مقاله پژوهشی
سواد اطلاعاتی
ارشاد رحمان زاده؛ فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ اعظم احمدی گروسی
چکیده
امروزه استفاده از رسانه بهعنوان بخش جداییناپذیر آموزش و پرورش برای درک بهتر استفاده از رسانههای اجتماعی در کلاسهای درس بهعنوان ابزاری برای آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی این موضوع از نظر علمی اهمیت و ارزش بالایی دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی ...
بیشتر
امروزه استفاده از رسانه بهعنوان بخش جداییناپذیر آموزش و پرورش برای درک بهتر استفاده از رسانههای اجتماعی در کلاسهای درس بهعنوان ابزاری برای آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی این موضوع از نظر علمی اهمیت و ارزش بالایی دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی خودکارآمدی است.: روش پژوهشی حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ اجرا ، توصیفی و از نوع همبستگی است که بر پایه الگو داده محور، همبستگی میان متغیر پیشبین، ملاک و میانجی با روش معادلات ساختاری واریانس محور مورد بررسی قرار گرفته شده است. جامعه آماری در این مطالعه شامل 193 معلم دوره ابتدایی شهر پاوه در سال تحصیلی 1403-1402 است. در این پژوهش شیوه نمونهگیری، تصادفی ساده بود حجم نمونه برآورد شده براساس جدول مورگان برای حل جامعه آماری پژوهش حاضر برابر با 123 نفر است که در پایان تعداد 120 پرسشنامه جمعآوری شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استفاده از رسانه سالدار (1400)، سواد سلامت منتظری و همکاران (1393) و خودکارآمدی معلمان شرر و مادوکس (1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 و PLS 4 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین استفاده از رسانه و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی در سطح اطمینان 99 درصد رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (014/0 =p، 305/0- =β) و بین خودکارآمدی و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی در سطح اطمینان 99 رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (017/0 =p، 200/0- =β). علاوهبر این یافتههای پژوهش نشان داد که، بین استفاده از رسانه و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی خودکارآمدی در سطح اطمینان 99 رابطه معنیداری وجود ندارد (058/0 =p، 058/0- =β). نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از رسانه و خودکارآمدی تأثیر منفی و معنیداری بر سواد سلامت دارند؛ این یافتهها نقش مهمی در افزایش فهم ما از تأثیر رسانه بر سواد سلامت و عوامل میانجیگر آن ایفا میکنند. همچنین، این نتایج میتوانند به سیاستگذاران و برنامهریزان در حوزههای سلامت و آموزش کمک کنند تا راهکارهایی برای ارتقای سواد سلامت معلمان و افزایش بهرهوری در محیط آموزشی ابتدایی ارائه دهند.
مقاله پژوهشی
فناوری اطلاعات
نیر ترقیخواه دیلمقانی؛ مجید شیرزاد
چکیده
افزایش چشمگیر برنامههای برخط در مؤسسات آموزشی منجر به ظهور مطالعات متعددی شده است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سواد رسانهای بر یادگیری الکترونیک با نقش تعدیلگری ویژگیهای جمعیت شناختی صورت گرفت. روش پژوهش حاضر پیمایشی است. از حیث زمان، مقطعی، از نظر گردآوری دادهها، میدانی و از جنبه هدف، کاربردی و منظر نتایج نیز ...
بیشتر
افزایش چشمگیر برنامههای برخط در مؤسسات آموزشی منجر به ظهور مطالعات متعددی شده است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سواد رسانهای بر یادگیری الکترونیک با نقش تعدیلگری ویژگیهای جمعیت شناختی صورت گرفت. روش پژوهش حاضر پیمایشی است. از حیث زمان، مقطعی، از نظر گردآوری دادهها، میدانی و از جنبه هدف، کاربردی و منظر نتایج نیز آیندهنگر است. جامعه آماری پژوش شامل کلیه دانشجوهای مراجعهکننده به کتابخانههای عمومی شهر تبریز بود. برای تعیین حجم نمونه آماری از دیدگاه نورمن و استرینر (2003) و از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد که درنهایت تعداد 240 نفر از دانشجویان بهعنوان نمونه نهایی انتخاب شدند، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سواد رسانهای (فلسفی، 1393) و پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان واتکینز و همکاران (2004) استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS26 و PLS3 بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که متغیر سواد رسانهای اثر مثبت و معنیداری بر یادگیری الکترونیک (0001/0sig=؛ 904/0=β) دارد، همچنین متغیر سواد رسانهای با توجه به نقش تعدیلگری سن، سطح تحصیلات و جنسیت اثر معنیداری بر یادگیری الکترونیک (05/0sig≤=؛ 96/1≤β) ندارد. سواد رسانهای ابزاری برای کمک به دانشجویان در تجزیه و تحلیل انتقادی پیامها و به دست آوردن فرصتهایی برای گسترش آگاهی خود از فضای رسانه تا بدین وسیله بتوانند مهارتهای خلاقانه خود را برای ساخت پیامهای رسانهای به کار گیرند.
مقاله مفهومی
مدیریت اطلاعات
محراب نجعینژاد
چکیده
پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی توصیفی میباشد. جامعۀ آماری شامل 50 نفر از کاربران محیطهای اطلاعاتی و دیجیتال میباشد که بهعنوان نمونۀ در دسترس و به روش غیرتصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامۀ محققساخته با 30 سؤال در بین آنها توزیع گردید و در نهایت 44 پرسشنامه تجمیع شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامۀ ...
بیشتر
پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی توصیفی میباشد. جامعۀ آماری شامل 50 نفر از کاربران محیطهای اطلاعاتی و دیجیتال میباشد که بهعنوان نمونۀ در دسترس و به روش غیرتصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامۀ محققساخته با 30 سؤال در بین آنها توزیع گردید و در نهایت 44 پرسشنامه تجمیع شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامۀ از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد که برابر با 937/0 میباشد. بهمنظور سنجش روایی پرسشنامۀ مذکور با استفاده از روش همسانی درونی رواییسازه نتایج ضریب همبستگی بین هریک از سؤالات مؤلفهها درسطح خطای کمتر از 01/0 معنادار بودهاند که نشان میدهد. پرسشنامۀ مذکور از رواییسازه بالایی برخوردار میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و در بخش استنباطی (آزمون t تکمتغیری) به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. بهره گرفته شد. از دیدگاه کاربران نهایی، مدیریت اطلاعات دیجیتال بر هر شش مؤلفۀ رضایت مشتری (64 درصد )، وفاداری به برند (61 درصد)، کیفیت خدمات (64 درصد )، تعهد روابط (63 درصد)، تمایل به خرید (62 درصد) و همچنین تصویر ذهنی مشتری (61 درصد) تا حد زیادی نقش داشته است. میزان نقش مدیریت اطلاعات دیجیتال بر کاربرپژوهی ازدیدگاه کاربران نهایی به صورت معناداری بیشتر از حدّ متوسط بوده و مدیریت اطلاعات دیجیتال تاحد زیادی (63 درصد) بر کاربرپژوهی نقش داشته است.