سواد اطلاعاتی
ارشاد رحمان زاده؛ فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ اعظم احمدی گروسی
چکیده
امروزه استفاده از رسانه بهعنوان بخش جداییناپذیر آموزش و پرورش برای درک بهتر استفاده از رسانههای اجتماعی در کلاسهای درس بهعنوان ابزاری برای آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی این موضوع از نظر علمی اهمیت و ارزش بالایی دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی ...
بیشتر
امروزه استفاده از رسانه بهعنوان بخش جداییناپذیر آموزش و پرورش برای درک بهتر استفاده از رسانههای اجتماعی در کلاسهای درس بهعنوان ابزاری برای آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی این موضوع از نظر علمی اهمیت و ارزش بالایی دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی خودکارآمدی است.: روش پژوهشی حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ اجرا ، توصیفی و از نوع همبستگی است که بر پایه الگو داده محور، همبستگی میان متغیر پیشبین، ملاک و میانجی با روش معادلات ساختاری واریانس محور مورد بررسی قرار گرفته شده است. جامعه آماری در این مطالعه شامل 193 معلم دوره ابتدایی شهر پاوه در سال تحصیلی 1403-1402 است. در این پژوهش شیوه نمونهگیری، تصادفی ساده بود حجم نمونه برآورد شده براساس جدول مورگان برای حل جامعه آماری پژوهش حاضر برابر با 123 نفر است که در پایان تعداد 120 پرسشنامه جمعآوری شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استفاده از رسانه سالدار (1400)، سواد سلامت منتظری و همکاران (1393) و خودکارآمدی معلمان شرر و مادوکس (1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 و PLS 4 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین استفاده از رسانه و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی در سطح اطمینان 99 درصد رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (014/0 =p، 305/0- =β) و بین خودکارآمدی و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی در سطح اطمینان 99 رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (017/0 =p، 200/0- =β). علاوهبر این یافتههای پژوهش نشان داد که، بین استفاده از رسانه و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی خودکارآمدی در سطح اطمینان 99 رابطه معنیداری وجود ندارد (058/0 =p، 058/0- =β). نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از رسانه و خودکارآمدی تأثیر منفی و معنیداری بر سواد سلامت دارند؛ این یافتهها نقش مهمی در افزایش فهم ما از تأثیر رسانه بر سواد سلامت و عوامل میانجیگر آن ایفا میکنند. همچنین، این نتایج میتوانند به سیاستگذاران و برنامهریزان در حوزههای سلامت و آموزش کمک کنند تا راهکارهایی برای ارتقای سواد سلامت معلمان و افزایش بهرهوری در محیط آموزشی ابتدایی ارائه دهند.
سواد اطلاعاتی
حسین حکیمی؛ فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ اعظم احمدی گروسی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین روندهای یادگیری مادامالعمر، سطوح سواد دیجیتال و استفاده از ابزارهای وب 0/2 با ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی در بین معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر است. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی اجرا شده است جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین روندهای یادگیری مادامالعمر، سطوح سواد دیجیتال و استفاده از ابزارهای وب 0/2 با ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی در بین معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر است. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی اجرا شده است جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدهند که تعداد کل آنها برابر با 700 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 250 نفر تعیین شد. جهت گردآوری دادهها از 4 پرسشنامه استاندارد کارآفرینی اجتماعی کوناگلی و گوگوس (2013)، روندهای یادگیری مادامالعمر گوراردوغان و آرسال (2016)، سواد دیجیتال هاماتوغلو و همکاران (2012) و فراوانی استفاده از وب 2 هرزوم (2010) استفاده شد. روایی محتوایی این پرسشنامه با استفاده از نظر پنج نفر از استادان فعال در حوزه تکنولوژی آموزشی تأیید شد و پایایی این پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب برابر با 907/0، 894/0، 936/0 و 731/0 به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از جداول توزیع فراوانی در نرمافزار اس. پی. اس. اس. نسخه 22 و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار وارپ پی. ال. اس استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که روندهای یادگیری مادامالعمر و سواد دیجیتال بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر مثبت و معنیداری دارند. همچنین، استفاده از ابزارهای وب 2 بر یادگیری مادامالعمر و سواد دیجیتال تأثیر مثبت و معنیداری دارند. اما براساس یافتههای این پژوهش، استفاده از ابزارهای وب 2 بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر معنیداری ندارد. بهطور کلی میتوان گفت که افرادی که در فرآیند یادگیری مادامالعمر فعالتر هستند، دارای سطوح بالاتری از کارآفرینی اجتماعی هستند، با یافتههای این پژوهش نیز تایید شد که سواد دیجیتال تأثیر مستقیم بر کارآفرینی اجتماعی دارد. و ایجاد کارآفرینی از اهداف اصلی توسعه مهارتهای سواد دیجیتالی در نظر گرفته میشود. درنتیجه معلمانی که با ابزارهای وب 2 مانند ویکیها، یوتیوب، فیسیوک و شبکههای مجازی و ... بیشتر آشنایی داشتند از نظر سواددیجیتال و کاربرد ابزارهای دیجیتال موفقتر بودند و با وجود این تواناییها کارآفرینی معلمان تقویت میشود. با این وجود قابل درک است که ارتباط همیشگی و فعال و مستمر معلمان با یادگیریها و استفاده از فناوریهای جدید نقش تعیینکنندهای در کارآفرینی اجتماعی دارد.
فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ رزگار محمدی
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش باهدف رابطه بین شایستگی دیجیتالی معلمان شهر سنندج و عوامل فردی و زمینهای صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر سنندج برابر با 5985 بوده و حجم نمونه در این پژوهش برابر با 342 برآورد شده است، شیوه نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری ...
بیشتر
زمینه و هدف: این پژوهش باهدف رابطه بین شایستگی دیجیتالی معلمان شهر سنندج و عوامل فردی و زمینهای صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر سنندج برابر با 5985 بوده و حجم نمونه در این پژوهش برابر با 342 برآورد شده است، شیوه نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری در دسترس میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل فردی و عوامل زمینهای بر شایستگی دیجیتال معلمان تأثیر مثبت و معنیداری دارند. با این اوصاف که تأثیر عوامل فردی بیشتر از عوامل زمینهای میباشد. همچنین، مؤلفههای عوامل فردی و مؤلفههای عوامل زمینهای بر شایستگی دیجیتال معلمان تأثیر مثبت و معنیداری دارند.نتایج: بنابراین از آنجا که سواد دیجیتالی به عنوان مهارتهای ساده فناوری اطلاعات و ارتباطات، مانند توانایی خواندن، نوشتن و محاسبه و مهارتهای پیشرفتهتر است میتواند استفاده خلاقانه و انتقادی از ابزارها و رسانههای دیجیتال را ممکن کند. بر این اساس عناصر مهارتهای فنی، مانند سواد و مهارتهای ابزاری یکپایه را تشکیل می دهند، بنابراین گسترش سریع رویکرد شایستگی محور و بهکارگیری آن در برنامههای توسعه کارکنان، بیش از هر چیز، معلول مزایا و فواید بسیاری است که در این رویکرد نهفته است.