پیمان اکبری؛ سیروس محمدی جانبازلوفر
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد صادرات با تأکید بر نقش میانجی نوآوری میباشد.روش انجام پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط استان اصفهان (نامحدود) میباشد که تعداد (384 نفر) از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد صادرات با تأکید بر نقش میانجی نوآوری میباشد.روش انجام پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط استان اصفهان (نامحدود) میباشد که تعداد (384 نفر) از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995)، نوآوری عزیزی (1393) و عمـلکـرد صادرات علیپور و شیرین (2017) بود که روایی و پایایی پرسشنامهها حاکی از آن داشت که ابزار گردآوری دادهها دارای روایی و پایایی خوبی بودند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار پی. ال. اس. نسخه 3 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد صادرات تأثیر دارد. همچنین نوآوری بر عملکرد صادرات تأثیر دارد و در نهایت نقش میانجی نوآوری تأیید شد.بحث و نتیجهگیری: با وجود مدل طراحی میتوان انتظار داشت که مدیران شرکتهای کوچک و متوسط بتواند بهمنظور افزایش عملکرد صادراتیشان به افزایش سطح مدیریت دانش توجه داشته باشند و اگر بخواهد تأثیرگذاری بیشتری بر عملکرد صادراتیشان نیز داشته باشند بایستی بتواند به نقش میانجی نوآوری توجه شایانی کنند.
مدیریت دانش دیجیتالی
ودود جوان امانی؛ حمید اکبری
چکیده
هدف: حرکت جریان جهانیشدن و شدت گرفتن رقابت در سطح بینالملل سبب میشود که شرکتهای تولیدکننده بیش از بیش به دنبال انتقال فناوری موفق به شرکتهای خود باشند. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل دانشی مؤثر بر طراحی و جذب فناوری در مراکز دانشبنیان و صنایع تولیدی و بررسی رابطه مدیریت دانش با انتقال موفق فناوری است.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: حرکت جریان جهانیشدن و شدت گرفتن رقابت در سطح بینالملل سبب میشود که شرکتهای تولیدکننده بیش از بیش به دنبال انتقال فناوری موفق به شرکتهای خود باشند. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل دانشی مؤثر بر طراحی و جذب فناوری در مراکز دانشبنیان و صنایع تولیدی و بررسی رابطه مدیریت دانش با انتقال موفق فناوری است.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. بهمنظور بررسی نتایج از یک نمونه 148 نفر از شرکتهای دانشبنیان شهر تهران استفاده و دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد. برای رواییسنجی از رواییسازه و تحلیل عاملی تأییدی و برای پایاییسنجی از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش و بررسی فرضیات از مدلسازی معادلات ساختاری (رویکرد حداقل مربعات جزئی) به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس و آموس شده است.یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین مدیریت دانش و انتقال موفق فناوری وجود دارد. همچنین مدیریت دانش از طریق توانمندی دانشی بهعنوان یک تغییر میانجیگر، اثر غیرمستقیم بر انتقال اثربخش فناوری دارد.بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدیریت دانش علاوهبر اثر مستقیم، اثر غیرمستقیم بر انتقال مؤثر فناوری نیز دارد. بنابراین، به شرکتهای دانشبنیان استان تهران پیشنهاد میشود که سیاستهای تسهیلکننده و حمایتکننده بهره ببرند و روابط قوی با صنایع و دیگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها برقرار نمایند.
مدیریت دانش دیجیتالی
بهروز درّی نوکورانی؛ مسعود کسایی؛ فرشید فرخیزاده
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 11-22
چکیده
هدف: امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار، عموماً نیاز به محصولات و خدمات جدید رشد چشمگیری پیدا کرده است. توسعه محصول جدید (NPD) راهکار اساسی برای بقاء شرکتها در این وضعیت و دوام آنها در بازار رقابتی است. در این مقاله نقش مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید در شرکتهای کوچک و متوسط (SMEها) شهرک صنعتی شمسآباد ...
بیشتر
هدف: امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار، عموماً نیاز به محصولات و خدمات جدید رشد چشمگیری پیدا کرده است. توسعه محصول جدید (NPD) راهکار اساسی برای بقاء شرکتها در این وضعیت و دوام آنها در بازار رقابتی است. در این مقاله نقش مدیریت دانش و نوآوری فرآیند بر توسعه محصول جدید در شرکتهای کوچک و متوسط (SMEها) شهرک صنعتی شمسآباد تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روششناسی: برای دستیابی به این مهم ابتدا با مطالعات عمیق ادبیات موضوع و نظر خبرگان، ابعاد و شاخصهای سنجش متغیرهای تحقیق مشخص گردید. پس از آن با استفاده از تکنیک رگرسیون ساده، رگرسیون چندگانه، معادلات ساختاری و آزمون آنووا دو طرفه به بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق پرداخته شد. یافتهها: مطابق با نتایج حاصلشده، از اصلیترین عوامل موفقیت توسعه محصول جدید مدیریت دانش و نوآوری فرآیند است. همچنین یکی از کارکردهای مهم مدیریت دانش علاوه بر تأثیر بر توسعه محصول جدید تأثیر مثبت بر انواع نوآوریها بهویژه نوآوری فرآیند میباشد. البته مطابق با نتایج پژوهش بر میزان تأثیر این روابط، ویژگیهای شرکت از جمله سن استقرار شرکت، تعداد کارکنان تحقیقوتوسعه، تعداد کارمندان و نوع صنعت نیز تأثیرگذار میباشد.