فناوری اطلاعات
سعید غفاری؛ مسعود بختیاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه فناوریهای رایانهای اجتماعی در همسویی دانش در کتابخانه های عمومی استان سمنان انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از روش پیمایشی از نوع توصیفی ـ تحلیلی و همبستگی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش کلیة کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان سمنان در سال 1402 است که با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه فناوریهای رایانهای اجتماعی در همسویی دانش در کتابخانه های عمومی استان سمنان انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از روش پیمایشی از نوع توصیفی ـ تحلیلی و همبستگی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش کلیة کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان سمنان در سال 1402 است که با استفاده از روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و براساس جدول کرجسی مورگان، 162 نفر از آنان بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند که 150 پرسشنامه تحویل داده شد. جهت گردآوری اطلاعات نیز از پرسشنامهای استفاده شد. همچنین از نرمافزار اس. پی. اس. اس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای همسویی دانش (نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده، تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش) و امکانات و خدمات همسویی دانش تلگرام و واتساپ از دیدگاه کتابداران استان سمنان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. متغیر هنجارهای ذهنی میتواند نقش مؤثری در پیشبینی تمایل به همسویی دانش داشته باشد. هر دو عامل تمایل به اشتراکگذاری دانش (727/0=β، 05/0<000/0=p) و باورهای کنترلی (181/0=β، 05/0<002/ =0p) بر رفتار به اشتراکگذاری دانش اثرگذارند. نتیجه گرفته شد، در بین متغیرهای مستقل تنها متغیر امکانات و خدمات همسویی دانش (215/0=β، 05/0p>) نقش مؤثری در پیشبینی هنجارهای ذهنی دارد. متغیر امکانات و خدمات همسویی دانش (182/0=β، 05/0p>) نیز نقش مؤثری در پیشبینی همسویی دانش (کل) دارد.
اشتراک دانش
مهدی مهرگان جم؛ فائزه دلقندی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرگذاری مدیریت اطلاعات شخصی بر اشتراک دانش با نقش واسطهای تعهد سیستم دانش (مطالعه موردی: کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد)انجام گرفته است.روش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی 112 کتابدار فعال در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد، که نمونه آماری 86 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرگذاری مدیریت اطلاعات شخصی بر اشتراک دانش با نقش واسطهای تعهد سیستم دانش (مطالعه موردی: کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد)انجام گرفته است.روش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی 112 کتابدار فعال در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد، که نمونه آماری 86 نفر با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی مورگان، حجم نمونه تعیین گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه میباشد. با توزیع پرسشنامه در بین کتابداران 83 پرسشنامه تکمیل و دریافت شد. یافتهها: جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و از آمار استنباطی (ازمون آماری کلموگروف- اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها، از ازمون رگرسیون جهت تاثیر فاکتورهای متغیر مستقل بر اشتراک دانش، از آزمون سوبل جهت سنجش تاثیر نقش واسطه ای تعهد سیستم دانش در ارتباط میان (مدیریت اطلاعات شخصی و اشتراک دانش) و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مولفه ها استفاده گردید.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که فاکتورهای مدیریت اطلاعات شخصی (شفافیت اطلاعات، اطلاعات پیشگیرانه و رسمی بودن اطلاعات ) بر اشتراک دانش کتابداران با نقش واسطه ای تعهد سیستم دانش در کتابخانه های عمومی مشهد تاثیر گذار بوده است. براساس آزمون فریدمن نیز میانگین رتبه های هر یک از متغیرها به ترتیب (اثر تعهد سیستم پیشگیرانه بر اشتراک دانش، رسمی بودن اطلاعات بر اشتراک دانش کتابداران) به صورت بیشترین اثر تا کمترین اثر بود.
اشتراک دانش
مژگان سادات موسویان؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی منسجم و تصویر کلی از رابطه اشتراک دانش، رهبری تحولآفرین و نوآوری است که این مؤلفهها نقش مهمی در توسعه پایدار سازمانی دارند.روششناسی پژوهش: این از نظر هدف بنیادی با رویکرد کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد، با استفاده از فراترکیب است که در این پژوهش 317 عنوان مقاله از نشریات معتبر علمی ...
بیشتر
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی منسجم و تصویر کلی از رابطه اشتراک دانش، رهبری تحولآفرین و نوآوری است که این مؤلفهها نقش مهمی در توسعه پایدار سازمانی دارند.روششناسی پژوهش: این از نظر هدف بنیادی با رویکرد کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد، با استفاده از فراترکیب است که در این پژوهش 317 عنوان مقاله از نشریات معتبر علمی در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی در بازده زمانی 10 سال بین 2010 تا 2021 بررسی شد. پس از سه مرحله پالایش، 18 عنوان مقاله انتخاب گردید. در این راستا، جهت تحقق هدف پژوهش از روش هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد.یافتهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2020، تعداد 122 کد باز استخراج شد. این کدها در پنج کد محوری، سه مقوله فرعی و یک مقوله اصلی مشخص گردید. اعتبار پایگاههای مورد جستجو و مجلات از طریق پایگاه استنادی وب آو ساینس استعلام شد همچنین پایایی و روایی پژوهش از طریق بازبینی در زمان کدگذاری، مورد تأیید خبرگان حوزه پژوهش و کفایت منابع مورد ارجاع قرار گرفت و کدهای احصا شده با مدلهای معتبر تطبیق داده شد به منظور اطمینان چندین بار کدگذاریها موردنظر مرور شد که منجر به تغییراتی در نحوه دستهبندی کدها و جابجایی برخی کدها شد و برای مرحله نهایی کدها و مدل احصا شده در اختیار خبرگان حوزه پژوهش قرار گرفت که در نهایت یافتههای پژوهش در قالب مدل نهایی پژوهش ارائه شد.بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتهها، عوامل مؤثر در اشتراک دانش و سبک رهبری تحولآفرین در ایجاد انگیزه برای نوآوری در سازمان اهمیت قابلتوجهی دارد و ایجاد نوآوری در سازمان منجر به توسعه پایدار سازمانی میشود.
مدیریت دانش دیجیتالی
آزیتا مالمیر؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: اشتراک دانش بهعنوان یکی از عوامل کلیدی در پیادهسازی موفق مدیریت دانش شمرده شده است. مدیران همواره با این سؤال روبرو هستند که برای رفتار اشتراک دانش کارکنان چه اقدامی باید انجام دهند. هدف از پژوهش سنجش روشهای مؤثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی و با استفاده از ...
بیشتر
هدف: اشتراک دانش بهعنوان یکی از عوامل کلیدی در پیادهسازی موفق مدیریت دانش شمرده شده است. مدیران همواره با این سؤال روبرو هستند که برای رفتار اشتراک دانش کارکنان چه اقدامی باید انجام دهند. هدف از پژوهش سنجش روشهای مؤثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده که بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری آن 248 نفر از کارکنان آرشیو ملی است که با استفاده از فرمول کوکران 151 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شده است. یافتهها: یافتههای به دست آمده حاکی از آن است که روشهای اشتراک دانش تأثیر مثبت بر تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش دارد. همچنین "کمک همتایان" و "کنفرانس و گردهمایی" و "کارتیمی" روشهای موردعلاقه و "سمینار" و "اجتماعات کاری" روشهایی که کمتر موردعلاقه کارکنان آرشیو ملی ایران برای اشتراک دانش میباشند. بحث و نتیجهگیری: روشهای اشتراک دانش موردعلاقه کارکنان بهعنوان یکی از عوامل کلیدی و مهم در بروز رفتار اشتراک دانش، نقش ایفا مینماید به نحوی که تأمین این عامل میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش یاری رساند بنابه این پژوهش تنها برخی از روشهای اشتراک دانش، موردعلاقه کارکنان میباشند. بنابراین، با بهکارگیری روشهای موردعلاقه کارکنان در اشتراک دانش، بهتر میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش منجر شود.
مدیریت دانش دیجیتالی
آزیتا مالمیر؛ ثریا ضیایی
چکیده
چکیده: هدف: تسهیم دانش بعنوان یکی از فرآیندهای حیاتی در تسریع پیادهسازی مدیریت دانش میباشد چرا که سازمانها را قادر میسازد مهارتهای خود را بهبود دهند و برای آنان ارزش و مزیت رقابتی میآفریند. هدف از پژوهش بررسی عوامل انگیزشی موثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روش شناسی: این پژوهش بهروش پیمایشتوصیفی و با استفاده ...
بیشتر
چکیده: هدف: تسهیم دانش بعنوان یکی از فرآیندهای حیاتی در تسریع پیادهسازی مدیریت دانش میباشد چرا که سازمانها را قادر میسازد مهارتهای خود را بهبود دهند و برای آنان ارزش و مزیت رقابتی میآفریند. هدف از پژوهش بررسی عوامل انگیزشی موثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روش شناسی: این پژوهش بهروش پیمایشتوصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجامشده، که بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری آن 248نفر از کارکنان آرشیو ملی میباشد که با استفاده از فرمولکوکران 151نفر بهعنوان نمونه انتخابشده است. یافتهها: یافتههای بدست آمده حاکی از آن است که عوامل انگیزشی درونی و بیرونی تاثیر مثبت بر تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش دارد و همچنین "کسب موفقیت" و "لذت بردن از کمک به دیگران" بیشترین متغیرهای تاثیرگذار عوامل انگیزشی درونی و در عوامل انگیزشی بیرونی" امنیت شغلی" و "به رسمیت شناختن" موثرترین متغیرها در اشتراک دانش هستند. نتیجهگیری: نتایج مشخص میکند که تامین عوامل انگیزشی میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش یاری رساند و عوامل انگیزشی درونی دارای تاثیر بیشتری در تمایل به اشتراک دانش است.کلیدواژهها: عوامل انگیزشی درونی، عوامل انگیزشی بیرونی، اشتراک دانش، رفتار اشتراک دانش0000 0000 000 000 000 0000 00
مدیریت دانش دیجیتالی
یوسف محمد کریمی؛ مهدی یزدان پرست
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی الگویی برای بررسی چگونگی تأثیر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات با نقش میانجی هوشمندی سازمانی و قابلیت اشتراک دانش بر بهبود مزیت رقابتی در کسبوکارهای کوچک و متوسط (SME) فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روششناسی: روش پژوهش در این مقاله توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل مجموعه شرکتهای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش طراحی الگویی برای بررسی چگونگی تأثیر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات با نقش میانجی هوشمندی سازمانی و قابلیت اشتراک دانش بر بهبود مزیت رقابتی در کسبوکارهای کوچک و متوسط (SME) فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روششناسی: روش پژوهش در این مقاله توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل مجموعه شرکتهای کوچک و متوسط فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روش نمونهگیری در این کار پژوهشی طبقه ای- نسبتی بوده و در همین راستا، تعداد 210 پرسشنامه بین مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای مورد مطالعه توزیع شد. سپس، با استفاده از روش تجزیه و تحلیل عاملی تأییدی روایی پرسشنامهها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته: نتایج مدل ساختاری نشان داد که قابلیت های پویای فن آوری اطلاعات (46/0β =) و همسان سازی فن آوری اطلاعات (52/0β =) اثر مثبت بر روی قابلیت اشتراک دانش و زیرساخت های فن آوری اطلاعات تاثیر قابل ملاحظه ای را بر روی همسان سازی فن آوری اطلاعات داشتند (82/0β =). بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان دادند که قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات از طریق دو متغیر میانجی قابلیت اشتراک دانش و هوشمندی سازمانی بر بهبود مزیت رقابتی کسبوکارهای کوچک و متوسط تأثیر مثبت دارند.