهای جدید روی تلفن همراه در گروهها و کانالهای تلگرام و برنامههای مشابه در درجه بعدی اهمیت بوده است. در بعد منابع مربوط به رایانه و لپتاپ، مطالعه ایمیلهای جدید رسیده در ایمیل شخصی مهمترین اولویت برای مطالعه و مهم و فوری هستند و بررسی اخبار جدید در سایتهای خبری موردعلاقه در رتبه بعدی اهمیت و بدون فوریت میباشند.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد از نظر افراد مورد مطالعه، مطالعه منابع اصلی هر درس، مطالعه کتب علمی، مطالعه روزنامههای عمومی، تماشای فیلم سینمایی و سریال و شبکه خانگی، بررسی پیامهای شخصی از طریق شبکههای اجتماعی، تماس بیپاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه و مطالعه ایمیلهای جدید رسیده در ایمیل شخصی مهمترین اولویت برای مطالعه در ابعاد مورد مطالعه بوده است.
شهین مجیری؛ شهره سیدحسینی؛ فاطمه اناری؛ مریم غفوری
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 99-108
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت مهارتهای مدیریتی مدیران کتابخانهای دانشگاههای شهراصفهان و رابطه آن با مدیریت زمان میپردازد.
روششناسی: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهراصفهان است. از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان و مهارتهای مدیریتی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت مهارتهای مدیریتی مدیران کتابخانهای دانشگاههای شهراصفهان و رابطه آن با مدیریت زمان میپردازد.
روششناسی: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهراصفهان است. از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان و مهارتهای مدیریتی بهترتیب با ضریب پایایی81/0و85/0استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها درسطح توصیفی و استنباطی با نرمافزار اسپیاساس20 صورت گرفت.
یافتهها: میزان مهارتهای مدیریتی در مؤلَفه مهارتهای فنی، 32/3؛ مهارتهای ادراکی، 53/3؛ و مهارتهای انسانی، 44/3 میباشد؛ همچنین میزان مهارت مدیریت زمان مدیران93/3 است که ازحد متوسط بالاتر میباشند. میزان تحصیلات بیشترین تأثیر را با ضریب استاندارد23/0 بر مدیریت زمان مدیران داشته؛ ولی سایر متغیرهای جمعیت همبستگی معنیداری نداشتند. ضریب همبستگی بین مدیریت زمان و مهارتهای فنی و انسانی مدیران نیز معنیدار نمیباشد ولی با مهارتهای ادراکی معنی دار است.
نتیجهگیری: باتوجه به اهمیت نقش مدیریت در اثربخشی و بهرهوری سازمانها از جمله کتابخانهها و طبق نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتوان با بکارگیری مدیریت زمان در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان موجبات افزایش اثربخشی و تحقق اهداف سازمانی را فراهم نموده و در جهت بهبود و ارتقا بازدهی سازمان مربوطه تلاش کرد.